10.04.2001 | 10:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak se jezdí s mlátičkou MF Cerea?

Protože již bylo na náš trh dodáno několuk nových sklízecích mlátiček Massey ferguson Cerea, rozhodli jsme se na ně podívat, okouknout inovace a popovídat si s obsluhou a majitelem. Zajeli jsme proto na framu bratří Burešů, která se nachází nedaleko vyškova.

Farma je založena na pěstování obilnin, řepky a doplněk tvoří cukrovka a mák. Celkem obhospodařují xxx ha orné půdy. Pro nákup nové mlátičky se rozhodli díky dobrým zkušenosetm se stroji MF (předtím vlastnili MF 38) a nejvýkonnější typ z nové řady masseyů zvolili pro co nejrychlejší sklizeň. Letošní počasí ve žnmích jim dalo plně za prvadu a tak v době naší návštěvy kdy většina moravy neměla sklizeno ještě ani z poloviny, u Burešů už zbývalo pokosit jen 40 ha pšenice. A to je pro mlátičku MF 7278 denní porce a například v ječmenech kde je méně hmoty zvládne i 50 ha za den. Je samozřejmě diskutabilní co je to den, ale ve žních je to obvykle 12 hodin. Původní MF 38 zvládl asi 25 až 30 ha za den.
Mlátička bratří Burešů je vlastně takovou blajkovou lodí firmy massey ferguson, neboť má v podstatě kompletní výbavu. Nechybí svahové zařízení Auto Level – samovyrovnávání pro práci na svahu, rozmetač plev a systém GPS, který ve spojení s kontinuálním měřením výnosu umožňuje tvorbu výnosových map. Měření výnosu zabezpečuje paprskové čidlo, které snímá intenzitu záření procházejícího přes zrno. Čidlo je umístěno v zrnovém dopravníku. Na mlátičce zatím chybělo další čidlo, ktzeré snímá vlhkost zrna a podle něj počítač přepočítává výnos na standardní vlhkost 14 %. To bude doplněno pro příští sezónu.
Žací lišta je se záběrem 7,7 m a samozřejmě v provedení Powwer Flow.
Podle xxx bureše Spotřeba 14 lúha, ale mohla bybýt i nižší, ale v letošních vlhkých žních se mlátička více boří. Dá se říci, že spotřeba zůstala stejná jako u typu 38, avška hektarová výkonnost je vyšší.
Bohužel u Burešů jsme si mohli mlátičku prohlédnout jen na dvoře, neboť před dvěma dny se touto oblastí přehnala vichřice, která s sebou přinesla přes 50 m m srážek, takže problém nebyl v tom, že bybylo vlhké zrno, ale půda byla natolik nasáklá vodou, že by malátičku neudržela.
Vydali jsme se proto za jinou Cereou, která sklízela nedaleko xxx a jednalo se kombajn provozovaný ve službách panem. Jedná se o rodinou firmu, která vlastní pět mlátiček jedna z nich je axiál case 2188 tři MF 40 a jedna nová Cerea. Důvod pro pořízení nové mlátičky byl i zde stejný – co nejrychlejší sklizeň. Avšak p. xx si posteskl na průběh letošního léta, kdy je dnů vhodných ke sklizni málo a zřejmě se mu nepodaří sklidit jednou mlátičkou minimálně 800 ha, což je jakýsi limit pro ziskovost a zajištění splátek strojů.
S novou mlátičkou je zatím spokojenost a její výkon lze hodnotit jako asi o 20 = vyšší oproti typům MF 40. Denní výkonnost je přitom silně závislá na dklízeném porostu. Pokud jde o výnosnou pšenici je to asi 25 ha za den, v ječmenech sklidí asi 40 ha denně.
S touto mlátičkou jsme se mohli i svézt a bylo to příjemné. Co lze zejména ocenit je Autopilot a Lišta Power Flow. K tomu prvnímu. Ovkládání Autopilota je velmi jednoduché. Nastavíte na plnu ruční plyn, pustíte mlátičku a žací vál a vjedete do porostu. Jakmile se kombajn zahltí posunete páku pojezdu zcela dopředu a to že je zařízení v činnosti poznáte podle toho, že má páka ke konci dráhy tvrdší chod. Dále se již můžete věnovat jen řízení a tomu aby vám do válu neskočilo něco co tam nepatří a máte jistotu, že kombajn jede na hranici průchodnosti. Zatížení bubnu lze přitom nastavit (výrobce doporučuje 4 až 5 stupeň- stupně jsou od nuly do 10). Autopilot samozřejmě funguje dobře jen ve stojatém porostu. V ležácích je nutné zpomalit a to jednak kvůli dobrému vysekání a také proto, že se do mlázičky dostávají shluky obilí a tím vznikají rázy na mlátícím bubnu. Ve stojatém porostu však autupilot finguje bezvadně a při jízdě zatížení bubnu nikdy nepřekročilo pátý stupeň. Velmi dobře lez funkci Autopilota pozorovat při dosekávání zužujícího se klínu, kdy mlátička zvyšuje pojezdovou rychlost. Je vška třeba dávat pozor při vyjíždění z porostu, kdy je nutno zpomalit, čímž se přejde na manuální ovládání a nedojde k tomu, aby stroj s odlehčeným bybnem rychlr zvýšil pojzdovou rychlost a vyrazil z pole.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down