20.05.2002 | 10:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Ekologická obnova lesních cest

Na předváděcí akci kompletní technologické linky pro obnovu cest, kterou pořádala v druhé polovině dubna firma Karlow-Karlshof, a. s., jsme se vypravili do hlubokých křivoklátských lesů. Firma vznikla v roce 1999 a kromě toho, že na českém a slovenském trhu zastupuje německé výrobce lesní techniky, nabízí také některé úzce specializované služby. Asi nejnovější nabídkou je právě ekologická obnova a údržba cest s využitím recyklace.

Tento znovuobjevený a zdokonalený systém obnovy cest s použitím kvalitní techniky (v minulosti označovaný jako „bavorský“) má několik nesporných výhod. Oproti tradičně používaným metodám je zpracování recyklací o 30 až 50 % levnější, navíc se zárukou vysokého denního výkonu, lze jím upravit až 1000 metrů cesty o šířce v průměru 3,5 metru. Velkou výhodou je také využití stávajícího materiálu, který byl použit již jednou, ať už jde o kamení, ale i asfalt, zbytky cihel, střešních tašek a podobně. Zpracování a konečná úprava cest díky svému střechovitému profilu zajišťuje optimální odtok srážkové vody a tak zaručuje vysokou trvanlivost cesty. Tím, že je kamenitý materiál dokonale promíchán, je dosaženo vysoké odolnosti.

Pracovní operace nejsou složité
Prvním krokem při obnově cest je vyčištění krajnic grejdrem a nakypření stávajícího povrchu kypřičem se zachováním neporušené spodní vrstvy. Ideální promísení materiálu je zajištěno několikanásobným přejetím kypřiče po povrchu cesty. Předrcovač kamení přejíždí po povrchu cesty čtyřikrát a materiál rozdrtí, jak je i z fotodokumentace patrné, opravdu kvalitně.
Zde byl předveden předrcovač AHWI USZ600-2300. Jde o závěsný stroj pro tříbodový závěs. Jeho výkon je rozdělen na dvě hnací hřídele. Rotor pohání vícedrážkové klínové řemeny. K vybavení stroje patří 30 nepohyblivých nástrojů s hroty z tvrdého kovu, které jsou při poškození vyměnitelné i jednotlivě.
Dalším krokem pracovního postupu je profilování cesty hydraulicky ovládaným grejdrem, který na vytvoření střechovitého profilu potřebuje minimálně čtyři přejezdy.
Povrch je poté utužen užitím třídeskového utužovacího vibračního zařízení. Podle potřeby se při utužení přidává voda. To zhutní povrch do hloubky 0,4 metru. Vibrační desky se přitom ideálně přizpůsobují profilu cesty. Hutnění je vlastně poslední pracovní operací. Lepšího utužení povrchu může být někdy dosaženo pomocí vody.
Takto zhotovená cesta musí minimálně týden odpočívat, aby stihla vyschnout a bylo zajištěno ještě lepší zpevnění a její větší odolnost v budoucnu.
Roman Paleček

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down