22.04.2002 | 10:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nový Lexion 470

Inovace zemědělských strojů dále pokračují a tak jsme mohli na výstavě Agritechnica vidět několik nových sklízecích mlátiček. Většinou však šlo o stroje, které nové nebyly, jen díky neustálým změnám ve vlastnictví jednotlivých výrobních závodů nadnárodními koncerny jen občas změnily barvy.

S novým modelem sklízecí mlátičky přišla firma Claas. Nejedná se přitom o nic převratného, pouze o několik technických změn. Nový kombajn má typové označení Lexion 470. Jistě víte, že Lexiony jsou mlátičky s tangenciálním mláticím ústrojím, jenž je u modelů 410 až 460 doplněno klávesovým vytřasadlem a u modelu 480 jej nahrazují dva rotační separátory. Naskýtá se proto otázka. Je 470tka osazena vytřasadly nebo separátorem? B je správně. Model 470 je velice podobný modelu 480 a základním rozdílem je nižší výkon a užší mláticí ústrojí. Tato mlátička je proto vhodná pro ty, kteří chtějí využívat zmiňovaný systém separace, avšak pro jejich pozemky je Lexion 480 příliš výkonným strojem.

Několik změn

Mláticí ústrojí nového kombajnu je konstrukčně shodné jako u všech Lexionů, tedy osvědčený systém APS využívající urychlovacího mláticího bubnu předřazeného před hlavním mláticím bubnem. Odmítací buben pak rozděluje a podává materiál do separačního ústrojí Roto Plus. To je tvořeno dvěma separátory, konstrukčně shodnými jako u modelu 480, rozdíl je pouze v jinak tvořených vstupních otvorech.
Jako pohonná jednotka sklízecí mlátičky slouží vznětový, vodou chlazený, přeplňovaný šestiválec Caterpillar C9 s výkonem236 nebo 249 kW jenž má podle výrobce optimální průběh točivého momentu právě pro použití ve sklízecí mlátičce.
Klasickým vybavením je Vario lišta, kterou lze nastavit v rozmezí 20 cm přímo z kabiny obsluhy. Ač to pro naše podmínky není důležité, výrobce propaguje tuto mlátičku jako vhodnou pro sklizeň rýže, kdy jsou náročné podmínky jak z hlediska velkého obsahu vody v rostlinách i půdě, tak z pohledu rostlin jejichž sláma i zrno obsahují vysoký podíl agresivních siličnatých látek. První problém je možné řešit namontováním polopásu na přední nápravu (v loňských žních by se hodil i u nás), druhé úskalí lze zmírnit potažením nejvíce exponovaných součástí mláticího a separačního ústrojí ochrannou vrstvou z odolného materiálu.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down