22.08.2001 | 10:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Elektronické řízení pluhu

V loňském roce představily firmy Lemken a Pöttinger poprvé novou generaci pluhů s elektronickým ovládáním : z kabiny řidiče je možné nastavit příčné vyrovnání, šířku přední brázdy a celkový záběr. Možnosti i technická řešení tohoto nářadí jsou poměrně zajímavá, a proto jsme se rozhodli o nich krátce informovat.

Rovná a čistá brázda je přirozeným cílem každého pořádného zemědělce při orbě. K tomu je nutné provést co nejpřesnější nastavení pluhu. Jak praví učebnice, základním požadavkem je kolmé postavení stěny brázdy ke dnu brázdy a je třeba, aby dno brázdy bylo vodorovné. A protože traktor při orbě je nakloněn (jde o klasický způsob), musí být i pluh skloněn odpovídajícím způsobem ke straně. U dosavadního provedení ohraničovaly příčný sklon pluhu dorazové čepy.
Nové pluhy s elektronickým řízením již tyto mechanické dorazy nepotřebují. Přesnou polohu pluhu při práci jsou schopné rozeznat senzory natočení v kulovém kloubu (Lemken) nebo systémem měření dráhy ve válci hydromotoru ( Pottinger). Tak jsou k dispozici aktuální informace o průběhu otáčení, nebo o postavení rámu, např. v úhlu 900 k podélné ose traktoru (00 sklon). Díky novému řízení může obsluha hodnotu sklonu vložit do řídícího počítače a již nemusí měnit nastavení mechanických dorazů na vřetenech.
Elektronické nastavování příčného sklonu je jednoduché, a proto jej může řidič libovolně měnit i během jízdy. Při vyorávání první brázdy je to pohodlné, protože traktor se pohybuje ještě po rovném povrchu pole. Pluh je sklopen až poté, co se kola tahače rozjedou v brázdě.
Krátké nesené pluhy jsou požadovány také pro kopcovité podmínky, kde je třeba orat v proměnlivém svahu napříč vrstevnicím. Elektronické řízení umožňuje plynule změnit příčné vychýlení pluhu a tím docílit čistého překlápění půdy i při větší šířce záběru, zvláště když je ornice překlápěna proti svahu.
Při odpojování pluhu je vhodné vrátit příčný náklon pluhu na hodnotu 00, aby se hřídel závěsu ustavil ve vodorovné poloze. Další připojování pluhu se tím výrazně ulehčí. Firma Lemken pro tento účel naprogramovala několik automatických funkcí.
Právě tak dobře se provádí i nastavení pluhu podle vlastností traktoru. Přímka přední brázdy a bod tahu se nechají korigovat pohodlně ze sedadla řidiče, protože standardně montovaná vřetena jsou nahrazena „inteligentními“ hydraulickými válci.
Takový hydromotor má ve svém pístu integrovánu sondu, která vysílá signály s proměnlivým napětím v závislosti na vzdálenosti od příruby. Řídící jednotka může z těchto signálů vypočítat, jak daleko je válec vysunutý.
První praktické zkušenosti v zahraničí ukázaly, že pouze u pluhu „Servo 45 Nova Elektronik“ firmy Pöttinger bylo možné korigovat jak šířku záběru přední brázdy, tak i bod tahu pluhu z místa řidiče. U nářadí Lemken „Vari-Europal“ bylo nutné ještě pootočit vřetenem pro vyrovnání tahové přímky traktor-pluh. Nařízené hodnoty se nechají uložit a jsou ihned k dispozici, jakmile počítač opět zapnete. Velmi výhodné by bylo, kdyby se nechaly uložit různé programy kompletního nastavení nářadí, např. pro různé půdní podmínky nebo hloubky záběru, příp. pro připojení k různým traktorům.
Hydraulické ventily nejsou ovládány samotným řidičem. Tuto práci přebírá počítač. Také šířka záběru je u obou pluhů elektronicky nastavitelná. Pouhým stisknutím tlačítka vydá obsluha pokyn „Zvýšit šířku záběru ze 30 na 40 cm“. Počítač poté aktivuje magnetické ventily hydromotoru pro změnu šířky záběru do té doby, než je dosaženo požadované hodnoty. Další pohodlné zjednodušení přináší pro řidiče tlačítko „Transportní poloha“. V tomto případě se pluh automaticky otočí o 900 do transportní polohy. Není třeba žádného vystupování z kabiny !
Pluh firmy Pöttinger je ovládán prostřednictvím terminálu traktoru Fendt Vario. Tento jej rozpozná okamžitě, jakmile je pluh pomocí LBS-zásuvky připojen. Přitom se nechají nejdůležitější funkce, jako např. otáčení pluhu a přestavení šířky záběru, vložit a dále řídit pomocí tlačítek na joysticku. Řidič má stálý přehled o podstatných funkcích a hodnotách nastavení pluhu. Dále je možné využívat výhod Vario-převodovky pro plynulou změnu rychlosti a zároveň i plynulé změny šířky záběru při doorávání klínů nebo překonávání překážek. Firma Pöttinger hodlá ještě v tomto roce uvést na trh vlastní palubní počítač s terminálem, nezávislým na značce traktoru.
Technici firmy Lemken také usilují o podobné řešení, umožňující propojení počítače nářadí s terminálem traktoru. Původní membránová klávesnice umožňuje např. odpojení pěchu, otočení pluhu a přestavení šířky záběru. Pro každou funkci existuje jedno tlačítko. Před volbou jednoho z nich je třeba krátkého soustředění.
Během otáčení pluhu se automaticky zmenšuje šířka záběru na nejužší nastavení. Elektronika tudíž vyřizuje za řidiče dva úkoly najednou. To je praktické. Avšak více praktické by bylo, kdyby mohl pluh s traktorem navzájem komunikovat. To ale momentálně možné není, přestože počítače na pluzích Lemken a Pöttinger pracují v síti LBS.
Nyní bude tedy řada na výrobcích traktorů, aby spojili svůj traktor s nabízenými pluhy do kompaktní „chytré“ jednotky. Předpokládané směry vývoje jsou následující :
 Pomocí siloměrných čepů regulační hydrauliky je možné automaticky provádět optimální vyrovnávání tahové přímky traktor-pluh. Potom je nutné jenom pluh připojit a přizpůsobit první radlici na rozchod kol traktoru.
 Je-li vybaveno táhlo třetího bodu také dvojčinným hydromotorem, regulovatelným pomocí elektronického snímače dráhy ve válci, mohl by potom palubní počítač nastavovat podélný sklon pluhu v závislosti na zvolené hloubce záběru. Všechna orební tělesa by potom pracovala ve stejné hloubce.
 A nakonec by bylo možné také kombinovat funkce „Zvedání pluhu“ a „Otáčení pluhu“. Odpadlo by přehmatávání během souvraťového manévru a ovládání by bylo ještě pohodlnější.

Uvidíme, co se konstruktérům v tomto směru ještě podaří vylepšit. Rozhodně zde také fantazie má široké pole působnosti. Souprava traktoru a nářadí řízená signálem GPS po pozemku také již není čistou fikcí ….

Moderní elektronika, která pronikla do útrob systému otočných pluhů, odstraňuje až do současnosti nezbytné úkoly, jako je sestupování z kabiny traktoru před a po práci s nářadím. Rovněž přispívá ke zvýšení přesnosti regulace, a tím i kvality práce a snížení opotřebení důležitých dílů. Oba zmiňovaní výrobci - jak firma Lemken, tak i Pöttinger - vsadili na síť systému CAN-BUS. O tom, zda vyšší investice zajistí také snížení spotřeby paliva nebo nárůst produktivity, musí rozhodnout samotní uživatelé ve svých často obtížných podmínkách nasazení.
Podle zahraničních materiálů zpracoval Petr Beneš

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down