22.01.2001 | 10:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zajímavé traktory představené v ČR v roce 2000

Vysoká úroveň techniky u koncernu Valtra Valmet

VALTRA- Valmet 8950 Hi Tech je zástupcem inovované řady traktorů známého finského výrobce. Šestiválcový turbomotor Sisu Diesel o zdvihovém objemu 7,4 l je vybaven mezichladičem stlačeného vzduchu. Motor má jmenovitý výkon 160 k s dalším zvýšením na úroveň až 200 k při zatížení vývodového hřídele (systém Sigma-Power).

Nejnovější generace „zelených“ motorů splňuje s předstihem přísné normy pro obsah škodlivin ve výfukových plynech. Jsou umístěny nad přední nápravou. Dále může každý majitel řady 8050 Hi-Tech vytěžit maximum z nové převodovky HiTech o rozsahu 36 převodových stupňů vpřed a 36 vzad. Reverzace červeně označenou páku pod volantem je výrazným zlepšením pro ovládání traktoru. Při zatížení ji lze přesunout do jedné ze tří poloh: vpřed, vzad a parkovací. V posledně jmenované poloze se při vypnutí motoru samočinně aktivuje parkovací brzda. Řazení pod zátěží je nyní třístupňové.
Nově bylo vyvinuto také elektronicky řízené ovládání závěsu Autocontrol D. Přehledný panel v kabině sdružuje otočné ovladače pro nastavení důležitých parametrů hydrauliky. Traktory jsou vyráběny čistě podle objednávky zákazníka. Na přání může být montována také pneumaticky odpružená přední náprava, rozvor náprav prodloužený na 275 cm, reverzní řízení Twin Trac a lesní provedení kabiny. Charakteristickou vlastností této řady je nízká vlastní hmotnost – pouhých 5210 kg. V současné době již nabízí výrobce druhou generaci této třídy – Valtra Valmet HiTech 2.0. Zároveň probíhají v severských zemích provozní zkoušky prototypů nové „S“ série s výkony motoru od 200 do 260 k.

Stálý vývoj v anglickém koncernu

JCB FASTRAC model 3185 patří do nejvýkonnější řady, zahrnující dva typy o výkonu 168 a 188 k. Nejsilnější stránkou traktorů je zajisté maximální rychlost 65 km/h (na přání i 80 km/h) v kombinaci s odpružením obou náprav. Traktor dále nabízí kromě třech nástavbových prostorů také zvýšenou úroveň komfortu v kabině. Motor Cummins má při 2400 min-1 výkon 138 kW (188 k). Převodovka, která by měla pokrývat velký rozsah rychlostí i způsobů využití, zahrnuje 54 dopředných a 18 zpětných rychlostí. Novinkou je automatika „Autoshift“ pro řazení pod zatížením : obsluha vybere jeden ze čtyř programů, v němž potom probíhá toto řazení samočinně při dosažení nastavené hodnoty otáček motoru. Zadní zvedací zařízení kategorie III působí stabilním dojmem, ale koncovky hydraulických okruhů mohou být příliš daleko od připojeného nářadí.
I přes vyšší výkon motoru je tento traktor vhodný především pro smíšené využití s převahou transportních prací, kde poskytne svému uživateli bezpečné a komfortní jízdní vlastnosti. A samozřejmě také kvalitní požitek z jízdy.

Odolnost na prvním místě
Traktory BELARUS jsou známé díky své jednoduché a robustní konstrukci. I tak ale mohou nabídnout hydraulické řízení, postranní řazení, komfortní sedačku řidiče, vytápění a větrání kabiny. Rozsah výkonu se pohybuje zatím mezi 34 až 155 k. Nejvýkonnější typ BELARUS 1522 již disponuje modernizovanou prosklenou kabinou, přeplňovaným motorem, mechanickou převodovkou 16/8 se synchronizací, hydraulikou BOSCH s rychlospojkami vnějších okruhů a závěsem se zvedací silou 70 kN. Tento typ uvedla firma v roce 2000 jako novinku.
Pro nejlehčí práce je určen BELARUS 320 MK se vznětovým tříválcem disponujícím výkonem 33,5 k při 3000 min-1. Převodovka 16/8 dovoluje pojezd rychlostí do 25 km/h vpřed a 14 km/h vzad. Zvedací síla zadního závěsu dosahuje 7,5 kN a celková hmotnost 2800 kg. Přední náprava je rovněž hnaná a je vybavena samosvorným diferenciálem.
Větší možnosti využití nabízí typ BELARUS 820 o výkonu 60 kW (81 k). Mechanická převodovka nemá synchronizaci a zahrnuje 18 dopředných a 4 zpětné rychlosti (maximální pojezdová rychlost je 34 km/h). Zadní vývodový hřídel může pracovat s otáčkami 540 a 1000 min-1 a přenášet nejvýše 50 kW výkonu. Brzdy jsou vzduchotlakové, včetně přívěsu. Kabina je poměrně prostorná, má však výrazně hranaté tvary. Obsahuje velké množství pák, ukazatelů a rozměrný volant. Závěs se zvedací silou 30 kN má uvnitř uložené hydraulické válce.
Traktory této značky mohou být připojeny k agregátům, které by jinak způsobovaly prostoje ostatní techniky. Rovněž mohou být výhodně využívány pro těžbu dřeva. V tomto provedení byl vystaven typ TTR 401, vyráběný původně pro běloruský trh. Motor je shodný s typem 820, ale ostatní výbava je zjednodušena (např. řazení). Navíc zahrnuje čelní radlici, naviják s tahovou silou 30 kN a zvláštní provedení rámu. Pohotovostní hmotnost dosahuje 4400 kg.

Technika pro sady a vinice

Pro sady, vinice a parky jsou určeny traktory značky Goldoni. Na našem trhu nabízí jednoosé typy s výkony 5-16 k a dvounápravové traktory s motory 20 až 75 k. Firma Goldoni je italský výrobce s více než 70letou tradicí. Tento rodinný podnik začal již v roce 1920 s produkcí dvoukolových pohonných jednotek pro zemědělství. Nyní zahrnuje výrobní program především kompaktní traktory. Pro své stroje využívá firma osvědčené motory Perkins, John Deere, VM (Detroit Diesel) nebo Lombarghini. Kompletně novou řadou v roce 2000 jsou transportní stroje pro práci v různém terénu, využívající konstrukce traktoru. Obě nápravy jsou hnané, maximální rychlost dosahuje 40 km/h a nosnost až 3.5 t. Rozsah výkonu této nové série začíná na 18 k a končí na 63 k.
Ve veletržní expozici byli vystaveni zástupci několika řad. Typ EURO 26 RS patří k nejmenším dvounápravovým modelům. Dvouválcový motor s výkonem 26 k pohání přes nesynchronizovanou převodovku s rozsahem 6/3 čtyři stejně velká kola. Přední náprava je řízená, pohotovostní hmotnost činí 900 kg. Agregace s rotavátorem odpovídá častému způsobu využití těchto strojů.
Parkové modely reprezentuje typ IDEA 40 DT Sincro (na snímku) se středovým umístěním vývodového hřídele. Mezinápravový rotační žací stroj s vlastním kopírováním terénu má boční výhoz posečené hmoty. Tento speciální parkový traktor je dodáván také firmě John Deere pro doplnění její nabídky.
Nejvýkonnější řadu, určenou pro všestranné využití v sadech a vinicích, reprezentuje typ GOLDONI STAR 70 o výkonu 63 k. Převodovka v rozsahu 16/8 stupňů se systémem Dual Power je synchronizována a umožňuje plynulou reverzaci. Hydraulický systém s výkonem 34 l/min. při tlaku 15 MPa je opatřen systémem Load Sensing. Zvedací síla zadního závěsu dosahuje 18 kN.

VARI – klasika na našem trhu

Jednoduchá konstrukce malotraktoru VARI Tera TRAC má umožnit mnohostranné využití na patřičné úrovni pohodlí obsluhy. K tomu účelu je traktor vybaven již prosklenou kabinou, jejíž čelní a zadní skla jsou výklopná. Motor je vznětový dvouválec o výkonu 7 k, s chlazením vodou nebo případně vzduchem. Přístup pro údržbu je snadný po odklopení krytu. Přední tříbodový závěs má hydraulické ovládání a koncovku hydraulického okruhu pro pohon aktivních adaptérů. Převodovku lze dle převažujícího způsobu nasazení dodat v provedení hydrostatickém s redukcí nebo mechanickém. Potom lze řadit jeden ze čtyř rychlostních stupňů vpřed a dvou vzad. Pohotovostní hmotnost je pouhých 360 kg. Přední náprava obsahuje servořízení a může být také v hnaném provedení.
Nový malotraktor najde v kombinaci s vhodným příslušenstvím uplatnění kromě dopravy i v jiných lehčích činnostech, a to bez ohledu na rozmary počasí. Zato další novinka patří v ČR ve svém oboru do nejtěžší kategorie. Jednonápravový malotraktor s označením VARI V-610DE (na snímku) je zcela nově zkonstruován a je určen pro profesionální nasazení. Pracuje s motorem HONDA o výkonu 7 k v kombinaci s poměrně vysokou vlastní hmotností pro zvýšení průchodnosti, prodlouženými a zesílenými řídítky a dobrou vyvážeností. Díky tomu je zvlášť vhodný pro orbu i v těžších podmínkách. Pro sečení nebo kypření půdy je vybaven aktivním vývodem. Další příslušenství pro využití výkonu motoru je u výrobce ve fázi vývoje. Primární převod se uskutečňuje klínovými řemeny. Obsluha může pomocí dlouhé páky řadit 6 rychlostí s přepínáním želva/zajíc. Speciální uzávěrky kol dovolují provádět otáčení i zatížené jednotky pouhým stiskem páky na řídítkách (jak dokumentuje obrázek). Navíc výbava zahrnuje také elektrický okruh pro startér a čelní osvětlení. Na trh bude nový malotraktor uveden od roku 2001. Jeho moderní provedení by mohlo vyměřit úroveň kvality pro ostatní výrobce této techniky.

Fendt Farmer 309 C – zástupce střední třídy

Tento nový model řady Farmer o výkonu motoru 95 k představila na jaře tohoto roku firma Agrall Bantice. Je zástupcem série traktorů pod 100 k, jejíž výroba pokračuje i po nástupu systému Vario. Je opatřena novou kabinou s vyšší úrovní komfortu, převzatou z řad Favorit 500 a 800. K dispozici je topení s třístupňovou ventilací, dokonalejší zvuková izolace a nastavitelná čelní, postranní a zadní okna. Také přeplňované čtyřválcové motory s výkony od 75 do 95 k jsou nové a dodává je firma Deutz. U modelů Farmer 308 C a 309 C jsou doplněny o chlazení stlačeného vzduchu. Klasickou převodovku s čtyřstupňovým řazením pod zatížením doplňuje kapalinová spojka, zaručující plynulou změnu rychlostí a klidný rozjezd – systém Turbomatik. V základní výbavě je k dispozici plně synchronizovaná sada 21/6 stupňů, na přání potom 21/21. Reverzace se provádí pomocí samostatné páky. Další specifikou je tzv. rychloběh – Overdrive, kdy se v převodovce otáčí hnané hřídele rychleji, než hnací. Při přejezdech vyšší rychlostí motor pracuje za nižších otáček a šetří palivo.
Vývodový hřídel s třemi druhy otáček se řadí pod zatížením. Hydraulika je dvouokruhová s maximální zvedací silou 41,0 kN. Oddělená náplň převodového a hydraulického oleje umožňuje prodloužit intervaly výměny oleje. Vystavený model byl vybaven také čelním vývodovým hřídelem a zvedacím zařízením s maximální silou 29,45 kN.
Jeden z modelů řady Farmer bude jistě vhodným řešením pro českého zemědělce, který hledá kompaktní, rychlý a obratný traktor značky Fendt s přiměřenou cenou.

Systémový nosič Fendt

Zajímavým řešením například pro kultivační, nebo komunální práce jsou systémové traktory firmy Fendt. Tyto univerzální stroje jsou známé ze zahraničí, ale v České republice nebyly nijak zřetelněji prezentovány. Zvláště v posledních letech věnovali technici firmy Fendt těmto řadám pozornost a provedli výraznou modernizaci. Změny jsou zřetelné již na první pohled. Na stroji Fendt 380 GTA turbo upoutá nová sklopná kabina s oblými tvary a čtyřmi přídavnými světlomety. Pod podlahou je uložen nový vzduchem chlazený čtyřválcový motor s výkonem 95 k. Převodovka je shodná, jako u typu Farmer 309 C, s maximální rychlostí 40 km/h. Zásadní výhody, spočívající v přemístění motoru, jsou zřejmé : ničím nerušený výhled vpřed, tzn. ideální konstrukce pro práci s vpředu neseným nářadím či nakladačem. Centrální otočný kloub ve středu stroje zajišťuje u tohoto nářadí optimální přizpůsobení povrchu půdy. Rám stroje GTA nabízí celkem 3 nástavbové prostory. Užitečná hmotnost činí 3020 kg.
Interiér kabiny však působí dojmem nedořešenosti a poskytuje obsluze poměrně málo prostoru. Místo pro hlavu je ještě sníženo jednotkou klimatizace. Omezujícími prvky jsou také široké podběhy kol, zasahující do kabiny. Sloupek řízení pod volantem působí svým uspořádáním poněkud zastaralým dojmem. Ovládání vývodového hřídele dlouhou pákou pod volantem známe také z traktorů firmy Lindner.
V některých případech může činit problémy i nerovnoměrné rozložení hmotnosti traktoru – přední část stroje je příliš lehká (33 procent pohotovostní hmotnosti). Pro náročnější tahové využití je třeba ji dotížit, např. zásobníkem osiva nebo pěchem. Avšak pro tyto práce není traktor určen. Univerzálnost tohoto stroje se uplatní např. při sklizni pícnin, manipulaci, setí, ochraně a kultivaci polních plodin nebo ve zmiňované komunální sféře.

Nová kabina traktorů Same

Same prezentoval na výstavě EIMA pohodlnou kabinu se systémem Galileo, který ji udržuje neustále ve vodorovné poloze nezávisle na naklonění traktoru, a to do jeho naklonění v úhlu až 25°. Kabina je držena na čtyřech hydraulických válcích zcela izolována od těla traktoru, které svým vysouváním a zasouváním ji naklánějí dopředu, dozadu nebo do stran proti sklonu svahu. Bezpečnost je zajištěna mezním úhlem vychýlení kabiny působícím proti falešnému pocitu bezpečí řidiče. Úhel 25° je víc než dost, aby kompenzoval naklonění traktoru např. při orbě v brázdě, ale při větším sklonu se ozve varovný signál a mechanismus Galileo se vypne. Podobně se stane i při nadměrné rychlosti. Galileo bude instalován na traktorech Same Rubin o výkonech 118 až 148 kW a později i na modelech o výkonu 88 a 191 kW a zvýší cenu traktoru o 10 %.

Připravil Ing. Petr Beneš a ing. Milan Šťastný

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down