Traktory jsou dlouholetou, trvalou prioritou značky John Deere. Potvrdila to i Sevilla, kdy právě v této oblasti „jelen“ představil bohatě svých novinek. Od nejmenších až po skutečně největší traktory. Dokladem toho je skutečnost, že tento tradiční světový výrobce má ve svém programu traktory, krátce řečeno - o výkonu od 5 až do 500 koní. Přitom v celé této výkonové škále nenajdete mezeru.
Kdybychom chtěli začít od nejmenších, pak bychom nesměli zapomenout na zahradní malotraktory, ať ručně vedené jednonápravové, či dvounápravové s různými pracovními stroji, od sekaček trávy až po kompletní zahradní a komunální techniku, včetně techniky dopravní. To je oblast, ve které John Deere vyvíjí v poslední době mimořádnou aktivitu a odráží se to i v každoročním zvyšování podílu prodeje této techniky na celkovém obratu firmy. Sortiment uvedených strojů je v současné době už natolik široký, že by si vyžádal samostatného pojednání. Dnes se však zaměříme na klasickou traktorovou techniku, především pro polní zemědělské užití.
Nová řada traktorů JD 5010
Těmito kompaktními a vzhledem ke svému určení výkonnými traktory nabízí John Deere novou řadu pro malé a středně velké zemědělské podniky, jakož i podniky zaměřené na výrobu píce. Tyto traktory se vyznačují velkou variantní mnohotvárností. Vedle standardního provedení si lze vybrat též úzké verze pro sady, vinice, či chmelnice Narrow nebo Super Narrow s celkovou minimální šířkou pouhých 1050 mm. Specialitou je kultivační verze se světlostí až 780 mm (HighCrop). Nová řada 5010 zahrnuje dva modely s tříválcovými motory a jeden model s čtyřválcovým motorem a pokrývá výkonovou oblast od 39 do 59 kW (53 – 80 koní).
Pozměněná kabina je lépe odhlučněna a traktorům řady JD 5010 poskytuje odpovídající pracovní místo s ergonomicky příznivým umístěním pák ovládání převodovky a hydrauliky. Nastavitelné otevírání oken se dá zajišťovat ve více polohách. O potřebné ochlazení prostředí v kabině při horkých dnech se stará na přání dodávaná klimatizační souprava.
Pro zabezpečení vysokého sedacího komfortu jsou k dispozici dvě varianty sedaček, komfortní sedačka a pneumaticky odpružená sedačka. Čtyři pracovní světlomety, které jsou umístěny do střechy kabiny, podstatně usnadňují práci za tmy. Digitální displej na přístrojové desce analogicky ukazuje aktuální rychlost jízdy a otáčky vývodového hřídele, otáčky motoru, teplotu chladicí kapaliny a stav paliva. Hydrostatické řízení a lehce ovladatelné, kotoučové brzdy chlazené olejem, se starají o klidnou práci, která neunavuje řidiče.
Mimo kabiny řidiče nabízí John Deere také otevřenou jízdní plošinu s bezpečným nastupováním, ergonomicky příznivě uspořádanými ovládacími pákami, komfortním sedadlem a odhlučněným středním tunelem.
Pohon traktorů řady 5010 obstarávají 3- a 4válcové motory John Deere PowerTech, které i při nízkých otáčkách s 31 %-ním převýšením točivého momentu mobilizují vysokou výkonovou rezervu. Model 5310 je vybaven 3válcovým nepřeplňovaným motorem zdvihového objemu 2,9 litru a při 2 300 otáčkách za minutu vyvíjí maximální výkon 39 kW (53 k). Nejblíže vyšší model 5410 s motorem stejného objemu, ale přeplňovaným, dává 53 kW (72 k), zatímco 5510, který je však už vybaven 4válcovým motorem o objemu 4,5 litru, dociluje 59 kW (80 k). Certifikované motory PowerTech díky „vypilovanému“ chladicímu systému a exaktně pracujícímu mechanickému vstřikovacímu čerpadlu vykazují nízkou spotřebu paliva. Tak jako u velkých traktorů John Deere, se široký rozsah konstantního výkonu stará o vysokou rezervu výkonu a malou spotřebu paliva.
Podle způsobu použití poskytuje John Deere pro traktory řady 5010 tři varianty převodovek:
Coby základní provedení - reverzační převodovku 12/12 pro verzi 30 km/h, dále převodovku 24/24 pro rozsah rychlosti od 500 m/h až do 40 km/h, jakož i převodovku s řazením při zatížení 24/24 s elektrohydraulickým reduktorem. Všechny varianty mají ve standardní výbavě páčku reverzace, umístěnou vlevo u volantu.
Hydraulický systém nové řady traktorů JD 5010 pracuje se zdvojeným tandemovým zubovým čerpadlem a otevřeným okruhem oběhu. U modelů 5310 a 5410 systém dopravuje až 42 litry oleje za minutu při maximálním tlaku 18 MPa, u modelu 5510 na přání až 60 litrů za minutu. Rozdělovací ventil poskytuje možnost rozdělovat proud oleje odpovídající vlastním požadavkům exaktně mezi rozváděče a zadní hydrauliku. Tím se dá docílit téměř stejný komfort, jaký poskytuje systém regulace tlaku a množství. Tříbodovým závěsem kategorie I/II docilují traktory řady 5010 průběžné zdvihací síly 24 kN.
Podle přání jsou k dispozici otáčky vývodových hřídelů 540/540E a 1000 ot/min, nebo také vývodový hřídel závislý na pojezdu.
Nová řada traktorů JD 6020
Novou konstrukční řadou traktorů 6020, která zahrnuje celkem 10 základních modelů s množstvím různých variant vybavení, uzavírá John Deere nové dimenze v oblasti technologie, výkonnosti, jízdního komfortu, bohatosti výbavy a užitné hodnoty. Přitom nadále důsledně využívá i mnohých možností, které poskytuje osvědčená rámová a stavebnicová konstrukce.
Pět modelů se čtyřválcovými motory pokrývá oblast výkonu od 59 kW do max. výkonu 91,7 kW (80 - 125 k), traktory s šestiválcovými motory pak dosahují výkonu od 81 kW do max. výkonu 122,4 kW (110 - 166 koní).
Zásadně třeba rozlišovat mezi dvěmi liniemi výbavy a sice mezi modely „Premium“ a „PremiumPlus“. Zatímco modely Premium, které jsou seriově dimenzovány na vysoký výkon při jmenovitých otáčkách, mají nízký obsah emisí, resp. jsou to úsporné motory, poskytují tři různé varianty převodovek a na přání hydraulické odpružení kabiny HSC, pak modely PremiumPlus jsou seriově vybaveny plynulou, tedy bezstupňovou převodovkou AutoPowr, obslužnou jednotkou CommandArm (ovládání na pravé opěrce sedadla, tak jak je znáte z řady 8010), jakož i doplňkovými elektronickými rozváděči v závislosti na čase a množství a samozřejmě jsou rovněž vybaveny odpruženou kabinou.
Kabina – stále větší komfort při jízdě a ovládání traktoru
Pokud jde o jízdní komfort, varianta traktorů PremiumPlus neponechává žádné přání stranou. Od řazení převodovky, ručního plynu, až ke čtyřem rozváděčům, jakož i ovládání předního i zadního vývodového hřídele a tříbodového hydraulického závěsu - jsou ovládače umístěny doslova „po ruce“, v nové ovládací jednotce CommandArm, totiž přímo v pravé loketní opěrce sedadla řidiče. Lze tak pohodlně provádět až 10 různých funkcí, aniž by bylo potřebné měnit polohu ruky. Integrovaný elektrohydraulický rozváděč umožňuje kontrolu až pěti funkcí hydrauliky.
Traktory Premium se vyznačují osvědčeným komfortem ovládání v kabině TechCenter, přístrojovou deskou seřiditelnou s volantem co do sklonu i výšky, 310 stupni výhledu z kabiny, vysokou polohou sedadla, úzkými sloupky kabiny a příkladně nízkou hlučností pouhých 72 dB(A).
V obou variantách kabin se přehledná ovládací konzola stará o bezproblémové ovládání pohonu přední nápravy, pracovních světlometů, hydrauliky a systému managementu zdvihacího zařízení IMS II. Tímto systémem řidič automatizuje zapínání a vypínání vývodového hřídele, pohonu přední nápravy, uzávěru diferenciálu a zadního tříbodového závěsu a s vybavením Premium Plus také vnější hydraulické okruhy.
Pneumaticky odpružené sedadlo se vyznačuje novými komfortními prvky, jako horizontální a vertikální pružení, pneumatická bederní opěrka, či na přání dodávané vyhřívání sedadla. O příjemné prostředí v kabině se stará čtyřstupňový ventilátor, topení a pochopitelně klimatizace.
Volitelné xenonové světlomety se starají nejen o dokonalé osvětlení, ale přitom spotřebovávají méně energie. Všechny světlomety se dají centrálně zapínat a vypínat. Pomocí displeje lze přitom pohodlně kontrolovat, které světlomety právě svítí.
Nyní s odpruženou kabinou
Novou cestou vykročil John Deere svým systémem odpružení kabiny HCS. Pneumaticko hydraulický systém obsahuje čidlo, které průběžně sleduje polohu kabiny a regulační jednotka řídí polohu tak, že je stále udržována paralelně k zadní nápravě. Jednoduše řečeno – nezáleží na tom, zda za volantem sedí řidič „muší váhy“ kolem 50 kg, nebo jsou v kabině dva „pořízci“, každý po 120 kg živé váhy. V obou případech bude pružení stejné. To je hlavní rozdíl mezi většinou používaným odpružením vinutou pružinou s uvnitř uloženým tlumičem. Společným účinkem pružení kabiny, vývojově zdokonaleným odpružením přední poháněné nápravy TLS II a nízkofrekvenčním sedadlem tyto traktory nastavily nová měřítka ve věci jízdního komfortu.
Dále vyvinuté motory PowerTech
Výkonné šestiválcové motory John Deere PowerTech o zdvihovém objemu válců 6,8 litru a čtyřválcové motory PowerTech objemu 4,5 litru disponují podle jednotlivých modelů převýšením točivého momentu od 25 do 40 % a rozsahem konstantního výkonu, který si motor udržuje v pásmu až 460 ot/min. Až 7,4 kW (10 k) tzv. extravýkonu vyvíjejí motory pod zatížením. Disponují řadou nových znaků, které se projevují nižšími energetickými ztrátami až o 5%, to znamená méně paliva na stejný výkon a čistší životního prostředí. Nový chladič za turbodmychadlem vzduch voda, inovační systém chlazení DTC s nízkoteplotní větví chladič stlačeného vzduchu a převodového oleje. Vysokoteplotní část zabezpečuje chlazení motoru. Nový ventilátor visco je regulovaný podle teploty a o 25 % účinnější a o 30% menší filtr nasávaného vzduchu mají také svůj význam. Plně elektronicky řízený vstřikovací systém s čerpadlem Bosch VP44 obousměrně komunikuje s převodovkou a tak zabezpečují optimální výkon motoru při menší spotřebě paliva.
Možnost mít traktor s dvěmi charakteristikami (označení S) se rozšířila také na čtyřválcový model 6420S. K čemu je to dobré? Řídící elektronika na základě pracovní rychlosti a odebíraném výkonu z vývodového hřídele mění průběh výkonu. Pracujeme-li s nářadím při nízkých pracovních rychlostech, pak potřebujeme velký extra-výkon a velké převýšení točivého momentu. Pokud ale odebíráme výkon z vývodového hřídele a nebo pracujeme v dopravě, je pro mě důležitější vysoký výkon poblíž jmenovitých otáček. To je jedinečná zvláštnost značky John Deere.
Mokrá vícelamelová spojka Perma II, která si vysloužila přívlastek „nezničitelná“, byla pochopitelně u převodovek PowrQuad Plus a AutoQuad zachována.
Převodovky – pro každý účel použití vhodná koncepce
Pro traktory řady 6020 má John Deere podle jednotlivých modelů široký výběr variant převodovek:
Základní variantou se stala převodovka PowrQuad Plus 20/20, nebo 24/24 s ovládáním jednou pákou a čtyřmi stupni řazenými při zatížení, automatickým přizpůsobováním rychlostních stupňů a reverzační pákou s řazením při zatížení, umístěnou vlevo, na přání vybavení plazivým převodem 1 : 10.
U našich zemědělců stále více oblíbená převodovka AutoQuad II 20/20, nebo 24/24 může být montována také ve verzi s maximální rychlostí až 50 km/h. V závislosti od otáček motoru, polohy akcelerátoru a zatížení tato převodovka řadí čtyři stupně při zatížení automaticky nahoru, resp. dolů a tím poskytuje řadicí komfort automatické převodovky osobního auta. Rychlostní automatika „tempomat“ přitom udržuje řidičem předvolenou pracovní rychlost a otáčky vývodového hřídele konstantní. Paralelně k tomu se automatika ECO stará o to, aby převodovka při postupu zrychlení v pravý čas řadila na následující vyšší stupeň, aby tak rovněž spořila palivo. Také tuto převodovku lze kombinovat výbavou plazivých převodů 12/12.
Třetí nabídkou je bezstupňová, plynulá převodovka AutoPowr. Tato převodovka spojuje sílu mechanické převodovky s jízdním komfortem převodovky hydrostatické, přičemž motor a převodovka prostřednictvím systému CAN-Bus vzájemně „komunikují“ a to je opět další vyjímečnost řešení firmy John Deere. Pomocí otočného ovládače přitom řidič přesně určuje pracovní rychlost traktoru. Předvolenou rychlost si řidič nastaví na tachometru zvláštní červenou ručičkou. Dvě předvolitelné rychlosti dopředu a dozadu jsou pomocí funkce tempomatu jednoduše odvolatelné. Vedle varianty 40 km/h nabízí John Deere také plynulé řazení s rychlostí až do 50 km/h. Páka reverzoru vlevo pod volantem má nyní další dvě nové polohy parkovací, a tzv. PowerZero (traktor je udržován v klidové poloze a to i na svahu). Zastavování, resp. rozjíždění traktoru s nesenými, nebo návěsnými stroji, je díky PowerZero možné bez problémů i na stoupáních, bez dotyku spojky a brzdy.
Pro centimetrově přesné najíždění může řidič, tak jako u osobního auta s automatickou převodovkou, použít brzdový pedál. Pro zastavení stačí také rovněž pouze sešlápnout brzdový pedál. Zdá se to komplikované? Pak nezbývá než si tento traktor vyzkoušet. Po první praktické jízdě každý potvrdí, že je ovládání naopak velmi jednoduché a snadné.
Hydraulický systém
Lhostejno, zda je množství průtoku a potřeba tlaku vysoká, nebo nízká - hydraulický systém s regulací tlaku a množství s max. tlakem 20 MPa pozná, jaký výkon se požaduje a tento požadavek změní, jak to potřeba vyžaduje. Není-li nutný žádný olej, přeřadí systém na modus Stand-by. To snižuje spotřebu paliva! Regulace probíhá podle stupně vybavení pomocí mechanické křížové regulační páky, nebo dotekem prstu na tlačítko (PremiumPlus).
Zdvihací zařízení a vývodové hřídele
Až o 15 % vyšší zatížení zdolá zadní tříbodový závěs díky své optimalizované geometrii. Tato skutečnost přináší zvýšené přípustné celkové zatížení traktoru, u modelu 6920 11 tun. Při rychlých transportních rychlostech sériově dodávané tlumení kmitů ulehčuje nesenému stroji, jakož i traktoru a stabilizuje celou soupravu. Pro práce s předním a zadním vývodovým hřídelem poskytuje John Deere různé varianty (např. 540/540E a 1000 ot/min, jakož i přestavitelné, otočné koncovky se 6, resp 21 drážkami pro zadní hřídel a 1000 ot/min u předního vývodového hřídele).
Technologie CAN-Bus
Aby se daly zvládnout budoucí aplikace, jako tzv. precisní zemědělství, resp. systémy agrárního managementu, je potřebné výkonné zpracování informací a dat. Na bázi systému CAN-Bus nabízí John Deere systémem Starfire k tomu všechny nutné předpoklady. Systém se dá bez problémů integrovat do elektroniky traktorů řady 6020. Základna, odpovídající ISO, s 29 bity se stará o rychlý a standardizovaný přenos dat.
Údržba
Velké náklady byly vynaloženy na komfort údržby. Jednodílnou kapotu motoru, vyrobenou z plastu, lze vyklápět dále a tím je umožněn snadný přístup k motoru, chladiči a čističi vzduchu. Pro účely diagnostiky je po ruce přenosný systém servisního poradce John Deere, který může být napojen u CAN-Bus. Je-li to potřebné, může být i kabina sklopena do strany. To nejlepší na konec, interval výměny motorového oleje byl prodloužen na 500 motohodin!