Když jsme se v období mezi Sevillou a Hannoverem rozhodli o nových traktorech John Deere vyšší výkonové třídy pojednat samostatně, jako bychom tušili předzvěst jedinečného úspěchu, jehož tato značka docílí na letošním mezinárodním hannoverském veletrhu zemědělské techniky Agritechnica. Dnes už je známo, že přísná veletržní porota zde udělila ze všech přihlášených exponátů pouze 3, slovy tři, zlaté medaile, z nichž dvě patří traktorům. A obě tyto zlaté medaile získaly traktory John Deere, obě si hrdě přivěsila nová konstrukční řada JD 8020.
Na úvod si řekněme, že nové traktory John Deere řady 8020 se proti svým vývojovým předchůdcům vyznačují zvýšeným výkonem - výkon motorů při jmenovitých otáčkách v rozmezí od 147 kW (200 k) do 217 kW (295 koní) - a větším jízdním a pracovním komfortem. Všechny jsou vybaveny šestiválcovými motory zdvihového objemu válců 8,1 litru vlastní výroby John Deere, vyznačující se nejmodernějším způsobem vstřikování paliva Common Rail. Motory pracují s elektronicky řízenými vysokotlakými vstřikovacími čerpadly, jakož i chlazením plnicího vzduchu, jsou úsporné při spotřebě paliva a obzvláště šetrné k životnímu prostředí. Vynikají vysokým převýšení točivého momentu až 40 % a širokým rozsahem konstantního výkonu. Elektronické řízení motoru sleduje jeho zatížení a podle potřeby dává v oblasti od 1500 do 2000 otáček za minutu až 13 % tzv. extravýkonu. Tato charakteristika nových motorů John Deere je hodnocena jako prvotřídní.
Pohlédněme však na následující tabulku, abychom zjistili, že maximálním výkonem této řady John Deere pokořil hranici tří set koní.
Dosahovaný výkon traktorů řady 8020
Model Jmen. výkon kW (k) Max. výkon kW (k)
JD 8120 147 (200) 169 (230)
JD 8220 165 (225) 188 (256)
JD 8320 183 (250) 212 (288)
JD 8420 198 (270) 231 (314)
JD 8520 217 (295) 246 (335)
Poznámka: Jmen. výkon dle ECE-R 24, max. výkon dle 97/68/EC.
Převodovky, odpovídající vysoké náročnosti
Zvýšenému výkonu motorů nové řady traktorů JD 8020 odpovídají též robustní, snadno ovladatelné a tradičně spolehlivé převodovky. Díky jejich automatizaci se dosahuje větší pracovní výkonnosti. Pouhým dotekem tlačítka může řidič ovládat automatiku řazení. Poté změnu rychlostních stupňů obstarává samočinně elektronika. Převodovka s počtem převodových stupňů 16/5 PowerShift tak řadí plně automaticky a nechá traktor samostatně pracovat na hranici vytížení. Doplňkově, rovněž automaticky, jsou prováděny na souvrati náročné postupy ovládání pomocí integrované regulace traktoru (IMS). Až dvakrát 12 funkcí tím může řidič vyvolat pouhým dotekem tlačítka a může se přitom plně koncentrovat na vlastní práci. O tom, že je to značné ulehčení práce na souvrati, nelze pochybovat.
Podle modelu a základní výbavy mohou být traktory řady 8020 montovány se zdvojenými pojezdovými koly vpředu i vzadu. Kromě toho mohou být vybaveny pneumatikami obzvláště velkých rozměrů, např. 710/70R42 vzadu a 600/70R30 vpředu.
Ale nejen v poli, ale i na silnici, při dopravě, se zvýšený výkon projevuje i ve vyšší pojezdové rychlosti, nyní nové traktory dosahují max. rychlosti jízdy 42 km/h.
Přesvědčivá zdvihací síla
Použitím výkonné čelní hydrauliky kategorie III se zdvihací sílou, která umožňuje zdvihat břemena až do hmotnosti 5 200 kg, lze optimálně využívat i prostoru předního závěsu traktorů řady 8020. Naopak zadní zdvihací zařízení modelů 8120 a 8220 docilují zdvihací síly, umožňující zdvihat břemena až do hmotnosti 9,5 tuny, u modelů 8320 až 8520 dokonce až 11 tun! K této rekordní hodnotě není potřeba komentáře.
Nápravy, vývodové hřídele, řízení a brzdy jsou podle dlouhodobé koncepce John Deere odpovídajícím způsobem dimenzovány na vysoká zatížení při polních i dopravních pracích. Ba i při využívání obou prostorů s těžkými nesenými stroji vpředu a vzadu, nebo při jízdě po silnici s těžkými přívěsy jsou traktory řady 8020 lehce a bezpečně řiditelné a vyznačují se mimořádně účinnými brzdami.
Osvědčená kabina
Nejen traktory ale i samojízdné zemědělské stroje John Deere jsou známy svými vynikajícími kabinami. Nejinak je tomu u nové řady traktorů 8020. Není divu, že výrobce zůstal věrný koncepci kabiny CommandView, která se tolikrát osvědčila u předcházející řady 8010. To je plně v pořádku, navíc rozdělení ovládacích prvků v pravé konzole CommandArm je velmi zdařilé. Zejména dobře se osvědčuje multifunkční loketní opěrka. Hladina hluku v kabině je na úrovni předcházející řady. Obzvláště velké čelní sklo jednoduše nedovoluje další tlumení hluku.
V prostorné kabině se regulace hydrauliky TouchSet stará o optimální využití průtoku oleje 126 litrů za minutu i pro nejnáročnější pracovní stroje. Společným účinkem automatiky IMS a systému TouchSet se následně získává cenný čas při otáčení na souvrati.
Tradičně dobrý výhled řidiče z kabiny ulehčují při práci v noci obzvláště účinné xenonové světlomety, které jsou umístěny v konzole nad maskou chladiče.
Vysoké veletržní ocenění
Nejlepší nakonec. Dvě zlaté hannoverské medaile na jednom výrobku - to se hned tak nestává. Jedna medaile za nezávisle odpružené nápravy traktoru, tedy s nezávislým zavěšením kol a druhá za jedinečné, komfortní sedadlo řidiče. Obě oceněné novinky nesporně svědčí o hodnotách, které znamenají pro zemědělce užitek i komfort.
Nové nezávislé zavěšení kol
Nový systém odpružení ILS u traktorů nové řady 8020 vede přední kola pomocí čtyř kyvných pák vzájemně zcela nezávisle. To umožňuje dynamický přenos plného výkonu motoru na půdu a současně zaručuje vynikající jízdní komfort na silnici.
Protože jsme mezitím na hannoverském veletrhu dostali do rukou pohotově vydanou zprávu o výsledcích předběžného testování v Německu, jež zveřejnil renomovaný odborný měsíčník „dlz-agrarmagazin“, zaujaly nás jejich postřehy: „S tím, že nová řada traktorů John Deere 8020 prolomí pomyslnou zeď výkonu 300 koní, jsme počítali. Stejně tak, že nyní pro lepší přenos zvýšeného výkonu na půdu obouvá traktory pneumatikami aktuálního mega-rozměru o průměru 205 cm (např. vzadu 650/85 R 42). Ale to, že technici v USA věnují tolik nasazení na téma komfortu, nás ohromilo.“
Z hodnocení těchto amerických traktorů v Německu dále vyplývá, že paralelogramové zavěšení předních kol nápravy ILS je řešeno jinak, než např. paralelogramový systém Carraro, není zde výkyvná náprava. Namísto toho má každé kolo bohatě dostačující pružicí dráhu 250 mm dlouhou a tím není potřeba středního výkyvného bodu. „Při našich zkušebních jízdách“, uvádí se ve zprávě, „zanechala náprava opravdu harmonický dojem. Úžasně přizpůsobivé chování při jízdě a to i bez předního závaží. Jak na hrbolatých polních cestách, na vlnitém povrchu silnic, anebo na poli, se tato nová náprava chová mnohem klidněji, než u předcházející řady 8010. Tendence k rozhoupání traktoru se nevyskytují.“
Ostatně, další poznatky to jen potvrzují. Oceňuje se výškové vedení nápravy odvislé od zatížení. Při orbě s regulační hydraulikou pružení neruší, body otáčení paralelogramových závěsů jsou nastaveny obzvláště šikmo. A sice tak, že se linie síly přímo protínají před zadní nápravou.
Obzvláště mohutně působí válec řízení. Tím je možné i při maximálním rozměru předních pneumatik, dokonce i se zdvojenými koly vpředu, lehce řídit traktor i při nízkých otáčkách motoru.
Ale to ještě není vše. Největší překvapení se objevilo na zadní nápravě traktoru. Totiž - je nyní také odpružená!
Nyní už je také zřejmé, proč je oceněný výrobek představován coby modulární systém nezávislého pružení jednotlivých kol. Tedy - u standardního traktoru lze realizovat nezávislé zavěšení všech čtyř kol, ale - chce-li zemědělec podle svých individuálních požadavků mít traktor bez pružení, nebo jen s pružením přední nápravy, záleží jen na něm. Může si vybrat. Přitom zůstanou nedotčeny dobré hodnoty týkající se variability rozchodu i úhlu natočení kol. Zavěšené stroje se tím stávají samozřejmě rovněž odpruženými, takže se dostane velmi příznivého poměru mezi odpruženou a neodpruženou hmotou celé soupravy. Kombinací optimalizované geometrie nápravy se naskýtají optimální předpoklady pro dosažení vysoké bezpečnosti jízdy a získá se vysoký jízdní komfort. Maximální pracovní rychlost není nyní limitována podvozkem traktoru, ale pracovní kvalitou agregovaného stroje. Nezávislé zavěšení kol vytváří také předpoklady pro nákladově příznivé vyrovnávání na sklonu.
Sedadlo s aktivním tlumením kmitů
Další oceněnou novinkou, zaměřenou ke zvýšení komfortu jízdy, je nové „aktivní sedadlo“ se svou kombinací elektrohydraulického a pneumatického pružení. Toto sedadlo, oceněné rovněž zlatou medailí, nejenom zmírňuje nárazy, nýbrž také aktivně působí proti pohybům tím, že elektronické čidlo průběžně zachytává výkyvy systému sedadla řidiče a elektrohydraulické pružení odpovídajícím způsobem reguluje zatížení. Ba i na obzvláště nerovném terénu sedí řidič v traktoru velmi klidně a v pohodě.
Sedadlo řidiče se díky hydraulickému válci, který je integrován do sedadla aktivně pohybuje tak, že jsou kmity, působící na řidiče, minimalizovány. Hydraulický systém je vestavěn paralelně k odpovídajícímu konvenčnímu nízkofrekvenčnímu systému pneumatického pružení. Signály polohového a urychlovacího čidla jsou vyhodnocovány kontrolorem, který pomocí elektrohydraulického rozváděče reguluje tok oleje v hydraulickém válci. Na základě aktivní regulace sedadla může být absolutní dráha pružení udržována porovnatelně malá. Tím řidič dostává ergonomicky příznivou polohu vůči bezpečnostně relevantním prvkům obsluhy, jako brzda a volant. Není to na újmu příjmu dalších informací. Úroveň vertikálního zatížení kmity je díky aktivnímu systému proti dosud známým sedadlům podstatně redukována. To je předností jak pro zdraví a výkonnost řidiče, tak i pro bezpečnost. Jestliže dosud zatížení kmity řidiče omezovalo pracovní rychlost, může se nyní realizovat vyšší rychlost jízdy a s tím spojená vyšší pracovní výkonnost.
Také zde použijeme jeden z výroků zprávy o předběžném testování traktoru JD 8020: „Kdo by byl při prvním pohledu na traktor řady 8020 zklamán tím, že nemá odpruženou kabinu (s jakou přišel na veletrh John Deere u řady JD 6020 - pozn. autora), zapomene na to, jakmile se seznámí s dalšími inovacemi John Deere. Neboť nové sedadlo řidiče tlumí nejen, jak je obvyklé pasivní kmity, nýbrž je také aktivně zmenšuje.
Intenzita tlumení je měnitelná. Ve třech stupních může řidič předvolit chování systému. Tak je na poli dopřáno plné činnosti tlumení, zatímco při jízdě na silnici je lepší a bezpečnější pocit z jízdy, nastaví-li se první stupeň tlumení.
„Při naší jízdní zkoušce“, uvádí se ve zprávě, „na nás aktivní sedadlo udělalo opravdu dobrý dojem, neboť dokonale tlumí i velmi silné výkyvy při velkých rázech a přesto nepůsobí pružení tvrdě. Je zřejmé, že tím John Deere nalezl veskrze zdařilou alternativu k odpružené kabině.“
Připraveny pro precisní zemědělství
Stejně jako ostatní traktory a další zemědělské stroje John Deere, jsou i traktory řady 8020 již z továrny připraveny pro nástavbu družicového systému GreenStar, což předem umožňuje využívání způsobů precisního zemědělství (Precision Farming) a systémů agrárního managementu, např. přesného napojování jízd při velkých pracovních šířkách, aby se dalo vyhnout překrývání jízd, anebo využívání funkce „Field-Doc“, např. pro dosahování variabilních výsevků u secích strojů. Postačí nasadit anténu GPS a přijímač, veškerá kabelová vedení jsou už instalována.
Závěrem
Pro závěrečné hodnocení použijme opět výrok ze zkušební zprávy „dlz“, která uvádí, že John Deere přesvědčivým způsobem dostal svou koncepci traktorů nové řady 8020 na nejnovější stav traktorové techniky. Ofenzivní kladné body přináší zdařilá koncepce pružení náprav a nového systému sedadla řidiče. Tím nový John Deere podstatně získal. Odpružení se stará o větší výkonnost na poli, ale, přirozeně, i na silnici je jízdní chování traktoru při vyšší rychlosti podstatně lepší. A při nejmenším jsou traktory 8020 nyní při 42 km/h rychlejší.
Motory objemu 8,1 litru s technikou vstřikování Common-Rail poskytují velký výkon při dobrých hodnotách spotřeby paliva. Traktory řady 8020 představují v segmentu nad 200 koní podstatně širší cílovou skupinu, než dosud. Hodnocení to více než příznivé.
Patřilo by se jen doplnit, že John Deere připravil pro rok 2002 i v oboru traktorů výsledky vývoje, které znamenají pokrok, hodný začátku nového tisíciletí. Jde totiž o dosud nejrozsáhlejší řadu nových výrobků ve 165leté historii této světové značky. Špičková technologie a technika pro každého hospodáře - to je ústřední myšlenka, kterou se John Deere řídí. Představuje výrobky, které jsou na vysoké úrovni funkční, s množstvím nových prvků, které dále usnadní práci obsluhy a uživateli přinášejí vyšší produktivitu a umožňují mu snižovat provozní náklady.
Při výčtu nových prvků a modifikací jsme jistě nepostihli zdaleka všechny. Poněkud ve stínu oceněných zůstala u nás velmi oblíbená řada traktorů 7010. Zasloužila by si přinejmenším pochvaly za to, že už byla rovněž představena v provedení s plynulou převodovkou AutoPowr. Nezbylo místa např. na pásové traktory John Deere, odvozené od traktorů řady 8020 a 9020. Konečně – nová konstrukční řada traktorů s kloubovým řízením JD 9020, která představuje nejvýkonnější traktory této značky, dosahující max. výkonu od 311 do 373 kW (423 až 507 koní), by si rovněž zasloužila podrobnější zmínky. Nedotkli jsme se nového designu traktorů. Ten sice „neoře“, můžete namítnout, ale jistě potěší každého, kdo se rád podívá na výtvarně hezky řešený „nový kabát“ těchto traktorů se znakem jelena.
Aby byl výčet medailové žně značky John Deere na veletrhu Agritechnica úplný, třeba k zisku dvou zlatých připočítat dalších pět stříbrných medailí, které značka obdržela za techniku vlastních výrobků, či výrobků s firmou spojených. Je to senzor poškozování zrna u sklízecích mlátiček, kontrolované plnění a stupňovitý rotační separátor, adaptér na sklizeň kukuřice s rotačním podáváním od sesterského podniku JD - Kemper, automatický, internetem podporovaný komunikační systém JDLink a pátá stříbrná medaile směřovala do Land Data Eurosoft, což je partner firmy John Deere, pro integraci sklizňových dat systému John Deere GreenStar v provozním softwaru zemědělského podniku.Tedy úroda nevídaně bohatá.
Ing. František Král