Obec Bílovice nad Svitavou, ležící nedaleko Brna v údolí řeky Svitavy, se chystá na tradiční největší sportovní událost roku - závody malotraktorů do vrchu ECCE TERRA. Piloti této nejmenší formule mají již dlouho dopředu ve svých kalendářích zatrženo datum 17. května 2003. V ten den proběhne již 8. ročník těchto závodů, který je navíc součástí dvoukolového seriálu Mistrovství Československa, jehož druhý díl se uskuteční v září ve Stupavě na Slovensku.
Jak to začalo
Pamětníci vzpomínají na začátky těchto závodů v roce 1995, kdy - jak už to v českých zemích bývá - prapůvod byl u pěnivého moku. Při jednom ze sousedských hašteření došlo i na polní pomocníky – malotraktory, kterým se tehdy říkalo „tery“.
Byl to zcela zásadní spor o to, který stroj je lepší. Proti sobě totiž stál český stroj Vari a ruský Kazaň. Aby spravedlnosti bylo učiněno zadost a nevedly se jenom plané řeči, byl několika 'štamprlaty' stvrzen závod, který měl jednou provždy tento spor spravedlivě rozhodnout. Datum závodu bylo určeno na 1. duben 1995. A závodní trať? Byla zvolena nejstrmější místní ulice. Jednu výhodu však tato trať měla. Končila totiž u hospůdky, kde celá sázka vznikla. A bylo již dopředu jasné, kde všichni soupeři i přihlížející oslaví radost z vítězství a zapijí žal z porážky. A tak si mohl i majitel hospůdky pan Mazanec (opravdu je mazaný, když celou sázku morálně podpořil) mnout spokojeně ruce.
Na apríla se na startu nakonec sešlo pět vlastníků malotraktorů. K původcům sporu Josefu Zavadilovi a Zdeňku Kalovi se přidali ještě Milan Pokorný a také Josef a Aleš Kovářovi, všichni z Bílovic nad Svitavou. Vítězem závodu se stal pan Josef Kovář, následován synem Alešem, třetí se umístil Josef Zavadil.
Zajímavé je, že sice Josef Zavadil na stroji Kazaň vyhrál nad Vari pilotovanou Zdeňkem Kalou, ale oba byli poraženi rodinou Kovářových, kteří jeli na svém stroji Vari. Který stroj byl tedy nakonec vlastně lepší?
Od roku 1996 ECCE TERRA
O rok později se závody uskutečnily už oficiálně pod názvem ECCE TERRA. Ten vznikl kombinací části názvu známé vrchařské tratě u Šternberka s názvem našich malotraktorů. Závod dostal regule i atmosféru velké události.
Po zkušenostech byla v příštích letech postupně precizována pravidla, technické podmínky pro stroje, přicházeli sponzoři, na startu se objevily i tovární týmy se zázemím, inspirovaným televizními pohledy do kuchyní F1. V cíli pak nechyběly stupně vítězů, šampaňské, lepé děvy, vlajky ani smečka fotoreportérů.
V Bílovicích se jezdí po tradiční trati se zpevněným povrchem, částečně na žulových kostkách, částečně na asfaltovém koberci, s délkou 214,5 m a stoupáním 36,3 metru. Závodníci absolvují dvě měřené jízdy, pořadí je určeno podle kratšího času, dosaženého v některé jízdě. To, že je čas měřen elektronicky na zlomky sekundy, je samozřejmostí.
Idea závodu přeskočila roku 1998 i na Slovensko, kde se našlo pár nadšenců v městečku Stupava, kteří uspořádali podobné závody. Pořadatelé obou klání se domluvili, sjednotili pravidla a od roku 1999 se výsledky obou závodů sčítají a určí vítěze Mistrovství Československa.
Pozvánka do Bílovic
Motory silných, byť jednonápravových strojů se letos v Bílovicích rozezní v sobotu 17. května. Soutěž je podle propozic určena dvoukolovým (jednoosým) malotraktorům tovární výroby s přípojným dvoukolovým vozíkem, rovněž tovární výroby, opatřeným brzdou. Závod je vyhlášen ve čtyřech kategoriích. Kategorie A je rychlostní jízdou amatérů, jejichž stroje musí mít původní, tzn. sériové součástky: blok, válec, hlavu motoru, karburátor a zapalování a převodovou skříň. V kategorii T jedou rychlostní jízdu tovární týmy na běžně prodejných sériových strojích bez úprav, v kategorii S – rychlostní jízdě speciálů startují stroje tovární výroby, podmínkou je, aby neohrožovaly bezpečnost diváků a jezdců. Je vypsána i kategorie H – jízda na daný čas, určený pořadateli.
Součet hmotnosti přípojného dvoukolového vozíku a jezdce musí být minimálně 200 kg a v případě, že je tato hmotnost nižší, je vozík dovažován závažími.
Program letošních závodů je následující: tréninkové jízdy proběhnou na závodní trati v den závodu od 9 do 11,30 hodin, současně probíhá i technická přejímka strojů. Závod bude zahájen ve 13 hodin a předpokládané ukončení závodu vyhlášením výsledků (při němž tradičně nechybí ani polévání šampaňským) je na programu v 17 hodin. Ve Stupavě pak proběhne druhý díl seriálu mistrovství Československa v září.
Břetislav Koč
Text k foto:
O atmosféře závodu, jímž žijí celé Bílovice, svědčí snímek z tratě, lemované místními i přespolními diváky.
Foto Břetislav Koč