17.01.2001 | 10:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak se jezdí s traktorem Massey Ferguson 8260

Jak výhodné je pro každého zájemce předvedení nového stroje v praxi přímo od zástupce prodejního a servisního střediska, jsme poznali na vlastní kůži v této sezóně. V jednom ze zemědělských podniků v blízkosti Prahy, specializovaném na stroje MF, jsme zastihli při práci soupravu traktoru nové řady MF 8200 při odvozu sklizené řepky.

Traktor MF 8260 o výkonu 210 k (155 kW) byl majetkem firmy Barták MF, Velké Chvalovice a pracoval formou služby. Rovněž jeho obsluha zastupovala prodejní organizaci, a to podle našeho názoru velmi zdařile. Díky jejímu přehledu nad novou technikou a celkovou zkušeností z jejího využívání jsme mohli využít příležitosti odborného předvedení nového traktoru přímo v provozu.

Důležité dojmy v kabině

Nejprve k několika otázkám, které jsme chtěli znát hned při vstupu do kabiny. Předpokládali jsme, že vzhledem k výkonu bude kapota motoru výrazněji clonit výhled vpřed. Na místě řidiče jsme byli ale překvapeni prostorností přední části stroje. Konstruktérům se podařilo těsně obepnout motor, který je kromě toho stavěný jednoznačně „na výšku“. Nejširší část – mřížky chlazení – se tyčí přímo v jedné rovině s osou přední nápravy. V místě dorazu kol, přímo před a za touto mřížkou, je kapota prohnutá ve velkých vybráních až do šířky hlavního rámu. Do tohoto prostoru lze vychýlit poměrně velká přední kola, a to v úhlu až 55o. Díky tomu se lze s traktorem snadno otočit i na malém prostoru a manévrovatelnost připomíná model střední třídy. Tak snadné otáčení jsme nečekali a byli jsme překvapeni tím, kolik svému řidiči dovolí jeho volant otočit. Hydrostatické řízení je samozřejmostí, takže manipulace s volantem libovolnou částí dlaně je hračkou.
Výfuk je přemístěn k pravému sloupku kabiny. Tím se uvolňuje čelní výhled, ovšem : protože není vyveden těsně podél kabiny, snižuje částečně zorný úhel směrem šikmo vpřed. Zajímavý postřeh, který se projeví až během provozu.
Vysokou úroveň komfortu dále řidiči nabízí sedačka Grammer. Ve standardním provedení je dodávána vzduchem odpružená verze s vlastním elektricky poháněným kompresorem. Díky tomu sedačka umí přizpůsobit tuhost pérování váze řidiče. Dále umožňuje podélný posuv blíže k rovině zadního závěsu, natočení do strany spolu s loketní opěrkou, nastavení opěradla zad a další funkce. To je výrazný pokrok. Všestranné využití traktoru na přechodu mezi střední a vyšší třídou je tím usnadněno a zároveň se vychází vstříc různorodým požadavkům každého řidiče.
Pro pohodlné řízení traktoru byly nejdůležitější ovladače soustředěny do pravé loketní opěrky. Kolébkovým spínačem obsluha zapíná zdvih a pokles tříbodového závěsu. Nastavení rozsahu zdvihu se provádí otočným regulátorem. Ale co zaujalo především: řazení rychlostních stupňů. Při testování zbrusu nové převodovky MF-Powershift jsme byli zcela nadšeni jejími možnostmi. Je zajímavé, že během propagační kampaně se následujícím vlastnostem nevěnovala žádná pozornost. S očekáváním strnulého a jednotvárného řazení, známého z provozu traktoru MF 9240, jsme nastartovali a vydali se vstříc sklízecí mlátičce. Následující okamžiky nás příjemně překvapily.

Powershift nové generace – pomáhá řidiči i v dopravě

Konstruktéři firmy Massey Ferguson se u nových traktorů série 8200 zřekli vývoje jakýchkoli systémů pro ekonomický či výkonově orientovaný režim. Stroj je o to jednodušší. U traktoru MF 8260 řídí výkon stroje podle aktuálních podmínek obsluha. K dispozici má vynikající šestiválcový motor Valmet s přeplňováním a přímým vstřikem paliva, a vytříbenou převodovku Powershift s plným řazením pod zatížením a se systémem Power Control. Komunikace mezi oběma celky je na vynikající úrovni. Je- li to potřeba, přebírá řídící počítač převodovky kontrolu nad strojem. Bezpečně rozezná zatížení traktoru, pojezdovou rychlost a otáčky motoru. Podle průběhu těchto parametrů potom postupně zapíná spojky řazení – ve správný okamžik tak, aby motor pracoval v rozsahu konstantního výkonu. Této funkce jsme využili při jízdě soupravy na silnici. Pákou v loketní opěrce, nebo vlevo pod volantem, je možné po rozjezdu na 12. převodový stupeň předvolit např. rychlost č. 16 (s využitím informačního displeje na palubní desce). Rychlostní stupně jsou zařazeny podle aktuálních podmínek při dosažení určité pojezdové rychlosti a otáček motoru. A to zcela plynule a měkce.

Spolehlivý a silný pohon Valtra Valmet

Rovněž motor z výrobní linky továrny Sisu Diesel patří k dobrým stránkám traktoru. Má silný rozjezdový moment a disponuje vysokou tažnou silou v širokém rozsahu otáček. Ukotvený přívěs s 12 t zrna nepředstavoval při akceleraci nejmenší překážku. Ani při maximálních otáčkách nepůsobí nadměrný hluk a kabina je příjemně tichá.
Naše nadšení však ještě neskončilo. Konstruktéři mysleli i na brždění a dokonce i na volnoběh. Jedete-li s přívěsem příliš rychle, můžete opět využít předvolby. Automatický režim převodovky potom využívá brzdné síly motoru k plynulému zpomalování jízdy. A je-li křižovatka na dohled (netýká se jízdy z kopce), může si obsluha při odvozu zrna s traktorem MF 8260 přímo „zdřímnout“ : levou rukou (bez spouštění z volantu) přesune ovladač reverzace do neutrální polohy. Po projetí rozcestí jej opět přemístí vpřed. A to je vše !
Princip? Během jízdy na volnoběh je tahač bržděn pouze odporem naloženého přívěsu. Rychlost jízdy se snižuje. Na základě údajů snímače rychlosti jsou zároveň v převodovce řazeny nižší, aktuální rychlosti odpovídající rychlostní stupně. A to velice pohotově! Zde má řidič jedinou možnost kontroly převodovky na palubní desce. Těsně před zastavením se automaticky nastaví předvolený stupeň pro rozjezd – v našem případě č. 12. Krátký pohyb prstů, přemístění reverzoru vpřed, a souprava se plynule rozjede.
Tím je z provozu úplně vyřazeno používání hlavní pojezdové spojky. Jednodušší práce pro řidiče, šetrnější pro stroj. Spojkový pedál lze použít jen v nejnutnějších případech po dobu max. 30 s, protože při jeho vypnutí dochází k zablokování celé převodovky (např. při vjíždění ze silnice na polní cestu s hrubými nerovnostmi ).

Co na to obsluha?

Obsluha si nové funkce traktoru MF 8260 velice pochvalovala. Přesto, že stroj je využíván převážně pro zpracování půdy a setí, může stejně dobře pracovat i v dopravě. Opakované a zdlouhavé řazení po jednom stupni na silnici zde odpadá : přebírá je systém s názvem Transmission Control. Kromě hladkého průběhu řazení zajišťuje také ochranu důležitých celků stroje proti poškození, způsobeném chybným ovládáním. Rovněž vypnutí uzávěrky diferenciálu při zvednutí pluhu a její opětovné zařazení při spouštění je řízeno tímto systémem automaticky.
Tři nejtěžší traktory MF série 8200, mezi nimi i náš typ o výkonu 210 k, jsou vybaveny doplňkovým informačním displejem. Tento výstup palubního počítače poskytuje obsluze kromě jiného diagnostické kódy, pomocí kterých lze rychle odstranit případné poruchy.
Naší pozornosti nemohly ujít ani široké radiální pneumatiky Michelin, s nimiž traktor pracoval. Zvláště během jízdy po silnici absorbovaly i větší nerovnosti povrchu. Tím se potvrzuje známá výhoda této značky, daná kvalitním pružením pláště při zatížení.

Naše zkušenost na závěr

Traktor Massey Ferguson 8260 můžeme posoudit jako konstrukčně velice vyspělý stroj, který si ve vyšší třídě jednoznačně zasluhuje své prestižní postavení. V provozu vyniká logicky propracovaným systémem ovládání, jednoduchostí řízení, efektivním spojením práce motoru a převodovky, navíc podtrženým ještě strmým nárůstem kroutícího momentu od nízké hladiny otáček. Moderní „inteligence“ u značky MF vhodně zastupuje řidiče a zároveň chrání důležité celky před poškozením. V nabídce výbavy na přání dále existují kvalitní kontrolní a regulační systémy pro efektivní využití výkonu motoru.

Petr Beneš

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down