V letošním roce se na našem trhu objevily nové traktory New Holland z řady TM. Tato řada má sice stejné označení jako ta předešlá, je však zcela přepracovaná, a to zejména ve vyšším výkonovém spektru. Zásadní novinkou jsou dva nejvýkonnější modely TM 175 a TM 190.
Když si sednete do kabiny, na první pohled příliš změna nenaleznete, vše je na svém místě tak jak jste zvyklí u původních TM. O to větší změny postihly vlastní útroby traktoru, zejména pokud jde o elektronické vybavení. Charakteristickou vlastností dvou nejvýkonnějších modelů je tzv. Engin Power Management.
Navyšování výkonu
Co je prvotním předpokladem tohoto systému? Samozřejmě elektronická regulace motoru, která již sama o sobě skýtá velké možnosti. Power Management slouží k přechodnému navýšení výkonu motoru. A to o plných 35 koní, tedy ze 190 k jmenovitého výkonu na 225 k výkonu navýšeného. Pro motory TM řady to není problém, protože výrobce je používá v modelech s rozsahem výkonu od 115 do 306 k. Jaký má ale toto navýšení smysl, není jednodušší aby měl traktor vyšší výkon již v základním provedení? Vtip celého Power Managementu je v tom, že tak jak je traktor navržen s ohledem na vlastní konstrukci, dimenzi převodového ústrojí, spojky diferenciálu atd. je konstruován na přenos určitého výkonu (točivého momentu). A aby všechny jeho části mohly s rezervou plnit svoji funkci aniž by se nadměrným výkonem poškodily, musí se zvážit možnost extrémní zátěže. Tedy řekněme pomalé jízdy s využitím maximálního výkonu. Nároky na přenos výkonu přes převodové ústrojí, diferenciály a koncové převody jsou v tomto případě značné. Nicméně v podmínkách, kdy je traktor odlehčen, jede vyšší pojezdovou rychlostí, nebo přenáší část točivého momentu přes vývodový hřídel, mohl by disponovat vyšším výkonem aniž by se jeho převodová ústrojí nadměrně zatěžovala. A to je podstata systému.
Pokud v novém TMku zařadíte šestnáctý rychlostní stupeň a vyšší, nebo zapnete vývodový hřídel, na vstřikovacím čerpadle je automaticky natavena vyšší dodávka paliva a výkon je tak zvýšen na 230 koní.
Z elektronicky řízeného motoru vyplývá další výhoda, a sice možnost udržovat konstantní otáčky motoru. Typickým příkladem je práce s vývodovým hřídelem, kdy elektronika zabezpečí, že se jeho otáčky nemění ve větším rozsahu než +/- 10 min-1. Ve spolupráci s automatickým řazením pak traktor udržuje konstantní otáčky motoru, přičemž s ohledem na využití maximálního výkonu je schopen měnit pojezdovou rychlost.
Odpružená kabina i přední náprava
Traktory mohou být vybaveny přední nápravou odpruženou, nebo Super Steer. Asi víte, že Super Steer je označení pro nápravu, která se při natočení kol do maximálního rejdu otáčí ještě sama na středovém čepu. Celkový úhel natočení kol je pak zvýšen na hodnotu blízkou 70 stupňů. Nevýhodou je to, že tato náprava zabezpečující malé poloměry otáčení již nemůže být odpružená, a proto většina našich zákazníků raději volí právě odpruženou nápravu. Ta je samozřejmě velkým přínosem pro stabilitu traktoru, zejména při vysokých rychlostech při dopravě, kdy přitlačuje přední kola k podložce při najíždění do nerovností a tím se podílí na aktivní bezpečnosti jízdy a stejně tak je přínosem při těžkých polních pracích, kdy se přední kola odlehčují a traktor má snahu se rozskákat. Odpružená náprava přední kola stále přitlačuje do záběru, což zlepšuje tahový výkon traktoru. V angličtině na to mají odborný výraz Power Hop Effect. Náprava Terra Glide používaná v modelové řadě TM byla uvedena do provozu v roce 1999 a disponuje celkovým zdvihem 105 mm. Nicméně pro odpružení, které je vnímáno přímo řidičem, respektivě jeho páteří, má větší význam odpružená kabina.
Kabina je odpružena prostřednictvím vinutých pružin a kapalinových tlumičů a též prostřednictvím panhardské tyče, jenž zamezuje bočnímu výkmitu, tzn. stabilizuje její pohyb. Novinkou je možnost nastavení intenzity pružení jednak změnou předpětí pružiny a dále též změnou nastavení charakteristiky tlumiče. Základní charakteristika pružení je nastavena pro 95 kg hmotnost řidiče a dalších 22 kg harampádí, které se vozí běžně v kabině.
Na nových traktorech je použit známý systém ovládání uzávěrek Terra Lock, který využívá potenciometrů umístěných v předních kolech. Podle natočení kol se pak při určitém úhlu rozpojují uzávěrky a při dalším natočení se vypíná i pohon přední nápravy.
Range Command, nebo Power Command
Převodovka Range Command pochází z traktorů Fiat Agri a je jednou z nejlepších skupinových převodovek na trhu. Má šest stupňů řazených pod zatížením ve třech skupinách, dokáže bez sešlápnutí spojkového pedálu přehodit synchronizační spojku, všech 18 převodových stupňů se proto ovládá pomocí tlačítek. Nicméně jde stále o skupinovou převodovku a ne o Power Shift. Jako Plný Power Shift je možné označit převodovku Power Command, kdy jsou synchronizační spojky nahrazeny spojkami lamelovými.
U Range Commandu lze předvolit převodový stupeň pro jízdu vpřed, nastavit systém Speed Matching. Co to je? Jeho využití je při transportu, příkladem může být dojíždění ke křižovatce. Traktorista jede na nejvyšší osmnáctý stupeň a před křižovatkou zjistí, že nemusí zastavit a může pokračovat dále. Když smáčkne spojkový pedál převodovka automaticky zařadí 12 stupeň a po akceleraci postupně odřadí až na osmanáctku.
Samozřejmostí je reverzace pod zatížením a lze si nastavit převodový stupeň, na nějž se traktor bude rozjíždět vpřed a na který vzad. Rozdíl může být až tři stupně nahoru či dolů a jako příklad využití lze uvést již notoricky známou práci s čelním nakladačem, kde je výhodnější pomalejší zajíždění do hromady a rychlejší odjíždění vzad a naopak otáčení se secí kombinací, kde je výhodnější pomalejší couvnutí a rychlejší rozjezd vpřed.
Elektronicky řízená převodovka musí mít samozřejmě nějaký automatický režim řazení. Běžnou záležitostí je řazení podle otáček, TMko však umí více. Díky senzorům na setrvačníku motoru, které snímají točivý moment, dokáže elektronika usoudit, jak je motor zatížen. A tak když bude popojíždět traktor, který není zatížený, budou převodové stupně řazeny při nízkých otáčkách, zatímco při zatížení, například v orbě, při otáčkách v oblasti maximálního výkonu. Automatiku převodovky lze využít i při otáčení na souvrati, kdy po zvednutí nářadí převodovka odřadí na navolený stupeň a po jeho spuštění opět zařadí převodový stupeň pro práci.
Převodovka Power Command je postavena i pro maximální pojezdovou rychlost 50 km/h. V tomto případě obsahuje ne 18 ale 19 převodových stupňů. Devatenáctka je přitom řešena jako přídavný rychloběh, který dovoluje pracovat s nižšími otáčkami motoru. Při zařazení devatenáctého převodového stupně jde všechen výkon přes vývodový hřídel, kde je dodatečná spojka a pohon jde dále přímo do diferenciálu. Výhodou řešení jsou především nízké energetické ztráty.
Jednoduše na souvrati
Posledním elektronickým systémem je sekvenční systém, jenž nalezne uplatnění zejména při otáčení na souvrati. Co dokáže? V paměti uložit 28 po sobě jdoucích úkonů. Jde o změnu otáček motoru, změnu převodového stupně, zvednutí zadního TBZ. V další inovaci plánované na příští rok bude umět i zapínat vývodový hřídel a vnější okruhy hydrauliky. V takovémto provedení pak bude možné všechny úkony prováděné na souvrati spouštět jen stiskem jednoho tlačítka.
Luboš Stehno