Stejně, jako ostatní výrobci zemědělské techniky v Evropě, tak i firma Renault konečně nabízí traktory v nejvyšší výkonové třídě. Pojmenování Atles, novinka veletrhu Sima 1999, se vztahuje ke konstrukční řadě traktorů s výkonem až do 184 kW/ 250 k.
Se zájmem o své nové tři modely řady Atles počítá firma Renault především v oblastech bývalého východního Německa a ve velkých podnicích západu. Bude třeba provést patřičnou míru propagace, protože zatím neměl francouzský výrobce v této kategorii co nabídnout.
Konstruktéři plánovali pro tyto trhy traktory, které musí být především spolehlivé. V porovnání s konstrukční řadou Ares můžeme tvrdit, že nejdůležitější předpoklady pro to jsou splněny: motor Deutz řady 1013 se zdvihovým objemem téměř 7,2 l, převodovka Funck – PowerShift s rozsahem rychlostí 18/8 a řízením „CTF“, zadní náprava „Gima“ s možností obutí do pneumatik Kléber Topker do velikosti až 650/85 R 38, a plně odpružená kabina Renault.
Prvním dojmem z nového traktoru je jeho velikost. Proto je třeba si nejprve zvyknout na širokou kapotu motoru i stříbrné lemování čelních světlometů. Avšak kabina poskytuje dostatek prostoru, a ovládacím prvkům lze rychle porozumět.
Motor táhne odspodu
Motory obou největších modelů jsou vybaveny turbodmychadlem „Wastegate“, jehož lopatky vytváří již při nízkých otáčkách kompresoru vysoký tlak vzduchu. Při vyšších otáčkách motoru je přebytečný plnící tlak vypouštěn ventilem Wastegate. K základní výbavě řady Atles patří také chlazení plnícího vzduchu a chlazení paliva.
Charakteristika motoru je velmi dobrá: traktor se udusí jen velmi těžko. Hladina jmenovitých otáček leží na úrovni 2200 ot./min, a rozsah konstantního výkonu začíná již na 1650 ot./min. Výrobce udává převýšení výkonu kolem 10 k.
Snadné ovládání převodovky
Také s ovládáním převodovky se obsluha snadno spřátelí: v jedné páce v pravé postranní konzole se nachází ruční plyn (posuvná páka ), řazení převodových stupňů (plus a mínus po levé straně pro palec na ruce) a přepínací tlačítko pro druhý rychlostní program na souvrati (před pákou). Ovládání reverzace má řada Atles vlevo pod volantem, stejně, jako nyní všechny traktory Renault.
Druhý program pro ovládání převodovky, označované výrobcem jako řízení „CTF“, se dá snadno používat, ale obtížně popsat. Ale začněme od začátku:
Nastartujete-li traktor Atles, dojde automaticky k nastavení předprogramovaných rozjezdových rychlostí: osmý stupeň vpřed a šestý stupeň vzad. Při vyšlápnuté spojce a se zařazeným odpovídajícím směrem jízdy můžete tyto stupně pro rozjezd libovolně měnit. Navíc můžete prostřednictvím přepínacího tlačítka na řadící páce vyvolat tzv. „Manévrovací“ program. Zde jsou podle stejného vzoru předprogramovány jiné dopředné rychlostní stupně.
Na souvrati potom nepotřebujete opakovaně přeřazovat z desátého na osmý stupeň, nýbrž jednoduše stisknete tento přepínač. Převodovka zůstává tak dlouho v režimu „Manévrování“, než jej po otočení opět stisknete a vrátíte se tak do „normálního“ režimu.
Podle prvních zkušeností je tato funkce v provozu skutečně praktická. Jednoduše zvolený program přebírá za řidiče opakující se ruční operace. Menší nedostatek spočívá v tom, že traktor po odstavení všechny své programy zapomene.
Management pojezdu má ještě další dvě zvláštnosti. Za prvé: prostřednictvím senzoru na motoru je řízení převodovky informováno o aktuální úrovni zatížení. Potom probíhá řazení pod plným zatížením rychleji a např. během transportu pozvolněji.
A za druhé je převodovka vybavena parkovací uzávěrkou (navíc k ruční brzdě ). Její aktivace se provádí kolébkovým spínačem vlevo na přístrojové desce, jestliže se traktor pohybuje pomaleji, než 1 km/h. Stejným způsobem můžete uzávěrku opět vyřadit ; to samé však provede automatika za vás, jakmile zvolíte směr jízdy a rozjedete se.
Výkonná hydraulika
Firma Renault udává pro nové traktory Atles skutečně vysoké zvedací síly: pro typ 915 je to 10,2 t a u modelů 925/935 dokonce 12,2 t. Pro čelní zvedací zařízení je udávána hodnota 3,5 t, případně na přání až 6,6 t (se zesílenými táhly).
Systém EHR s názvem „TCE 20“ s regulací prokluzu a tlumením kmitů je montován sériově a je – u firmy Renault tradičně – jednoduše ovladatelný. Regulace EHR pro čelní závěs zatím není v nabídce výrobce traktoru.
Hydraulika nové řady Atles sestává z axiálního pístového čerpadla Bosch s regulací Load Sensing a průtokem až 110 l/min při tlaku 20 MPa. Řídící přístroje jsou k připojení a odpojení jednotlivě uzavíratelné. V kabině lze v pravé postranní konzole umístit pouze tři ovládací páky hydrauliky, čtvrtá musí být vyčleněna samostatně jako dlouhá páka.
Další postřehy :
Model Atles 915 má palivovou nádrž o objemu 325 l, oba větší typy disponují přídavnou nádrží na 130 l paliva, jehož celkový objem pak činí 455 l.
Čelní vývodový hřídel s počtem otáček 1000 min-1 a otočné reverzní řízení jsou nabízeny za příplatek. Vzadu pracuje sériově hřídel s otáčkami 540E a 1000.
Zadní náprava firmy Gima (společný podnik Renault a MF ) může být vybavena pneumatikami až do průměru 2,05 m (např. Kléber Topker 650/85 R 38).
Statické rozložení hmotnosti činí 49 % (vzadu) a 51 % (vpředu).
Traktor Atles s polorámovou konstrukcí u obou větších modelů je subjektivně obratný, výrobce optimisticky udává poloměr otáčení 10,40 příp. 11,30 m.
Na přání lze namontovat skupinu převodů pro plazivé rychlosti od 600 m/h.
Celkem 18 světlometů by mělo okolí traktoru při práci v noci učinit jasným jako ve dne.
Stroje série Atles jsou pro svůj účel využití vybaveny spolehlivými konstrukčními prvky, které usnadní jejich využití v praxi. Kromě osvědčené techniky z předchozích řad traktorů využívají i moderní elektronické řízení. Plně odpružená kabina s klimatizací a sedačkou Grammer navíc nabízejí kvalitní úroveň komfortu.
Základní technická data traktorů Renault Atles 900
Motor : Deutz 1013, šestiválcový s přeplňováním (925/935 Wastegate) a chlazením nasávaného vzduchu, chlazený kapalinou, objem 7151 cm3, palivová nádrž o objemu 325 l (925/935 s objemem 455 l). Jmenovité/maximální výkony: Atles 915 – 145 kW (197 k)/151 kW (205 k), Atles 925 – 166 kW (226 k)/176 kW (239 k), Atles 935 – 184 kW (250 k)/191 kW (260 k).
Převodovka : Řaditelná v celém rozsahu při zatížení (Funck), programovatelná, 18 dopředných a 8 zpětných rychlostí, 9 rychlostí v rozmezí od 4 do 12 km/h, reverzace při zatížení ; plazivé rychlosti na přání.
Zvedací zařízení a hydraulika: Zadní tříbodový závěs kategorie III, zatížitelný hmotností 10 200 kg (915) příp. 12 200 kg (925, 935), tlumení výkyvů a regulace prokluzu, axiální pístové čerpadlo s regulací tlaku a průtoku, maximální výkon 110 l/min, maximální tlak 20 MPa, max. 4 řídící ventily, čelní závěs a vývodový hřídel na přání.
Nápravy a podvozek: Planetové poloosy, pohon všech kol a uzávěrka diferenciálu řazená elektrohydraulicky, přední náprava Carraro s úhlem natočení 55o, obutí sériově 16,9 R 30/20,8 R 42, maximálně 600/70 R 38/650/85 R38 (sériově u modelu 935).
Rozměry a hmotnosti: výška 3,21 m (935-3,24 m), délka 5,58 m (925/935: 5,73 m), rozchod : 3,04 m, šířka nejvýše 2,69 m, Hmotnost 915: 8 160 kg, 925: 9 660 kg, 935: 10 280 kg.
Podle časopisu profi zpracoval Petr Beneš.