Při zběžném pohledu na současný trh se může zdát, že není nic nového. Výzkum však pokračuje dále a s ním i modernizace. Základní řady traktorů JD zůstávají zachovány, rozdělení podle výkonu a převažujícího využití se osvědčilo. Nejvýkonnější série JD 8010 , uvedená na trh v loňském roce, je v praxi velmi dobře hodnocena. O novinkách u „nižších“ řad traktorů se zatím příliš nehovoří a proto bychom Vás chtěli s nimi blíže seznámit.
Řada 6010 Premium
Traktory JD řady 6010 patří ke strojům s nejuniverzálnějším využitím, a proto nabídka jejich vybavení je značně rozsáhlá. Rovněž horní hranice výkonu šplhá stále výše. Čtyřválcové typy se vyrábí v rozpětí od 59 kW (80 k) do 77 kW (105 k) a šestiválcové od 77 kW (105 k) až do 110 kW (150 k). Model JD 6910 měl již v loňském roce zvýšený výkon motoru při jmenovitých otáčkách na 99 kW (135 k). Pro letošní rok je navíc uveden na trh nový traktor JD 6910 S o výkonu motoru 110 kW (150 k). Tím se výkonově blíží k zástupci vyšší řady – typ JD 7710 má výkon motoru 118 kW/160 k.
Zájemce o šestiválcový traktor řady 6010 Premium dostane s novým strojem především úplně nový motor. Tím se vyhne problémům s přísnými emisními limity, které vstoupí zanedlouho v platnost, protože technika JOHN DEERE je bezproblému splňuje. Ale nejen to. V náročnějších tahových pracích bude příjemně překvapen pružným chováním motoru. Na zdvihovém objemu konstruktéři tohoto koncernu nikdy nešetřili, v tomto případě dosahuje plných 6788 cm3 . S výjimkou traktoru JD 6510 jsou všechny motory přeplňované. Ve své třídě produkují vysoký kroutící moment. Rozsah konstantního výkonu byl prodloužen. Známé navýšení výkonu (John Deere ExtraPower) se pohybuje v rozmezí od 3 do 4 k, u nejvýkonnějšího typu dokonce 4,0 kW (5,4 k). Výrobce také udává velmi nízkou měrnou spotřebu paliva.
Pro nejvýkonnější traktor 6910 S se technici inspirovali ve vyšších třídách a připravili čerpadlo s elektronickou regulací. Toto řešení umožní spojit dva rozdílné úkoly do jednoho stroje – těžké práce s vývodovým hřídelem pro maximální výkon a lehké rychlé práce v úsporném režimu. Předpokladem je především schopnost čerpadla automaticky snímat zatížení. Další přednosti v sobě spojuje známá funkce Tempomat : podle potřeby lze požadovat konstantní pracovní rychlost nebo stálé otáčky vývodového hřídele. Pro lehké polní práce lze stanovit horní mez otáček motoru, a uspořit palivo. Snížení spotřeby paliva je samozřejmě další výhodou „inteligentního“ motoru.
Stejný důvod mělo také zavedení nového modu „Eco“ převodovky AutoQuad II. Na rozdíl od modu „Power“ zde během jízdy systém mění rychlostní stupeň dříve, pokud dosáhnou otáčky motoru určité meze (při 1720 ot.min dolů a při 1900 ot.min nahoru ). K lehčím polním pracím není potřeba maximální výkon a úspora paliva přijde určitě vhod.
V minulosti také výrobce obdržel dotazy k možnosti, zabudovat do traktoru řady 6010 převodovku Powershift. Je známé, že právě modulová konstrukce této řady umožňuje vsadit do nosného rámu různé varianty převodovek. Skříň, která byla k dispozici, však svými rozměry překračovala možnosti traktoru. Konstruktéři ji proto zkrátili, snížili počet dopředných stupňů z 19 na 18, poněkud změnili rozsah zbývajících stupňů, a zasadili ji do prostoru mezi motor a rozvodovku zadní nápravy. V loňském roce se tak mohly objevit v provozu první modely JD 6810 a JD 6910 s převodovkou PowrShift, dovolující řadit 18 dopředných a 7 zpětných rychlostí plně pod zatížením. V kabině řidiče se objevila známá páka v řadící uličce s parkovací polohou a opěrné vedení pro ruku řidiče. Elektronické řízení řazení dovoluje přeskakování rychlostí až na potřebný stupeň, reverzaci pod zatížením a dále i měkkou modulaci řazení. Nejjemnější odstupňování převodových stupňů najdeme v hlavním rozsahu prací.
Pro ty, kteří chtějí překonávat rychle delší trasy (ovšem s kvalitním povrchem), existuje také varianta s max. pojezdovou rychlostí 50 km/h. Týká se již od minulého roku traktorů JD 6310 až 6910. Pro spolehlivý provoz bylo nutné vyvinout nové účinné brzdy pro přední nápravu, zajišťující za všech podmínek krátkou brzdnou dráhou. Brzdy jsou posilované, samostavitelné a samovyrovnávací. Jejich úplně nová konstrukce dovoluje modulované brždění. Navýšení ceny proti identické verzi 40 km/h činí asi 3 100 marek. Balíček doplňků rychlejší varianty zahrnuje následující výbavu :
Převodovku AutoQuad II s automatickým přizpůsobováním rychlosti a dvěma strategiemi výkonu
Odpruženou přední nápravu TLS II s olejem chlazenými kotoučovými brzdami v koncových převodech
Elektronicky řízený vzduchotlakový okruh brzd, svařované ráfky kol a
Odpruženou sedačku spolujezdce spolu s bezpečnostními pásy na obou sedadlech.
Tím se JOHN DEERE vyrovnává konkurenci, která již traktory s nejvyšší rychlostí 50 km/h nabízí.
Traktory řady 7010
U těchto traktorů vyšší střední třídy byl také zvýšen výkon motoru při jmenovitých otáčkách, a to u modelu JD 7710 na 114 kW/160 k a u typu 7810 na 129 kW/175 k. Relativně malé zvýšení výkonu o 5 či 10 k může v praxi znamenat mnoho. Nový traktor se lépe vyrovnává se zatížením a motor nemusí v obtížných situacích pracovat na hranici výkonu. Nyní přistupuje ještě další prvek pro zvýšení produktivity – převodovka AutoQuad II. Jako výbavu na přání ji může obdržet zákazník u obou výše jmenovaných typů. Odměnou je mu potom vysoký komfort - například při setí ovládá rychlost jízdy pouze pedálem plynu a řídící jednotka řadí podle otáček motoru a zatížení. Traktor je tak samočinně udržován v rozsahu konstantního výkonu motoru. Nechce – li řidič využívat automatiky, má k dispozici dvě tlačítka v hlavici páky nebo sklopný spínač v palubní desce. Rovněž při přeřazení skupiny se převodovka automaticky přizpůsobuje na novou rychlost traktoru. Veškeré rázy patří minulosti a výsledkem je zcela plynulá jízda.
U této varianty traktoru může řidič využívat výhod Tempomatu při kultivaci půdy a hnojení a dále zmíněného modu „Eco“ převodovky AutoQuad : včasné přeřazení znamená úsporný provoz.
Traktory JD řady 7010 byly již od podzimu 1998 na přání zákazníka vybavovány přední odpruženou nápravou TLS. V letošním roce byla její originální a úspěšná konstrukce ještě zdokonalena. Tříkloubové pohyblivé zavěšení zůstává zachováno a je i nadále zárukou permanentního pružení jak při orbě, tak při jízdě po silnici nebo sečení. Pro větší pohodlí při všestranném využití traktoru byl do nápravy integrován systém automatického snímání zatížení. Díky této novince dokáže náprava TLS II samočinně nastavovat tvrdost odpružení podle svého zatížení. Stroj bez čelního závaží (např. při jízdě po silnici ) proto bude pružit měkčeji, než dotížený traktor při orbě.
Ten, kdo sleduje vývoj techniky stříbrného jelena, a případně čte tyto řádky, by mohl namítnout, že množství inovací u traktorů JD řady 7010 je nižší. Skutečně se tato u nás nejprodávanější série nějakých výrazných změn nedočkala. Avšak technici firmy samozřejmě nechtějí připustit jakýkoliv pokles zájmu. V zákulisí se již objevují informace, že koncern JOHN DEERE připravuje v nejbližší době uvedení nové řady traktorů vyšší střední třídy s označením 7020. O tom, že zde soustředí opět špičkovou techniku, není třeba pochybovat. Nové traktory budou sériově vyráběny v provedení s přední odpruženou nápravou, počítačem řízenou převodovkou AutoQuad nové generace, nejmodernější regulační hydraulikou a především – úplně novými motory JOHN DEERE PowerTech s vysokým točivým momentem a omezeným obsahem spalin. Kromě tradičního výkonu bude mít i komfort obsluhy nejvyšší úroveň. A samozřejmě spoustu dalších zajímavých doplňků ….. Inu, nechme se překvapit !
Petr Beneš.