Jaké budou dojmy z řízení takového nového stroje, který stojí nablýskaný v expozici, samozřejmě napadne každého zájemce o zemědělskou techniku. Jde přirozeně o nevyslovené přání. Avšak během tohoto ročníku veletrhu Techagro měli někteří návštěvníci možnost praktického vyzkoušení čerstvých novinek firmy John Deere pod odborným vedením. Přestože je to již poněkud dlouho, přinášíme vám něco málo informací z praktického ježdění.
Společnost STROM Praha se ujala tohoto nápadu velmi zdařile a za velkého zájmu veřejnosti. Z volné plochy za pavilónem G1 se stalo předváděcí a zkušební centrum. Na „startovní čáře“ byly připraveny dva zbrusu nové stroje. Jednalo se o nový „velký traktor“ nejvyšší třídy a dále o speciální verzi ve střední kategorii. Během pěti výstavních dnů, vždy úderem 12 hodiny, zkušební technik nastupuje do kabiny, startuje motor, a můžeme vyrazit.
Dynamická jízda modelu 8310
Úvodem jsme byli informováni o tom, že sedíme v zástupci nové řady nejtěžších tahačů série 8010. Než si stačíme uvědomit, že máme pod palcem největší současný hit firmy John Deere v Evropě, dává se souprava do pohybu. Ano, souprava – protože v závěsu stroje o výkonu 235 k je ukotven návěs firmy Fliegl se štěrkem o celkové hmotnosti 14,5 t. Tím jsou lépe demonstrovány tahové a jízdní vlastnosti nového traktoru.
V prostorné kabině získáváme rychle přehled. Skutečně komfortním dojmem působí sedačka řidiče. Zde není ani stopy po jakékoli tvrdosti. Měkký povrch obklopuje tělo řidiče a zároveň absorbuje otřesy během jízdy. Viditelnost všemi směry je velmi dobrá. Stačí se jen pohodlně usadit, odložit pravou ruku na ovládací opěrku, nastavit posuvným regulátorem otáčky motoru a přesunout hlavici řadící páky do polohy pro jízdu vpřed. Traktor se plynule rozjede. Na rovném úseku se můžeme rozjet až na 9. rychlostní stupeň. Při pokračování trasy můžeme udržovat motor v ekonomickém režimu manuálním řazením, a nebo – stlačit pouze jediný spínač. Tím aktivujeme automatické řízení převodovky AutomaticPowerShift, velice pokrokovou novinku JD u traktorů 8010. Podle podmínek potom probíhá samočinné řazení rychlostních stupňů. A naopak před najížděním do zatáčky nová převodovka účinně brzdí, včas odřazuje rychlosti a využívá tak brzdné síly motoru. Obsluze odpadá v těchto obtížných momentech manipulace s řadící pákou.
Jízda s touto soupravou je i přes klasické řazení pod zatížením plynulá a dá se říct, že se podobá bezstupňovému systému. Přeřazení probíhá hbitě a měkce, což byla ostatně vždy kladná stránka systémů Powershift JD.
Zatížení 14,5 t přívěsu jsme vnímali pouze při rozjezdu mírně zvučnějším hlasem motoru. Během jízdy ani při zatáčení jsme nepozorovali žádný větší rozdíl. Výjimečný, až nečekaně silný rozjezdový moment motoru s elektronickým řízením vstřiku zde sehrává zásadní roli.
Samozřejmostí u traktoru série 8010 je výborná manévrovatelnost a malý poloměr otáčení. Díky tomu jsme se mohli na předváděcí ploše také pěkně rozjet. Zvětšená skříň přední nápravy nijak neomezuje přední kola, která se podtáčí ve velkém úhlu až k hlavnímu rámu traktoru.
Z kabiny jsme vystupovali s nadšením a překvapením z toho, jaké výsledky přináší úspěšný výzkum, do něhož americký koncern DEERE & Co. investuje v přepočtu 1 milión dolarů denně.
S traktorem 6310 SE téměř jako s čelním nakladačem
Něco jiného nás čekalo za volantem traktoru 6310 SE. Tento relativně lehký stroj je určen k provádění rychlejších prací, které nevyžadují okamžitou změnu rychlosti na nižší stupeň. Z toho důvodu je také vybaven převodovkou PowrReverzor 16/16, bez řazení pod zatížením. Páka nejblíže po pravé straně řidiče se tedy přesouvá mezi stupni 1-4 s použitím spojkového pedálu. Během jízdy tato změna vyžaduje, aby traktor již disponoval určitou dávkou setrvačnosti. Pro práce s opakovanou změnou směru jízdy je k dispozici reverzor, ovládaný levou rukou. Protože jsme toto uspořádání převodovky PowrQuad před uvedením řady 6010 SE blíže nepoznali, přivítali jsme možnost k jeho praktickému vyzkoušení.
Pocit pohodlí v kabině byl stejně příjemný, jako u traktorů řady Premium. Motor PowerTech s výkonem 100 k má vyrovnaný a na místě řidiče přiměřeně tichý chod. Na změněné řazení s úplnou synchronizací jsme si museli zpočátku zvyknout. Velice dobře oceňujeme chování spojkového pedálu, který lze snadno dávkovat s malou silou. Tím je usnadněna změna rychlostních stupňů. Traktor byl vybaven novou olejem chlazenou spojkou Perma Clutch II.
Všechny páky řazení jsou snadno dosažitelné z místa řidiče. Při zkušební jízdě jsme zvolili rozsah C, a rychlostní stupeň 1. Po uvolnění spojky byla tato předvolba nastavena. Potom stačí přesunout reverzor, a traktor se plynule rozjede. Před začátkem couvání nebylo třeba brzdit, pouze uvolnit pedál akcelerátoru a přemístit páku reverzoru. S ohledem na původní rychlost jízdy začal traktor plynule couvat. Manipulační práce s traktorem JD řady SE musí být velice pohodlné.
K tomu přispívá rovněž i lehce ovladatelný volant, jehož vedením jsme byli velmi příjemně překvapeni. Olejové čerpadlo poskytuje zcela dostatečný tlak pro všechny manévry, i v případě zatížení přední části stroje (nakladačem).
Při patřičných otáčkách motoru jsme si vyzkoušeli přeřazení na 2. rychlostní stupeň ve skupině C. Hlavice páky dobře padne do ruky. Synchronizace pracuje plynule a celý přechod je měkký. Spojkový pedál zabírá pohodlně v horní části dráhy. Firma JD zde zcela dostála své pověsti výrobce systému s „modulovaným“ řazením, známého z provozu traktorů řady 6010 Premium a 7010.
Po několika zkušebních okruzích jsme traktor zastavili na určeném místě. Pro parkování stroje je určena poloha „ P “, která je ovšem v řadící uličce páky volby převodových stupňů 1- 4 (u traktorů Premium je zařazována pákou pro předvolbu skupiny ). Nutno konstatovat, že se nám s traktorem JD 6310 SE pracovalo velmi pohodlně. Tato série bude zajisté praktickým pomocníkem pro všechny lehčí práce v zemědělských podnicích.
Petr Beneš