Převodovky s větvením výkonu získávají ve své branži stále více prostoru. Po firmě Fendt přichází také koncern Case IH/Steyr s plynulou regulací pojezdu: traktory série CVX a CVT zahrnují čtyři typy od 88 kW (120k) do 125 kW (170 k) s novými motory a zcela novým konceptem pohonu.
V podstatě se jedná o tři novinky, o nichž se musíme zmínit v souvislosti s novými traktory firem Case a Steyr.
1. V továrně Sankt Valentin v Rakousku jsou vyráběny čtyři modely ve dvou barvách:
Výkon Case IH Steyr
88 kW/120 k CVX 120 CVT 120
96 kW/130 k CVX 130 CVT 130
110 kW /150 k CVX 150 CVT 150
125 kW/170 k CVX 170 CVT 170
2. V žádném případě se nejedná o známé traktory Steyr nebo Case s převodovkou S-Matic, nýbrž o kompletně nové traktory s novými šestiválcovými motory značky Sisu (Valmet) s elektronickým řízením a dokončenou převodovkou CVT, která vychází ze systému S-Matic firmy Steyr: hydrostatický převod se sadou planetových kol pro sumarizaci výkonu a čtyři pod zatížením řazené stupně (opět planetově) jsou sdruženy do jednoho celku.
3. Na rozdíl od dosud známého principu bezstupňové převodovky, vystačí nový systém CVT svému obvyklému významu bez pedálu akcelerátoru. Na jeho místo nastupuje tzv. „pojezdový pedál“, jehož prostřednictvím jsou řídící jednotce předávány informace o požadované rychlosti. Tento procesor je ve stálém spojení s počítačem motoru a převodovky. Dohromady tento celek slouží k tomu, že traktor se v závislosti na svém zatížení rozjíždí při optimálním provozním režimu motoru.
Jestliže nyní pravou nohou sešlápnete pedál pojezdu, traktor se rozjede a přidá plyn (převodovka a otáčky motoru jsou zároveň přestaveny). Tím je ovládání traktoru zřetelně zjednodušeno.
Ale začněme nejprve u převodovky. Výhodou systému Case-Steyr je kombinace bezstupňové převodovky s kompletní elektronickou regulací motoru. Ta umožňuje zcela vypustit ovládání pedálu plynu, nebo řídit převodovku přímo tímto pedálem – oboje je možné! Ve skutečnosti potom jízda vypadá takto :
Nastartovat traktor, zvolit směr jízdy, uvolnit parkovací brzdu a sešlápnout pedál pojezdu (dosavadní pedál plynu): traktor se rozjede a zvýší automaticky otáčky motoru. Nyní můžete, stejně jako u běžného traktoru přidáním plynu v rámci jednoho stupně, podle svého citu zrychlovat prázdný stroj z 0 na 50 km/h, táhnout těžká břemena, podmítat nebo orat.
Uvolníte-li svou nohu z pedálu pojezdu, zpomaluje traktor až do zastavení. Jestliže jej prudce sešlápnete až k podlaze, následuje zrychlení jako u osobního automobilu s automatickou převodovkou. Jednodušeji už to nelze provést.
Originální systém s názvem „Aktivní regulace klidového stavu“ udržuje stroj na místě po uvolnění pedálu plynu : ve stoupání nebo v klesání, prázdný nebo s těžkou zátěží, korunové kolo planetové převodovky se roztáčí s motorem, hydrostat se vychyluje a otáčí planetové kolo v opačném směru - unášeče satelitů zůstávají v klidu.
Jestliže nepokračujete během 10 sekund v jízdě, řadí převodovka samočinně do parkovací polohy : mechanická západka zachytí ozubené kolo a uvede převodovku do klidu. V případě výpadku řízení může být tato parkovací uzávěrka ručně uvolněna pomocí táhel, čímž je umožněn nouzový pojezd.
Všechno ovšem nelze vyřešit jedním kombinovaným pedálem pro pojezd. To by bylo pro moderní traktor příliš jednoduché. Proto museli technici Case-Steyr zabudovat ještě další ovládací prvky. K těmto funkcím patří :
Reverzace pákou pod vlevo volantem. Vzad se traktor pohybuje s tempomatem rychlostí do 20 km/h, při regulaci pedálem pojezdu až na hranici 95 % dopředné rychlosti. Změnu směru jízdy lze provést pouze levou rukou, a vyžaduje 2 až 3 sekundy prodlevy. To je dosti dlouhá doba.
Tempomat se třemi tlačítky na multifunkční páce: při stlačení symbolu plus dojde k uložení aktuální pojezdové rychlosti, pokaždé odděleně pro jízdu vpřed a vzad. Malá tlačítka „Nula“ umožňují tempomat vyřadit a opět zapnout po otočení traktoru. Delší stlačení tlačítek se symbolem plus nebo mínus změní rychlost jízdy stejně, jako pojezdový pedál (ovšem až od rychlosti 0,5 km/h).
Režim vývodového hřídele. Červený posuvný regulátor v opěrce ruky poskytuje elektronice motoru údaje obdobné „ručnímu plynu“. Potřebujete–li při otáčkách motoru 2000 min-1 udržovat normované otáčky hřídele 1000 min-1, nastavíte tyto hodnoty právě zde. Traktor udržuje otáčky motoru a v závislosti na zatížení přizpůsobuje v širokém rozsahu prostřednictvím převodovky svou rychlost. Zatím zde chybí tlačítkové ovládání paměťové funkce, které by umožnilo opětovné vyvolání požadované hodnoty otáček motoru.
Stlačování motoru. Malý otočný ovládač slouží pro rozhodování, zda traktor při příslušné rychlosti má pracovat spíše ve vrchním, nebo ve spodním rozsahu otáček.
Displej s ukazateli o velikosti krabičky od cigaret je umístěn ve střeše kabiny přímo před hlavou řidiče. Toto řešení není zrovna ideální. Nachází se velmi blízko před očima obsluhy a velmi silně se leskne. Výhodnější by bylo jeho zabudování do pravé konzoly nebo v pravém sloupku kabiny.
Nakonec se ještě krátce zmíníme o ostatním příslušenství. Nové traktory CVX/CVT jsou vybaveny třemi, příp. čtyřmi elektrickými řídícími přístroji hydrauliky (s křížovou pákou, všechny s regulací průtoku), se systémem Bosch- D EHR, který se dobře ovládá na multifunkční páce, s odpružením kabiny a odpruženou přední nápravou Carraro (jednotlivé zavěšení kol, max. rychlost 50 km/h, event. na přání). Soubor příslušenství je opravdu kompletní.
Závěrem můžeme říci následující: Výhodou konstrukční řady CVX/CVT firmy Case-Steyr je jednoduchá obsluha stroje, protože je díky elektronické regulaci motoru a „řazení“ sdružena do pedálu pojezdu, příp. do tlačítkových spínačů. Na jízdní vlastnosti je možné si rychle zvyknout.
Uspořádání bezstupňových převodovek u uvedené řady je poněkud komplexnější než u zatím používaných systémů, s ohledem na využívání sériových komponentů se však obejde bez přílišných nákladů.
Chování bezstupňových převodovek je bezvadné. Koncern Case-Steyr dává u svého nového systému příslib dobré účinnosti. Ta má být dosažena menším regulačním rozsahem hydrostatů (vždy v rozsahu jednoho ze čtyř řadicích stupňů) a nejvyššího 50 % podílu hydrostatu na celkovém přenosu výkonu.
Elektronická regulace motoru a převodovky činí ovládání traktoru jednodušší. Sériová výroba se rozeběhla již od jara 2000.
Ze zahraničních materiálů připravil Petr Beneš
Základní technická data traktoru Case IH CVX (Steyr CVT)
Motor: Šestiválec Sisu s výkonem od 88 do 125 kW (120 až 170 k) ; obsah válců 6,6 l s přeplňováním, elektronický management motoru.
Převodovka: Plynulá hydromechanická převodovka podle principu „S-Matic“ s hydrostatem, se sumarizační planetovou sadou a čtyřmi planetovými řadicími stupni, aktivní klidová regulace, tempomat, 40 nebo 50 km/h, čtyři možnosti otáček vývodového hřídele.
Podvozek: Zadní náprava Steyr, přední náprava se samostatným odpružením kol.
Zvedací zařízení a hydraulika: axiální pístové čerpadlo se 112 l/min, regulace tlaku i průtoku ; 3 (nejvýše 4) elektricky ovládané proporcionální řídící přístroje s regulací průtoku, jeden s časovou regulací. Tříbodový závěs se zvedací silou 9 900 daN a regulací Bosch EHR D.
Cena: Přibližně 15 % nad cenou stejně výkonných modelů firmy Case a Steyr.
Jak funguje bezstupňová převodovka traktorů CVT (Steyr) a CVX (CASE IH)
Motor pohání kolo s vnitřním ozubením (označené červeně) planetové převodovky, vývodové hřídele a směrem dolů také hydrostat. Ten sestává z nastavovacího čerpadla s proměnným výkonem a konstatního hydromotoru (v nákresu zeleně). Tyto jinak běžné komponenty hydraulických systémů mohou pohánět centrální („sluneční“) kolo planetové převodovky, je-li výkyvné čerpadlo v odpovídajícím sklonu. Otáčky kola s vnitřním ozubením a centrálního kola v planetové převodovce zajišťují pohyb (zdvojené) sady planetových kol.
Tyto zdvojené planety jsou důležité, protože tak získávají větší délku při současném snížení velikosti. Proti svým „bratrům“ se otáčejí v protisměru. Je-li výkyvné čerpadlo zcela vychýleno v jedné z krajních poloh, jsou planety zastaveny a dovolují čtyřem následujícím spojkám řadit další stupeň (pod zatížením). Výsledkem kombinace čtyřech stupňů pod zatížením s hydrostatickou jednotkou je převodovka s plynulou změnou rychlosti.
Rozjezd probíhá při vychýlení nastavovacího čerpadla a poměru mechanicko-hydraulické větve 50:50. Ve středu každého ze čtyř stupňů stojí čerpadlo v rovině, mechanický podíl dosahuje 100 %. Při dalším zrychlování probíhá výkyv na opačnou stranu až dosáhne opět poměru 50:50. Potom převodovka zařadí následující rychlostní stupeň, a celý cyklus začíná znova.
Stupeň 1 : 0 až 8 km/h
Stupeň 2 : 8 až 14 km/h
Stupeň 3 : 14 až 30 km/h