16.05.2002 | 10:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Univerzální podvozek a zemědělská doprava

Manipulace a doprava materiálu je v zemědělství nedílnou součástí výrobního procesu, jehož biologický charakter s přerušováním výrobního cyklu nelze v zásadě příliš ovlivňovat. Důležitost manipulace a dopravy v zemědělství podtrhuje její více jak 50 % podíl na pracovní době lidí a traktorů.

Význam tohoto úkolu v posledních letech vzrůstá v důsledku:

 snížení počtu pracovních sil v zemědělství, jejichž počet v období 1989 – 2000 klesl z 0,533 mil. na 0,168 mil. osob,
 restrukturalizace zemědělských podniků a koncentrace na menší počet pěstovaných plodin, což vytváří špičky v požadavcích na manipulaci a dopravu,
 přetrvávající restrukturalizace výroby a celého odvětví spojováním podniků jak v prvovýrobě, tak v odbytové sféře, čímž dochází k nárůstu dopravních vzdáleností. K tomu přispívá i nová výstavba dálničních a silničních staveb, různé aktivity na snížení silničního provozu spojené s objížďkami, významné změny v držbě půdy atp.,
 nestability cen energetických medií, spíše však růstu nákladů na pohonné hmoty pro dopravní a manipulační prostředky; tento trend nekoresponduje se vzestupem cen zemědělské produkce.

Mezi vhodná opatření k řešení výkonnosti a včasnosti dopravy může být zahrnuto:

 zvýšení přepravované hmotnosti použitím dopravních prostředků s vyšší užitečnou hmotností. Většinou to znamená snížení počtu jízd. Z hlediska časového resp. časových ztrát v dopravním cyklu je třeba vše sladit s výkonností sklízeče (obecně nakladače), aby enormně nenarůstal čas nakládky u sklízeče pro jeho nízkou výkonnost. Efekt vyšší užitečné hmotnosti by byl tak eliminován, event. ztracen.
 zvýšení přepravní rychlosti znamená vyšší výkonnost přepravy resp. nižší počet přepravních jednotek (vozidel), podílejících se na zajištění daného přepravního úkolu. Zvýšení přepravní rychlosti má však svá legislativní omezení: u traktorů je to rychlost 40 km.h-1, rychlost vyšší než 40 km.h-1 je vázána k vozidlům vyšší kategorie (např. u nás N-tahače), u nichž se ale vyžaduje vyšší stupeň řidičského oprávnění, vyšší technické parametry (odpružení, účinnější brzdy atp.). Při spojení vozidel do souprav musí mít všechna stejnou povolenou přepravní rychlost! Pokud to tak není, může souprava jet nejvýše rychlostí podle „nejpomalejšího“ vozidla.
 snížení doby oběhu (času dopravního cyklu). Mnohdy je doprava výrazně zdržována „vedlejšími“ časy v dopravním cyklu, jako je nakládání, vykládání, vážení atp. K tomu dochází tehdy, pokud nejsou vytvořeny dostatečné podmínky k dosažení odpovídající výkonnosti jako např. není dostatečně velká násypka příjmové linky a je třeba sklápět pomalu a po částech. Čas vykládky se tak prodlužuje. Odpojení přívěsu k vykládce může někdy toto zdržení snížit nebo odstranit. Vyžaduje to však přívěsy navíc.
 použití technologických variant s překládáním sklizeného materiálu ze zásobníku sklízeče do odstaveného přívěsu nebo kontejneru na okraji pole, odstavování již naplněných přívěsů na okraji pole a jejich přepřahání k „dopravním“ traktorům, vytváření meziskládek na okraji pole (např. cukrovky) apod.
 snížení závislosti dopravy na dalších manipulačních zařízeních, zajišťujících nakládání či vykládání. Použitím „samonakládacích či samovykládacích“ dopravních prostředků získá doprava nezávislost, čímž může šetřit náklady jak na pracovní síly, tak na ostatní stroje (např. nakladače).

Kromě aspektů uvedených v předchozí analýze je zemědělská doprava charakterizována stále přetrvávajícím významným podílem kombinované dopravy pole-silnice. Z toho se rekrutují požadavky na konstrukci podvozku traktorových přípojných vozidel, které by v míře co nejvyšší zabezpečovaly ochranu půdy před zhutněním a současně splňovaly i požadavky na jízdu po zpevněných komunikacích a silnicích.

Tyto požadavky se promítají do konstrukce podvozků traktorových přípojných vozidel řadou technických řešení jako je například:
 snižování vlastní hmotnosti podvozkových skupin použitím ušlechtilých kovových materiálů a plastů (blatníky, plastové potrubí, vč. tlakového vzduchu),
 zvyšování užitečného zatížení do oblasti 20 t i více a v jeho důsledku zvyšování počtu náprav (na 2, 3 i 4),
 použití širokoprofilových nízkotlakých pneumatik,
 řiditelnost náprav pasivní nebo aktivní,
 zvedání jedné i více náprav při jízdě bez nákladu (snižování ojetí pneumatik),
 změna huštění pneumatik za jízdy podle pojížděného povrchu (pole, silnice),
 pérování náprav vč. vzduchového,
 brzdové systémy s ABS (antiblokovací),
 pérování ojí traktorových návěsů a systémy přenosu zatížení z návěsu na traktor i jeho přední nápravu.

Uplatňování těchto konstrukčních řešení se děje podle požadavků provozovatele a samozřejmě s větším počtem uplatněných prvků se mění i celková cena takového podvozku. Přijatelné provozní náklady jsou pak spjaty s časovým využitím podvozku v co nejdelší době během roku. A odtud už je zřejmé, že využití podvozku je spjato s jeho univerzálností, což znamená možnost uplatnění řady účelových nástaveb jak přepravních, tak pracovních. Agregací těchto univerzálních podvozků s moderními traktory vzniká efektivní přepravní souprava, která svým maximálním využitím během roku přispívá ke snižování výrobních nákladů.
Na tento trend univerzálnosti reagují jak tuzemští, tak zahraniční výrobci dopravní techniky. Z tuzemských to je např. ZDT, spol. s r. o., Nové Veselí se svými univerzálními podvozky – nosiči nástaveb řady Grand super a Mega line v kategoriích užitečné hmotnosti 9 – 17 t. Nabídku výměnných nástaveb tvoří: korby jedno, dvou event. třístranně sklápěné, velkoobjemová nástavba k zadním sklápěčům, cisterna s hadicovým aplikátorem, rozmetadlo tekutých výkalů 8 – 10 m3, rozmetadlo hnoje. Na přání může být systém vybaven hydraulickým odstavným systémem pro výměnu nástaveb s odstavnými nohami nebo druhou řiditelnou nápravou . Pokud si zákazník neobjedná hydraulický odstavný systém, lze výměnu nástaveb provádět jeřábovou technikou. Samozřejmostí je maximální povolená rychlost 40 km . h-1.
Jiným tuzemským výrobcem je Agrostroj Pelhřimov. Jeho univerzální podvozek DPR-140 je nosičem rozmetadla hnoje 14 t (RA-140), zadního sklápěče, dvoustranného sklápěče, cisterny (12 m3) s různými typy aplikátorů kejdy (od firmy Agrostar Velká Bíteš). Výměna nástaveb je řešena s využitím dvou hydraulických teleskopických válců (od sklápěcí korby) a jednoduchých odstavných noh.
Speciální výměnnou nástavbu pro odběr obilí od sklízecích mlátiček a jeho rychlou překládku do odstavených vozidel na souvrati dodává se svými univerzálními podvozky systém Trailer Combi firma STROM Export Praha. Dalšími dodávanými nástavbami jsou: velkoobjemový zadní sklápěč, velkoobjemová korba třístranně sklápěná, rozmetadlo hnoje a kejdová cisterna s třemi druhy aplikátorů.
Firma CRS Marketing Čížkovice zastupuje v ČR známého výrobce dopravní techniky německou firmu Annaburger. Ta má ve svém výrobním programu rovněž univerzální výměnný systém nástaveb MultiLand, který zahrnuje: velkoobjemové senážní korby 30 až 48 m3, univerzální rozmetadla hnoje a kompostů 13 až 36 m3, třístranně sklápěné korby 12 až 32 m3 a plastové cisterny (laminát tvrzený skelnými vlákny s vestavěnými peřejníky) 10 až 25 m3.
Uvedené nástavby jsou vyměnitelné na dvou nebo třínápravovém univerzálním podvozku pomocí integrovaného hydraulického zvedacího systému a podpěrných noh. Originálním řešením firmy Annaburger je výměnné zadní čelo ke standardní korbě, které je vybaveno výpustným otvorem a překládacím šnekem. Tak snadno vznikne v podstatě další nástavba – univerzální překládací vůz na obilí, který zajišťuje odběr obilí od sklízecích mlátiček v poli a jeho rychlou překládku do transportních vozidel stojících na souvrati.
U univerzálních podvozků firmy Annaburger se můžeme vedle řiditelných náprav setkat také se zvedáním přední nápravy při jízdě bez nákladu.
Naznačené možnosti při zajišťování dopravních a aplikačních prací v zemědělském podniku pomocí principu univerzálního podvozku a sady výměnných nástaveb ukazují na řešení, které při technické propracovanosti a jednoduchosti, při dopravní výkonnosti, umožněné zvýšenou užitečnou hmotností a zvýšenou pojezdovou rychlostí 40 km.h-1 moderních traktorů, skýtá předpoklady pro sníženou investiční náročnost při pořizování a ekonomickou efektivnost v provozu.
Princip univerzálnosti byl v minulosti uplatňován v našem zemědělství také prostřednictvím auto-traktorového kontejnerového systému. Tento systém úplně nezapadl, naopak zdá, že nabídka výrobců k dodávkám zařízení se aktivizuje. Svědčí o tom nabídka jednoramenného traktorového nosiče kontejnerů z STS-V Opava na letošním Techagru v Brně nebo připravennost vyrobit traktorové nosiče u firmy CTS v Okřínku (jednoramenný) nebo ve Strojírně Novosedly (třmenový).
K této aktivitě se připojují i zahraniční firmy, jak bylo vidět na Techagru v nabídkách firmy TOKO Luhačovice – traktorový jednoramenný nosič kontejnerů firmy Krampe, NSR nebo firmy CRS-Marketing Čížkovice – rovněž traktorový jednoramenný nosič kontejnerů na třínápravovém podvozku (typové označení HTS 29.16) firmy Annaburger, NSR.
Princip univerzálnosti nenacházíme u zemědělské techniky jen u traktorových dopravních univerzálních podvozků. Najdeme ho i v oblasti sklizňových, aplikačních či půdozpracovatelských činností. Tuto skupinu reprezentují už u nás známé samojízdné stroje firem Terra-Gator, Horsch nebo Farmet jako nosiče nejrůznějších nástaveb pro hnojení tuhými nebo kapalnými hnojivy, přípravu půdy a setí atd.
Svou specifickou koncepcí a konstrukcí podvozků předurčují pracovní postupy jejich využití – pracují pouze na poli a jejich zásobování aplikovaným materiálem zajišťují překládací operace na okraji pozemků z dopravních prostředků (tzv. diferenciace dopravy pole – silnice).
Přírůstkem do této skupiny univerzálních nosičů je Terra Variant firmy Holmer, který na Techagru 2002 představily firmy P&L Biskupice a AGROPT. Jedná se o čtyřkolový samojízdný podvozek na širokých flotačních pneumatikách, uzpůsobený pro nesení nejrůznějších nástaveb za kabinou řidiče a tažení nebo nesení na zadním tříbodovém hydraulickém závěsu strojů pro zpracování půdy, setí, či zapravovacích rámů. Pro minimalizaci utužení půd je stroj uzpůsoben pro práci při jízdě tzv. „krabím chodem“, kdy každá ze čtyř pneumatik jede vlastní stopou.
Stroj je koncipován pro činnosti:
 přeprava cukrovky od sklízeče na okraj pole a její vršení,
 přeprava obilí od sklízecích mlátiček a jeho překládka na souvrati do čekajících dopravních prostředků,
 aplikace kejdy do půdy nejrůznějšími typy zapravovacího nářadí z cisterny 15 až 21 m3 se samonasávacím plnicím zařízením,
 rozmetání hnojiv, hnoje a kompostů,
 setí obilovin se současným přihnojováním,
 orba, příprava půdy.

Firma používá pro stroj označení „systémové vozidlo“ a označuje ho jako „Nový hospodárný koncept pro zemědělství zítřka“. Je zřejmé, že dosahování vysoké produktivity práce se bez techniky neobejde ani dnes, ani v budoucnu. Již dnes je možné zkonstruovat nesmírně složité a výkonné stroje. Je ale třeba najít takové řešení, které by zajistilo i přijatelné náklady na provedení zemědělských prací. Princip univerzálnosti strojů je jeden z nich a je třeba se ho naučit správně využívat všude tam, kde zajišťuje efektivnost.
Ing. Alexandr Bartolomějev,
VÚZT Praha 6 – Ruzyně

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down