16.01.2001 | 10:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zajímavé traktory během doprovodného programu Mistrovství ČR v orbě

Takovou příležitost, jakou je Mistrovství ČR v orbě, si nenechal ujít žádný významnější dovozce zemědělské techniky. To platí samozřejmě i o traktorech, z nichž byly předvedeny nejprodávanější modely nebo přímo žhavé novinky sortimentu. Nejzajímavější z nich neušly ani naší pozornosti a nyní je přináší následující reportáž.

Vzhledem k široké škále záběrů předváděného nářadí bylo možné shlédnout také tažné prostředky v různé výkonnostní kategorii. Úvodem se sluší poznamenat, že i zástupci nižší kategorie předvedli v obtížných podmínkách dobrý výkon a jak bylo vidět, také s traktory o výkonu okolo 77 kW lze také spolehlivě orat. Nesené varianty otočných pluhů lze v tomto případě kombinovat se systémy souvraťové automatiky ovládanými v kabině nebo čelně neseným nářadím pro současnou úpravu povrchu.

Silné zastoupení traktorů Massey Ferguson

Jednou z firem, která předvedla traktory jedné značky rovnou v několika kategoriích, byla společnost BARTÁK MF. Nižší výkonovou třídu reprezentoval traktor Massey Ferguson 4270 (110 k). Tento typ svým výkonem již zasahuje do řady MF 6200, ale obratnost a přehlednost je na úrovni řady 4200. Šestiválcový motor má objem 6000 cm3. Převodové skříně se nabízí v několika variantách, včetně verze s řazením pod zatížením nebo plnou reverzací. V nabídce výrobce je také speciální provedení kabiny se sníženým profilem. Stroj byl předveden v agregaci s čtyřradličným pluhem MF 715-4 a pracoval zcela hladce.
Pro náročnější zákazníky s vyššími požadavky na regulační a ovládací mechanismy byl vystaven model MF 6270 Power Shuttle (115 k). Řada 6200 nabízí traktory Hi-Tech třídy. Základem je osvědčená převodovka Dynashift s počtem stupňů 32/32 a krátkou pákou v loketní opěrce pravé ruky. Díky zabudování nového reverzačního modulu „power shuttle“ do skříně lze řazení ovládat také levou rukou, prostřednictvím malé páky pod volantem (systém Power Control). Spínání uzávěrky diferenciálu a pohonu přední nápravy obstarává elektronický řídící systém Autotronic II. Hydraulický systém je již vybaven čerpadlem s proměnným tlakem i průtokem Load Sensing. Tříbodový závěs disponuje maximální zvedací silou 65 kN a jeho poloha je snímána čidly sítě Autotronic. Vývodový hřídel lze přepnout mezi čtyřmi druhy otáček.
Moderní regulační systémy se výborně uplatní také u zástupce série 8200. Nové traktory nejvyšší řady se stále těší nemalému zájmu. Vysoká adaptabilita nejen tahově náročným pracem na poli, ale i v dopravě jsou jejich nejdůležitější vlastnosti. V nabídce existují dvě varianty převodovek : kromě skupinové Dynashift také plně pod zatížením řaditelný Powershift (18/8 přev. stupňů). Konstrukce stroje je velice robustní, zadní i přední závěs má zvýšenou zvedací sílu. Na přání lze doplnit palubní počítač Datatronic druhé generace, systém Dual Control pro ovládání návěsných pluhů a systém TIC automatické regulace taženého nářadí.
Účastníkům Dne zemědělce byl při orbě předveden model MF 8260. Nový motor Valmet o výkonu 210 k si lehce pohrál s šestiradličným pluhem MF 725 a při hloubce orby 25 cm udržoval rychlost kolem 10 km/h. Je to zajisté ovlivněno také instalací moderní a výkonné EHR.

Vlajková loď Deutz Fahr

Svoji vlajkovou loď představila veřejnosti také firma Deutz-Fahr Austria. Traktor Agrotron 260 má vedle velkého výkonu a vysoké hospodárnosti zaručovat také maximální spolehlivost. Dále je kladen důraz na jednoduchost ovládání a vysokou úroveň komfortu. K pohonu slouží šestiválcový motor Deutz s vysokotlakým vstřikem a elektronickou regulací. Spínačem v loketní opěrce si může obsluha předvolit dvě hladiny konstantních otáček, které lze později vyvolat. Motor o výkonu 260 k je potom za každých podmínek řízen na zvolené úrovni. Poněkud neobvykle v této výkonové třídě působí delší řadící páka v pravé postranní konzole. Převodovka ZF nabízí celkem 6 rychlostí ve dvojitém „H“ se 4 stupni pod zatížením (spínači), a plazivé rychlosti (celkem 40/40 rychlostí). Maximální rychlost činí 50 km/h. Turbospojka Voith usnadňuje rozjíždění. Od předchůdců řady Agrotron byla převzata velkoprostorová kabina s výborným výhledem, velkou světelností a jednoduchým uspořádáním ovládacích prvků. Komfort jízdy podle prvních dojmů podstatně zvyšuje nové vzduchové odpružení kabiny. Namísto mechanických jsou instalovány hydropneumatické tlumiče nárazů se vzduchovými měchy. Tím je zaručeno rovnoměrné absorbování nárazů i při vyšších rychlostech jízdy. Systém má navíc úrovňovou regulaci, a dodržuje proto stále stejnou dráhu odpružení. Spolu s odpružením přední nápravy je montován do traktorů Agrotron 230 a 260 na přání. Při předvádění byl traktor Deutz-Fahr Agrotron agregován s radličkovým podmítačem HORSCH FG o záběru 8,1 m. Za jízdy nebyly patrné žádné známky zvýšené námahy.

Těžké tahače Case IH

Jak je tradičním zvykem, byly přítomné také traktory značky CASE IH. Těžké práce obstaraly traktory série Magnum. Model 7140 Magnum (240 k), který zapůjčila ZAS Bečváry, pracuje na okolní výměře kolem 5.000 ha již sedmým rokem, ve špičkách i 24 hodin denně. Za tuto dobu se na stroji nevyskytla jediná vážnější porucha. Pořizování nové techniky na farmě pokračovalo později vylepšeným typem Magnum 7220 (191 k) a v roce 1999 uzavřel paletu strojů CASE IH typ 7250 Magnum Pro (262 k). Tato modernizovaná verze oblíbené série je stále ve výrobě. V provozu se osvědčuje především velký výkon, robustní konstrukce, nízká spotřeba paliva, jednoduchost a komfort obsluhy, servisní nenáročnost a spolehlivost. Dokonce se série Magnum Pro osvědčuje i v dopravě.
Jisté snížení ceny by prospělo také nástupcům – sérii MAGNUM MX. Tyto traktory teprve čekají na svůj čas. Model MX 180 byl vystaven na stánku akciové společnosti Motokov. Zaoblené tvary kapoty ukrývají vpřed přesunutý motor o výkonu 134 kW (182 k) se sníženou hladinou jmenovitých otáček na 2000/min. Podvozek polorámové konstrukce je konstruován pro vysoká zatížení v čelním i zadním závěsu ; v prostoru přední nápravy je zúžen. Nová řada MX je díky tomu obratnější a disponuje vyšší zvedací silou. Celý stroj je propojen sítí systému CAN BUS, který řídí všechny funkce převodovky a hydrauliky. Jen tak je možné využít všechny rezervy ve výkonu motoru i převodovky. Kabina má velkou plochu prosklení (až k podlaze), bezproblémový výhled všemi směry a nabízí zřetelně více prostoru. Ve své kategorii patří ke špičce. Převodovka 18/4 je ovládána pod zatížením spínačem v páce ručního plynu. Reverzace se provádí levou rukou malou pákou pod volantem. Řazení probíhá podstatně měkčeji, než dříve.
Traktor MAGNUM MX 180 může nabídnout vše, co potřebuje těžký traktor současnosti. Jedinou ztrátou oproti předchůdci je nemožnost přestavění na reverzní řízení. Rovněž se nový majitel musí zříci systému odpružení a maximální rychlosti 50 km/h. To je však u známé firmy pouze otázka času.

Všestranné traktory Fendt

Své pevné místo na tuzemském trhu potvrdila také značka Fendt. Nejvýkonnější traktory v zelenošedé barvě mají již mnoho spokojených příznivců, kteří oceňují úroveň jejich vybavení, spolehlivost, úspornost, známé systémy odpružení s regulací výšky a vysokou maximální rychlost. V současnosti přetrvává zájem o řadu Fendt Favorit 800 s převodovkou Turboshift a výkonem motoru od 170 do 230 k. Velkou výhodou u těchto strojů je možnost jejich využití jako samochodného nosiče sklizňových adaptérů – přestavění pro pojezd vzad je otázkou několika minut. Veřejnosti se představil typ Favorit 824 (230 k) při orbě sedmiradličným pluhem Kverneland PB 100.
A technika Vario? Známý bezstupňový systém pojezdu byl předveden na traktoru Fendt FAVORIT 924 Vario (230 k) při podmítce strniště. Při základním zpracování půdy dobře vyniknou výhody plynulé převodovky: pomalá pojezdová rychlost znamená větší podíl výkonu přenášený hydrostatickým okruhem. Tím je zaručena plynulá regulace rychlosti jízdy podle zatížení motoru. Komfort práce zvyšuje tempomat a automatická regulace mezního zatížení. Při rychlé dopravě lze naopak pracovat s otáčkami pouze 1500 min-1 a s rychlostí až 50 km/h. Kromě systému Vario je to podmíněno také systémem odpružení přední nápravy, kabiny a vyrovnáváním výkyvů dolních táhel závěsu.

Fargo s nízkým tlakem na půdu

Samostatnou kapitolou mimo standardními traktory byl polní tahač a nosič nástaveb z produkce společnosti FARMET Česká Skalice – Fargo 3-F-250. Tříkolový stroj s prokazatelně šetrným působením na půdu je montován převážně z tuzemských komponent a představuje cenově přijatelnou variantu univerzálního „samochodu“. Výkon motoru firmy LIAZ - 250 k - je přenášen přes převodovku na zadní nápravu. Motor o řádném objemu 11,8 l je přístupný po sklopení kabiny. Řazení pod zatížením ovládá řidič pákou v řadící uličce. V oblasti závěsu jsou k dispozici koncovky pro vnější okruhy hydrauliky a také koncovka vývodového hřídele. Předváděný stroj byl v agregaci se secím strojem Horsch Concord o záběru 6 m a systémem PPF. Na rovinatém pozemku pracoval bezproblému.
Myšlenka tahače je zdařilá, pro univerzální způsob využití by možná bylo vhodné použít výkonnější motor s lepším průběhem točivého momentu, případně zapojit pohon řídícího kola a zvýšit plochu chlazení. Potom by se jednalo o výkonný stroj i do náročných podmínek. Na druhé straně by tato opatření pochopitelně zvýšila výslednou pořizovací cenu.

Závěr

Doprovodný program při příležitosti Mistrovství ČR v orbě a Dne zemědělce se setkal s vysokým zájmem veřejnosti a byl také velmi kladně hodnocen. Skutečně více techniky během jednoho dne prezentovat nelze. Zato bylo dobře poukázáno na to, jaké technologie jsou využívány v českém zemědělství nyní a které z nich budou perspektivní již v blízké budoucnosti.
Petr Beneš

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down