15.03.2001 | 10:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nová řada manipulátorů Claas

Manipulátory, nebo chcete-li teleskopické nakladače jsou stroje využitelné po celý rok jak v rostlinné, tak i živočišné výrobě a také v ostatních činnostech, které se v zemědělském podniku provádějí. Proto tyto stroje nemohou chybět v nabídce významných výrobců zemědělské techniky a je také nutno říci, že těmto strojům se nevyhýbají moderní designérské trendy.

Mezi stroje, které tato kritéria splňují patří také teleskopické nakladače firmy Claas, které jsou nabízeny v modelové řadě Targo, obsahující celkem 5 modelů. Tyto modely jsou označeny jako Targo C (2 modely) a Targo K (3 modely). Oním designérským prvkem, který zaujme na první pohled je plně prosklená kabina těchto manipulátorů, jejíž vnitřní šířka činí 845 mm a je vybavena klimatizací a vzduchem odpruženou sedačkou.

Řada „C“

V případě modelů „C“ se jedná manipulátory Targo C 40 a C 50 vybavené motorem Perkins o výkonu 64 kW (86 k při 2200 min-1) s maximálním točivým momentem 300 Nm (při 1400 min-1). Objem palivové nádrže činí u obou modelů 86 l. Dalším společným znakem je hydrostatický pohon všech kol.
V základní výbavě disponují manipulátory jedním stupněm vpřed i vzad, jako volbu pak nabízí výrobce stupně dva. Samozřejmostí jsou také tři režimy řízení a sice možnost řídit pření, nebo všechna kola a také nastavení tzv. psího (krabího) chodu. Maximální rychlost může činit 20, 25, nebo 32 km/h a to v závislosti na předpisech v jednotlivých zemích.
Pro krátkou charakteristiku hydraulického systému uveďme, že oba modely jsou vybaveny čerpadlem o výkonu 80 l/min s tlakem 24 MPa. Objem náplně hydraulické kapaliny činí 70 l. Další charakteristické znaky jsou v tabulce. Zmíněné údaje platí v případě, že model C 40 je obut do pneumatik 10.5 – 20 a model C 50 do pneumatik 12.5 – 20.

Řada „K“

V případě řady „K“ se jedná o modely Targo K 50 o výkonu 78,5 kW (106 k), Targo K 60 o výkonu 91 kW (122 k) a Targo K 70 o výkonu 78,5 kW (106 k). Ve všech případech mají manipulátory motory Perkins. U obou slabších motorů je k dispozici maximální točivý moment 394 Nm při 1400 otáčkách, v případě výkonnějšího motoru pak 434 Nm při 1500 otáčkách. Objem palivové nádrže činí 200 l.
Převodovka je typu PowerShift, doplněná hydrodynamickým měničem a je nabízena ve dvou úrovních výbavy. V základním provedení se jedná o čtyři rychlostní stupně vpřed, tři stupně vzad, přičemž a maximální pojezdová rychlost dosahuje 20 km/h.
Další volbou je vybavení nakladačů systémem APC (Automatic PowerShift Controller) kdy stroj disponuje pěti rychlostními stupni vpřed a třemi vzad. Tento systém umožňuje změnu zařazeného stupně v závislosti na točivém momentu, kontrolu zařazeného stupně a případně manuální změnu zařazeného stupně. Maximální pojezdová rychlost udávaná v základních technických ukazatelích dosahuje 25 km/h.
I modely řady „K“ mají poháněné obě nápravy a také možnost řízení a nastavení je stejná jako u řady „C“. Maximální přepravní rychlost u všech modelů Targo K může dosáhnout až 40 km/h a opět záleží na předpisech v jednotlivých zemích.
Manipulátory jsou osazeny již zmíněnou kabinou, ovšem s vnitřní šířkou 900 mm. Zmíním se v krátkosti o ovládacích prvcích. Na pravou opěrku sedačky navazuje konzola s více-funkční pákou (joystickem) umožňující vysunování a zasunování ramene, jeho spouštění a zvedání, ovládání pracovního adaptéru a také obsahuje tlačítka pro přídavné funkce. Pokud jsem se zmínil o pracovních adaptérech, pak se jedná o lžíce a vidle umožňující manipulaci se sypkými hmotami, objemnými krmivy, slisovanými materiály, ale také například o montážní plošinu.
Pro krátkou charakteristiku hydraulického systému dodejme, že všechny typy jsou vybaveny čerpadlem o výkonu 120 l/min. Objem náplně hydraulické kapaliny činí 80 l. Další charakteristické znaky obou typů představíme opět v tabulce, tyto hodnoty se mohou měnit v závislosti na použitých pneumatikách

Pokud budeme mluvit o doplňkové výbavě, pak do ní zahrnujeme například klimatizaci, různé typy osvětlení, rychloupínací rám, přídavné hydraulické ventily, zpětná zrcátka a další.

Filip Javorek

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down