Rozhodně zajímavá byla návštěva výstavy Země živitelka pro každého, kdo se zajímá o zemědělskou techniku. Úroveň agrosalónu se opět zvedla a svůj zájem o prezentaci projevila většina z hlavních prodejních společností na našem trhu. Na dostatečném prostoru si každý návštěvník mohl prohlédnout loňské i letošní novinky.
JOHN DEERE
Ihned za hlavní bránou, po zdolání náporu ve vstupním prostoru, byla připravena expozice firem skupiny STROM Centrum. Na výstavní ploše 107 dominovaly stroje JOHN DEERE. Tradiční výkonnost a spolehlivost traktorů této značky připomínal model nové řady JD 8210 - traktor pro těžké polní práce s výkonem motoru až 174 kW/ 237 k. Proti svému předchůdci, mimochodem u nás velmi oblíbenému, může nabídnout kromě vyššího výkon motoru také celou řadu systémů k jeho hospodárnému využití : automatickou převodovku PowrShift, systém souvraťové automatiky IMS s pamětí až pro 12 funkcí a automatickou regulaci prokluzu – systém vzájemné kontroly prokluzu a polohy tříbodového závěsu. Tím se konstruktéři jasně vyjádřili k otázce efektivity práce a komfortu obsluhy, stejně zručně, jako uvedením ovládacího systému TouchSet pro hydrauliku na prvních strojích řady 8000. (1) Posledním krokem k jejich využití je samotná obsluha, jejíž nízká úroveň v našich podmínkách často nedovoluje využití moderní, draze zaplacené techniky.
Poměrně lepší podmínky v tomto směru jsou u řady JD 6010 Premium – o traktory střední výkonové třídy mají zájem také soukromí zemědělci. Univerzální využití vyžaduje dobrou znalost systémů ovládání. Velmi dobré ohlasy jsou v tomto směru na převodovku AutoQuad II, která je velmi všestranná, lehce ovladatelná (řadí 4 stupně pod zátěží samočinně), nabízí ekonomický modus a vychází levněji, než varianta Powershift nebo AutoPowr.
Druhým vystaveným traktorem byl nejmenší model „ekonomické“ série s označením JD 6010 SE. Výkon motoru 75 k s nadprůměrnou zálohou kroutícího momentu ve své třídě dostačuje pro většinu lehčích prací s vývodovým hřídelem, dopravu, zajišťování krmení apod. (2)
Ze strojů na sklizeň byla dále vystavena samojízdná sklízecí řezačka JD 6850. Jedná se o stroj s osvědčeným mnohanožovým řezacím bubnem, inovovaným kontrolním a informačním systémem, prodlouženým rámem a větším rozvorem náprav. Model JD 6950 o maximálním výkonu motoru 540 k je v současnosti jediný, na který lze připojit nový plošný adaptér KEMPER 375 o záběru 10 řádků - 7,5 m a hmotnosti 3 250 kg. V současnosti připravuje výrobce zcela novou řadu sklízecích řezaček s vyšší účinností a nejmodernějšími systémy elektronického řízení.
Velmi dobře jsou odborníky hodnocené nové samojízdné manipulátory JOHN DEERE. Chvála se týká především uspořádání kabiny, obratnosti, řiditelnosti, regulace pojezdu i teleskopického ramene, a dále i snadné výměny adaptérů. Spolehlivý výkon je samozřejmou součástí stroje John Deere. Návštěvníci měli možnost si jeden ze dvou modelů JD prohlédnout.
STEYR
Na volnou plochu 108 se v letošním roce přemístila firma AGRO-Partner, s.r.o.. Zájemcům o značku CASE-STEYR to připomněla nejvýkonnějšími traktory v červené barvě, a to typem MX 240 (181 kW/246 k). Jde opět o těžký polní tahač, konstruovaný pro dlouhodobé nasazení při tahově náročných pracích. Nahrazuje předchozí řadu traktorů CASE-STEYR 9200. Rozdíly jsou výrazné, již prosklená kabina s vynikajícím výhledem a ovládací opěrkou sedačky, vpřed vysunutý motor o objemu 8300 cm3, elektronicky ovládaná převodovka s pohodlnou reverzací (ovšem bez automatiky), vysoká zvedací síla, malý poloměr otáčení. Rovněž možnosti regulace hydrauliky byly výrazně rozšířeny. Systém EHR zahrnuje prokluzovou regulaci již v sériovém provedení. (3) Využití tohoto traktoru v dopravě zatím brání chybějící odpružení přední nápravy, maximální rychlost pojezdu 50 km/h a více zpětných rychlostních stupňů. K tomuto účelu se v našich podmínkách lépe hodí traktory série M 9000 nebo 9100. Model CASE-STEYR 9125 (96 kW/130 k) představuje univerzální traktor s volným výhledem, relativně nízkou vlastní hmotností, vysokou světlostí a nízkou měrnou spotřebou paliva. Přeplňovaný motor je šestiválcový o objemu 6596 cm3. Převodovka s rozsahem 24/24 rychlostí je plně synchronizována. Vývodový hřídel nabízí 4 možnosti otáček (540/540E/1000/1000E) a dokáže přenášet až 82 kW výkonu. Další možnosti využití této řady jsou v lesnictví nebo v komunální sféře.
Na úrovni výkonů traktorů Zetor UŘ 1 je nabízena série CASE-STEYR M 900. Vystaveny byly modely M 975 (55 kW/75 k) a M 958 (42,5 kW/58 k). Zkosená kapota motoru poskytuje dobrý výhled na případně čelně nesená nářadí.
Úplnou novinkou v sortimentu je traktor s bezstupňovou převodovkou – velké množství návštěvníků si prohlédlo nezvyklé uspořádání kabiny u modelu CVT 170 (125 kW/170 k). Nová skříň je založena na principu systému S-Matic firmy ZF s hydrostatem a sumarizačním planetovým převodem, zahrnující aktivní klidovou regulaci, tempomat a nejvyšší rychlost pojezdu 50 km/h. Kompletní elektronická regulace motoru je propojena s počítačem převodovky a výsledkem je zcela jednoduché ovládání celého traktoru. Je omezeno na pedál pojezdu a opěrku paže s tlačítky + a -. Směr jízdy se jednoduše zvolí reverzační pákou pod volantem. Dále je možné nastavit tzv. modus vývodového hřídele, při němž traktor udržuje konstantní otáčky motoru a přizpůsobuje rychlost jízdy. Konstrukce pohonu je poněkud komplexnější, než u doposud známých systémů ; první uživatelé si pochvalují jednoduché řízení traktoru. Kabina je odpružena, stejně jako přední náprava, kde jsou odpružena jednotlivá kola. (4)
MASSEY FERGUSON
Novinku letošního roku představila ve své expozici také firma Austro Diesel Bohemia, s.r.o. Jedná se o Up-Date známých řad traktorů MF 6200 a MF 8200. V zahraničí velmi žádaný model MF 6290 o výkonu 99 kW/135 k byl již vybaven novými ovládacími systémy. Systém SMS ovládání hydraulických okruhů využívá malého joysticku v loketní opěrce k poměrně precizní regulaci dvou elektrohydraulických ventilů. Jednoduše může potom řidič regulovat průtočné množství oleje, navíc s využitím paměťových funkcí. V kombinaci s počítačem Datatronic II lze nastavit i dobu průtoku oleje. Potom automatika řídí vnější okruhy za řidiče. Pro traktory MF 6200 v konfiguraci Dynashift Plus je dodáván systém Speed Matching, který automaticky řadí převodové stupně pod zatížením na základě rychlosti jízdy a při změně skupiny. Na přání lze obdržet systém Autodrive pro samočinné řazení rychlostí podle otáček motoru, průběhu otáček převodovky a polohy pedálu plynu. Traktor byl vybaven odpružením přední nápravy Quadlink. Je tvořeno pohyblivými rameny nápravy, jedním hydraulickým válcem, tlakovým zásobníkem a regulační zařízením. Rovnoměrnost tlumení zajišťuje elektronická regulace – nezávisle na zatížení přední nápravy. Čtveřici novinek uzavírá DualControl předního závěsu, zajišťující řidiči zdvih příp. spouštění čelně i vzadu neseného zařízení na stejném místě souvratě. (5 )
Z úspěšné série MF 8200 byly vystaveny traktory MF 8260 o výkonu 154 kW/210 k v provedení Powershift Plus a s ovládacím systémem Datatronic II, a dále typ MF 8270 pro nejtěžší práce s motorem 169 kW/230 k. Posledně jmenovaný stroj nachází dobré uplatnění v podnicích, které požadují tahač pro secí kombinace a agregáty na přípravu půdy v záběrech do 9 m a příležitostně i v soukromém sektoru. Naopak „nejmenší“ sérii 4200 zastupoval typ MF 4245 v provedení Power Shuttle : jedná se o univerzální traktor s volným výhledem a velkými možnostmi výbavy podle potřeby zákazníka. Čelní nakladač je jednou z možností jeho výhodného využití.
CASE IH
Příznivci značky CASE IH si přišli na své na volné ploše 210, kde dominovala expozice firmy AGRI CS a.s. Stálému obdivu se těší traktory MAGNUM MX, konkrétně typy MX 220 ( 165 kW/224 k) a MX 240 (181 kW/246 k). Posledně jmenovaný typ byl vybaven pneumatikami Kléber Traker rozměru 650/85 R 38 vzadu a Kléber Super 480 / 70 R 34 vpředu. Pneumatiky této značky se osvědčují díky své odolnosti proti prokluzu a opotřebení. Dále nabídka firmy zahrnuje i řadu traktorů s plynulým pojezdem CASE IH CVX, které jsou technicky identické s řadou CASE-STEYR CVT (6). Vystavený byl typ CASE IH CVX 150. Ale inovace se nevyhýbají ani nejmenší řadě, a tak mohla být předvedena vylepšená série CASE IH 2100 Pro (s rozsahem výkonu 45 – 75 k ). Je určena pro práce ve vinicích, sadech nebo speciálních kulturách. Modernizovaný byl zvláště design, nová kabina je prosklená a vybavená kompletním stíracím a omývacím zařízením. Uvnitř jsou ergonomicky rozmístěné ovládací prvky, sloupek řízení byl prodloužen pro usnadnění obsluhy. Také pedály mají změněnou geometrii a postavení pro snížení únavy při práci.
Zadní závěs nabízí několik variant provedení podle potřeby přípojného nářadí. Je rovněž výškově nastavitelný. Traktor CASE IH 2150 Pro pracuje s motorem o výkonu 55 kW/75 PS a plně synchronizovanou převodovkou s rozsahem 12 rychlostí vpřed i vzad. (obr. č.7)
NEW HOLLAND
Uvidíme, zda nové traktory budou na trhu konkurovat zavedené značce v tomto oboru – firmě New Holland. Stroje v modré barvě byly vystavovány již pod společnou vlajkou firem New Holland, CASE IH a koncernu CNH na volné ploše 211. Společnost Agrotec, její centrální dovozce do ČR, se nyní zaměřil především na nižší střední výkonovou třídu traktorů. Výjimkou byl model New Holland TM 165 se šestiválcovým motorem o výkonu 119 kW / 160 k. Oblíbené „velké“ traktory série 70A zatím v nabídce nejsou, jejich sériová výroba závisí kromě jiného i na rozhodnutí koncernu o vývoji těžkých tahačů na základě shodné platformy.
Přesto v našich podmínkách vzrůstá poptávka po strojích s výkonem kolem 100 k. Po úspěšném uvedení traktorů TS 115 se šestiválcovými motory o objemu 7.500 cm3, doplňovaných v případě potřeby ještě přeplňováním, přichází řada i na ostatní stroje této řady. Na trh byl uveden typ NH TS 100 o výkonu 73 kW/ 99 k. Motor PowerStar je čtyřválcový, přeplňovaný, s objemem 4987 cm3, v kombinaci s mechanickou převodovkou s 2-stupňovým řazením pod zatížením. Na přání může být namontována převodovka se 4 stupni pod zatížením. Sériová výbava zahrnuje elektronickou regulaci hydrauliky ElektroLink včetně systému aktivního tlumení kmitů za jízdy. (obr. č.8)
LANDINI
Zajímavou paletu traktorů LANDINI představila společnost MOREAU AGRI jako nové generální zastoupení. Na volné ploše 116 byli tři zástupci z inovovaného výrobního programu tohoto italského výrobce, který zahrnuje modely v rozmezí výkonu od 37 k až po hranici 176 k. Jako novinka byl uveden traktor Landini Legend 180 Deltasix. Jde o univerzální stroj, který lze dobře využít i pro těžší práce. Nový „zelený“ motor Perkins se spalovacím prostorem Quadram poskytuje 25 % zálohu kroutícího momentu, maximální výkon činí 129,5 kW/176 k. Převodovka je modulové konstrukce, což je charakteristické pro značku Landini. Vystavený model v provedení Deltasix nabízel celkem 102 dopředných a 36 zpětných rychlostí. (10)
Ve výkonové třídě 100 k byl předveden model Ghibli 100 (68,4 kW/93 k). Jedná se o zcela univerzální traktor pro všechny práce na farmě, v domovském závodě vyráběný s pohonem dvou nebo čtyř kol, s kabinou nebo bez ní. Kabina byla nově přepracována s ohledem na komfort řidiče – poskytuje velkou plochu prosklení, příjemný vnitřní prostor a klimatizaci. Výrobce udává robustnost konstrukce a velkou spolehlivost, podtrženou mechanickými systémy regulace. Motor s výkonem 68 kW/93 k vyrábí opět firma Perkins. Převodovky v různé konfiguraci poskytují 24 dopředných a 12 zpětných rychlostí. (11)
Řada LANDINI REX ve výkonovém rozsahu od 54 do 78 k je nabízena v úpravě pro vinice nebo sady. Pásové traktory, které firma vyrábí v Itálii, nejsou v ČR prodávány.
JCB
Drobnou, leč významnou novinku v sobě skrýval traktor anglické firmy JCB FASTRAC 3185, který na volné ploše 210 vystavovala firma TOKO A/S. Málokterý návštěvník postřehl drobný nápis na dveřích kabiny, který upozorňoval na inovaci hlavní pojezdové spojky traktoru – SMOOTHSHIFT. Hlavním záměrem konstruktérů bylo zvýšit spolehlivost často reklamovaných komponentů. Namísto poruchové suché jednokotoučové spojky je ve všech traktorech Fastrac umístěna mokrá, elektronicky kontrolovaná vícelamelová spojka. Měkce pracující spojka „Smoothshift“ je tvořena 250 mm velkými lamelami v olejové lázni a je spojena s motorem tlumičem torzních kmitů. Geometrie hřídelů pohonu zůstala zachována, pouze rozvor kol byl prodloužen o 50 mm. Nová konstrukce spojky vede k výraznému zlepšení jízdních vlastností. Pedál jde velmi zlehka, také dávkování jeho záběru je v pořádku. Rovněž i trhavé řazení patří minulosti, pozvolné zapínání spojky poskytuje příjemný pocit z jízdy. Podle údajů výrobce má být olejem chlazená spojka vysoce odolná opotřebení a stavěná na celou dobu životnosti traktoru.
Také na souvrati každá obsluha ocení další přednost nového systému : tlačítko na páce reverzace odstraňuje opakované zapínání pedálu spojky. Nejprve si obsluha pomocí páky předvolí požadovaný směr jízdy a potom jenom stlačí tlačítko. Změna směru jízdy je modulovaná a proběhne automaticky až po poklesu rychlosti jízdy pod 3 km/h. Tento doplněk komfortu označuje výrobce jako „Autoshuttle“.
Traktor Fastrac může uplatnit své triumfy jako vždy při transportních pracích. Zde se díky plně odpruženému podvozku jedná o velmi rychlého a přitom komfortního pomocníka. Model Fastrac 3185 je vybaven přeplňovaným motorem o výkonu 138 kW/188 k a převodovkou s rozsahem 54/18 rychlostí. (12)
SAME
Na volné ploše před pavilónem Z1 představila své traktory firma SOME. Střední výkonová řada SILVER byla zastoupena typy SILVER 100.4 a SILVER 130. Specifikou této značky je elektronická regulace motoru a převodovky, včetně paměťových míst pro uložení různého nastavení stroje. Dominantou expozice byl traktor DIAMOND 260 určený pro velkovýrobní podmínky. (obr. č.13) Navíc jsme měli možnost se setkat se značkou Lamborghini, konkrétně s traktorem Champion 180. Po technické stránce nabízí přednosti, jako je šestiválcový motor se třemi ventily v hlavě válce a elektronickým řízením, převodovku Electronic Powershift, systém ovládání pohonu SBA, multifunkční joystick a komfortní kabinu s pneumatickým odpružením (využívá i firma Deutz-Fahr u řady MK3). Stříbrné stroje nejsou u nás příliš rozšířené, ale náleží do společného koncernu značek SAME, LAMBORGHINI, DEUTZ-FAHR a HÜRLIMANN. (14)
VALTRA
Na volné ploše 306 prezentovala firma Wincorp Agri s.r.o. traktor VALTRA 8950 HiTech. Na první pohled není tento stroj příliš nápadný, kromě zaoblených tvarů kapoty a výfuku přesunutého ke sloupku kabiny. Uvnitř však skrývá mnoho velmi zajímavých technických řešení. Systém SigmaPower je již dobře známý. Zvýšení výkonu na vývodovém hřídeli traktoru v případě potřeby až o 29 kW/40 k dovoluje nahradit např. při sklizni cukrovky těžký tahač lehčím strojem a šetřit palivo. Nové elektronické systémy řízení převodovky a tříbodového závěsu byly vyvinuty pro řadu MEGA, která je nyní označována jako HiTech 2.0. Využití elektroniky je praktické, ale střízlivé a navazuje na praxí osvědčené konstrukční celky firmy VALMET. Cílem je zvýšení komfortu obsluhy, efektivity práce a také její bezpečnosti. Traktory jsou osazeny 12-stupňovou rychlostní skříní, kombinovanou s převodovkou řazenou pod zatížením Delta Powershift. Obsluha má k dispozici celkem 36 dopředných a 36 zpětných rychlostních stupňů. Výrobce nyní představuje automatiku řazení pro transportní a rychlejší polní práce s názvem Auto 1. Úplnou novinkou je programovatelné řazení v určitém rozsahu otáček s názvem Auto 2. (15) Více informací o zajímavých novinkách řady MEGA přineseme v čísle MZ 1/2002. Na trhu ojedinělé je také vzduchové odpružení přední nápravy Aires, pracující bezchybně i za extrémních podmínek. Na přání jím lze vybavit všechny čtyř- i šestiválcové traktory řady HiTech.
Vystavený traktor řady MEGA byl vybavený pneumatikami firmy MICHELIN nové řady AGRIBIB, které se osvědčily svou životností a měkkostí i při vyšších rychlostech. Pro lesní varianty traktorů jsou dodávány pneumatiky NOKIA s velkou odolností proti proražení. V nabídce pro náš trh je rovněž i kloubový traktor VALTRA, využívaný spíše jako speciál pro komunální práce (VALTRA City) nebo pro těžbu a přibližování kulatiny v lesních porostech (VALTRA Forest - lze přestavět i na harvestor). Pro lesní využití traktorů VALTRA hovoří především vysoká světlost (55 cm), dobré manévrovací schopnosti, možnost otočného řízení Twin-Trac, výhodný průběh kroutícího momentu motoru, „otužilost“, vysoká svahová dostupnost i příznivé rozložení hmotnosti. V našich podmínkách se pro tyto účely jedná o řadu Mezzo ( 80 až 115 k ).
Rovněž jsme byli informováni o chystaném podzimním uvedení nové „S“ série traktorů VALTRA. Výrobce zde zvedá výkon nad 200 k, ale drží se své filozofie a vlastních technických řešení. Kromě velkého výkonu, až 260 k, je charakteristická též maximální univerzálnost využití : pro tahově náročné práce, pro vzadu nesená nářadí a sklizňové adaptéry vyžadující reverzní řízení, kombinace vpředu a vzadu neseného nářadí, pro agregáty v síti GPS a další. Nové motory budou mít kompletní elektronické řízení a také autodiagnostický systém. Na náš trh by měla tato řada vstoupit v lednu 2002, a v některých podnicích je tento moment již nyní netrpělivě očekáván.
DEUTZ FAHR
Poslední inovací, o které se zmíníme, bude nová řada Agrotron MK3 firmy Deutz-Fahr. Jak je známo, provedl v roce 2000 německý výrobce některé úpravy na své známé sérii pro zvýšení spolehlivosti, pohodlí řidiče i zjednodušení obsluhy a údržby. Podle prvních ohlasů byla tato zlepšení skutečně potřebná a nové traktory pracují perfektně. Společnost DEUTZ-FAHR Austria vystavovala model Agrotron 200 MK3. Nejvíce nápadná je přehledná „bublinovitá“ kabina s výhledem 320o, poskytující velký vnitřní prostor a logické rozložení ovládacích prvků. Klimatizace je výkonnější a vedení nasávaného vzduchu bylo přemístěno dále od zdroje tepla. Kompletní odpružení zahrnuje odpružení přední nápravy, pneumatické tlumení nárazů kabiny a speciální sedačku GRAMMER pro traktory s odpruženou kabinou. Řidič může podle podmínek zvolit nejvhodnější strategii jízdy pro maximální využití instalovaného výkonu nebo úsporu paliva. Ventilátor Cleanfix s otočnými lopatkami umožňuje snadno udržovat v čistotě mřížku chladiče. Motor a převodovka jsou propojeny elektronickým řídícím systémem, který dovoluje naprogramování otáček motoru a vývodového hřídele a jejich rychlé vyvolání stiskem tlačítka. Výkon hydrauliky traktorů MK3 podle prvních ohlasů rovněž „hraje první ligu“. Vystavený traktor pracuje se šestiválcovým přeplňovaným motorem DEUTZ o výkonu 147 kW/200 k, převodovkou s rozsahem 25/24, příp. 27/24 rychlostí. Zdvih ramen zadního tříbodového závěsu disponuje silou 10.000 kN. (16) Na našem trhu je verze MK3 traktorů Agrotron nabízena v rozsahu výkonů šestiválcových modelů od 100 k až do 260 k.
Novinkou nabídky jsou traktory AGROTRON TTV s bezstupňovou převodovkou ZF Eccom 1.5 pro plynulý pojezd. Nabízí 4 jízdní rozsahy a zatím se vyrábí ve výkonovém rozpětí od 125 do 150 k.
ZETOR
V pavilónu Z byly vystaveny traktory Zetor, pod vlajkou společnosti ZETOR ČR. Účelové osvětlení dávalo vyniknout modernímu designu řady UŘ I a UŘ III. Sérii Super zastupoval typ Z 6341 ( 51 kW/69 k ), ale další zástupce v různém úrovni výbavy jsme mohli vidět na stáncích tuzemských dealerů této značky. Vzrůstající zájem zaznamenávají v současnosti traktory řady Forterra, vyráběné v rozpětí 82 až 110 k. V plném lesku byly v pavilónu Z vystaveny modely Forterra Turbo, a to Z 9641 (68 kW/93 k) a Z 10641 (76 kW/103 k). Oba typy mají čtyřválcové motory Zetor a plně synchronizovanou převodovku s rozsahem 24 dopředných a 18 zpětných rychlostí. Řazení pod zatížením je třístupňové. Základní provedení zahrnuje poměrně širokou výbavu a přesto je brněnská značka stále cenově na nižší úrovni, než zahraniční konkurence.
ISEKI
Pro účely komunálního využití nebo i malého zemědělského provozu byl představen malý kompaktní traktor ISEKI 5150. Společnost AGROCAR s.r.o. na našem trhu zastupuje tohoto výrobce, specializovaného na zahradní a komunální techniku. Typ 5150 je největším z celé série kompaktních strojů : má čtyřválcový vznětový motor ISEKI s nepřímým vstřikem paliva a výkonem 35,4 kW (48 k). Převodovka je synchronizovaná s kompletní reverzací samostatnou pákou a rozsahem 16 převodových stupňů vpřed i vzad. Zahrnuje i skupinu plazivých rychlostí. Traktor má zadní tříbodový závěs, zadní vývodový hřídel (zapínaný pod zatížením) s otáčkami 540/1000, lze vybavit i hřídelem vpředu. Zadní náprava je vybavena uzávěrkou diferenciálu. Pneumatiky je možné dodat i se šípovým dezénem, pro farmářské práce. Dále existuje široká nabídka nářadí a adaptérů k celoročnímu využití stroje. Vystavený traktor byl určen zákazníkovi pro údržbu parkových ploch. (17)
Petr Beneš