Přestože zima již skončila, je vhodné si připomenout si několik zásad při používání nízkotuhnoucích chladících kapalin, které však platí po celé roční období.
Nízkotuhnoucí kapaliny pro chladící okruhy spalovacích motorů se vyrábějí na bázi účinné složky, kterou je obvykle monoethylenglykol, nebo monopropylenglykol. Do první skupiny patří například dobře známý Fridex Stabil, nízkotuhnoucí kapalina používaná v traktorech Zetor a některých zemědělských strojích.
Druhou skupinu reprezentuje (pokud se přidržíme domácího výrobce) například Fridex Eko. Výhodou tohotonízkotuhnoucích kapalin na bázi momopropylenglykolu je příznivý vliv na životní prostředí. Nejedná se o toxickou látku, což ulehčuje jak manipulaci, tak likvidaci po upotřebení. Nevýhodou je vyšší cena a nižší odolnost vůči tuhnutí (při smíchání s vodou v poměru 1:1 tuhne Fridex Stabil při – 40 °C, Fridex Eko při – 34 °C).
Několik rad pro uživatele
● Je nutné upozornit, že nízkotuhnoucí kapaliny na bázi monoethylenglykolu mají v koncentrovaném (nenaředěném) stavu bod tuhnutí asi – 12,6 °C a největší odolnost vůči nízkým teplotám je po naředění s vodou v poměru 3:1 (nízkotuhnoucí kapalina/voda). Při tomto ředění zamrzá výsledná směs při teplotě asi – 70°C a s přibývajícím množstvím vody se bod tuhnutí dále snižuje. U chladících kapalin na bázi monopropylenglykolu se tento efekt nevyskytuje.
● Při ředění je třeba dodržet minimální koncentraci 1:2 (nízkotuhnoucí kapalina/voda). Při nižší koncentraci je snížen obsah inhibitorů koroze a není zabezpečena dobrá ochrana chladící soustavy motoru.
● Nízkotuhnoucí kapaliny se mohou míchat s normální vodou, neměla by však mít větší tvrdost než 10 německých stupňů, jinak se budou v chladícím okruhu tvořit usazeniny vápenatých solí (kotelní kámen). Voda by také neměla obsahovat příliš volného chlóru (možnost vzniku korozivní HCl). Pokud vhodnou vodu nemáme k dispozici, je lépe ředit destilovanou vodou. Destilovaná voda sice neobsahuje žádné minerální soli, má však silně korozivní účinky. Největší chybou je proto naplnění chladícího systému pouze destilovanou vodou!
● Pokud si koupíme stroj s neznámou náplní chladící kapaliny je vhodné stávající směs vypustit, chladící systém naplnit vodou (z chladícího okruhu motoru většinou všechno nevyteče), znovu vypustit a naplnit novou chladící směsí. Nízkotuhnoucí kapaliny různých výrobců totiž není vhodné mezi sebou míchat.
● Nízkotuhnoucí kapalinu je třeba používat celoročně, aby se zabránilo korozi motoru, přičemž je nutné respektovat interval její výměny, tedy okamžik, kdy začne ztrácet svoje kvalitativní parametry. Může to být pět let, nebo také jen dva roky.
Nejen v období, kdy uhodí mrazy a motor zamrzne je vhodné kontrolovat koncentraci chladící kapaliny. Obvykle postačí klasický hustoměr, dá se použít i refraktometr, pokud se k němu sestrojí vhodná kalibrační křivka. Nejlepším vybavením disponují specializované servisy, které mohou změřit nejen hustotu směsi, ale i koncentraci inhibitorů koroze.
Při výměně chladící kapaliny se řídíme pokyny výrobce a používáme jen ty druhy, které výrobce motoru doporučuje. Někdy se totiž finanční úspora na chladící kapalině může projevit v nižší životnosti součástí, které obsahuje. Je to způsobeno tím, že různé chladící kapaliny jsou vyráběny v souladu s daným typem motoru, především s ohledem na jeho výkonnost a zatížení.
Luboš Stehno