Své první lisy na hranolovité obří balíky, vybavené rotorem a řezacím ústrojím, představila firma New Holland na veletrhu Agritechnica ´97. O dva roky později přišla na trh nová generace těchto lisů s tandemovou nápravou a mnoha užitečnými úpravami. Jeden z nových typů jsme měli možnost vidět při náročném předvádění moderní techniky v Bavorsku.
Každého zájemce o modrobílou značku zaujme na nové řadě určitě nejenom zdvojená náprava, ale také jiný design a modelové označení lisů. Nová série zahrnuje typy:
Nabídka provedení je značně široká. Jako rozšíření k předcházejícímu typu D1010 je nový typ BB 940 vyráběn ve třech verzích: jako „Standard“ bez řezacího ústrojí, jako „Packer Cutter“ s 6 řezacími noži a nově jako „Rotor Cutter“ s plnícím rotorem a 23nožovým řezacím ústrojím. Model BB 960 (dříve D1210) se vyrábí buď bez řezání („Standard“) nebo s agregátem, obsahujícím rotor a 33 nožů.
Dále je pro oba tyto typy nabízena také tandemová náprava s maximální pojezdovou rychlostí 62 km/h. Přitom si může zákazník zvolit zadní pevnou nebo řízenou nápravu. Celý podvozek s pneumatikami o velikosti 500/50-17 je velmi robustní. Má zajistit optimální chování stroje při práci na poli i při přejezdech na silnici a také snížit stupeň utužování půdy.
Zadní řízená náprava bude vhodná především pro toho, kdo využívá svůj lis při sklizni travní píce. Sníží se tak opakované poškozování drnu koly podvozku. Nebo se zřekne vyššího komfortu jízdy a zakoupí variantu s jednoduchou nápravou.
Novinky pod kapotou
Nově formovaná kapota lisu však skrývá další novinky. Hřídel pohonu od vývodového hřídele traktoru k setrvačníku stále obsahuje zalomení, avšak setrvačník se otáčí již ve zdvojeném uložení. Dále je výkon přenášen na hlavní převodovku, k níž je přímo namontováno olejové čerpadlo hydrauliky. Vazače jsou poháněny kloubovým hřídelem zleva, jištěným střižným kolíkem. Sběrač nové řady lisů je stejné konstrukce, jako u sklízecích řezaček řady FX. Disponuje širokými opěrnými koly pro spolehlivé vedení přes půdní nerovnosti. Vylepšeno bylo uložení čtyř řad prstů v zakřivené dráze pro zvýšení životnosti zařízení. Předvedený model BB 960 disponuje sběračem o průměru téměř 33 cm s 68 dvojitými prsty. Šířka záběru, měřená mezi vnějšími prsty, činí 2,20 m.
Přesvědčili jsme se o tom, že i při rychlosti jízdy kolem 18 km/h „hltal“ pickup žitnou slámu zcela čistě. V případě příliš vysokých řádků se však vyskytly problémy: pod spodní hranou oje lisu se hromadila sláma. Nedostatek volného prostoru nad zemí jde na vrub příliš vysoké oji lisu a především jejímu zavěšení do spodního závěsu traktoru. Nadměrné množství slámy, které se poté najednou uvolní a postoupí do lisu, způsobí ucpání sběrače i plnícího rotoru. Může se také zaplnit prostor mezi sběračem a přítlačnou deskou a jedinou pomocí potom je slámu „vytrhat“. Ve Spolkové republice jsou lisy řady BB v sériovém provedení dodávány spolu s hákem pro horní závěs. Souprava má potom dostatek volného místa i při sklizni objemných řádků, vytvořených moderními shrnovači se záběrem kolem 12 m.
Pro regulaci lisovacího tlaku je přítomen nový siloměrný čep a změněné zavěšení svrchu na hlavní převodovce. V kombinaci s vylepšeným hydraulickým systémem by měla tato zařízení pracovat plynuleji a produkovat balíky o rovnoměrném stlačení. Základním předpokladem pro to je ale funkce patentovaného systému předlisovací komory, který zajišťuje plynulé plnění kanálu a přispívá k přesnému formování balíků. Navíc si balíky zachovávají svůj tvar a strukturu i při delším období skladování.
Svému osvědčenému systému dvojitých vazačů zůstala firma New Holland věrná. Pouze pohon je nyní veden přes čelní ozubený převod na levé straně lisu. Vázací motouz je veden jak z horní, tak i ze spodní strany balíku. Spolehlivost vázání se má projevit především u balíků s velkým stupněm stlačení. Tři ventilátory pro čištění vazačů jsou umístěny vzadu pod kapotou. Pomocí vylepšeného vedení proudícího vzduchu mají udržovat vazače v čistotě.
Elektronika
Trend postupného rozšiřování elektroniky se nevyhýbá ani obřím lisům. Protože se jedná o poměrně složitý stroj, byla jeho elektronika kompletně přepracována. Dosavadní dotykové senzory byly nahrazeny necitlivými indukčními senzory. Kromě toho jsou relé a pojistky umístěny ve dvou různých boxech, aby se zabránilo zanesení nečistot do ostatních dílů při výměně pojistek.
Všechny eventuální poruchy jsou indikovány na monitoru nového informačního panelu „Infoview“. Úkolem zařízení je optimalizace výkonu stroje za všech podmínek. Obsluze poskytuje informace o průběhu lisování a vázání, a naopak přijímá jako řídící jednotka lisu její povely. Rychle se nechá nastavit např. hydraulický lisovací tlak pro požadovanou hustotu balíku. Zatím chybí pouze nastavování a indikace délky balíku prostřednictvím tohoto systému. Stejně jako dříve je k tomuto účelu potřebné přesunout kolík na jednom z kol planetového soukolí lisovacího kanálu.
Zato je počítač schopen „pamatovat si“ každé množství jednotlivých zakázek, přičemž v paměti také zůstává počet balíků a zda při práci bylo či nebylo použito řezací ústrojí. Prostřednictvím monitoru je ovládáno i velmi cenné centrální mazání a také elektrické ventilátory čištění vazačů (výbava na přání).
Závěrem
Konstruktéři firmy New Holland své lisy na obří balíky v mnohém výrazně vylepšili. Oba nejprodávanější typy jsou kromě toho k dispozici v provedení jak s pevnou, tak i řízenou tandemovou nápravou. Předvedený model BB 960 přesvědčil plynulostí práce, výkonností a také rovnoměrně vysokým stupněm stlačení materiálu. Zároveň poskytuje obsluze nanejvýš komfortní řízení prostřednictvím monitoru Infoview.