Firma FLIEGL, kterou před 25 lety založil pan Josef Fliegl, se v současnosti zabývá výrobou techniky pro zemědělství, lesnictví a dopravu. Závody a provozovny jsou rozmístěny ve čtyřech lokalitách se zaměřením na produkci jedno- a dvounápravových sklápěčů, moderních návěsů GIGANT, cisteren na kejdu se šnekovými adaptéry GARANT a nářadí pro traktory, určené k manipulaci (hydraulické ruky, ovládání čelního nakladače apod.).
Efektivní doprava má svůj stálý význam i v našem zemědělství. Výkonné sklizňové stroje vyžadují transportní techniku odpovídajících rozměrů a kvality, schopnou co nejrychleji pracovat v celém řetězci. Sjednocením výhod známých transportních systémů má být posuvný systém vyprazdňování, kterým firma FLIEGL vybavuje své návěsy řady GIGANT. Zde je relativně komplikovaný systém řetězových podlah nahrazen robustním, speciálně tvarovaným posuvným štítem. Firma vlastními prostředky vyvinula celou řadu příslušenství pro tyto návěsy, které rozšiřují možnosti nasazení, minimalizují náklady, nahrazují jednoúčelové stroje a jejich výměna je snadná.
Hlavní výhody posuvného vyprazdňování jsou následující :
Speciální konstrukce mechanismu posunu zaručuje, že při vyprazdňování nedochází ke změně těžiště návěsu a materiál je možné vyhrnovat do vrstvy. I návěsy s obsahem korby více než 45 m3 lze bezproblému použít tam, kde klasické sklápění způsobuje problémy se ztrátou stability.
Plynulá rychlost pohybu zaručuje během vysypávání senáže či siláže v silážním žlabu rovnoměrné rozvrstvení materiálu. Pro kvalitní rozdělení lze domontovat rozdružovací válce. Rovněž je možné zvýšit objem korby, protože potřeba síly k vyprázdnění je nízká.
Korba návěsu je ve srovnání se sklápěčem níže o 20 až 30 cm, což spolu s neměnným těžištěm při vyhrnování dále zvyšuje stabilitu při práci i během vykládky. Vůz lze snadno vyprázdnit v budovách s nízkou výškou, a i v těchto prostorech provést potřebné rozdělení např. píce.
Přepravovaný materiál může být stlačen, a tím vzroste kapacita vozu o 20-80 % (podle druhu materiálu).
Vykládku lze bez problémů provádět i na svahu, zvláště při zešikmení až 25 % (u vozů do 60 m3).
Vyprazdňování probíhá ve dvou stupních, které lze ovládat zcela nezávisle. Tím se snižuje opotřebení, protože není potřeba válec o délce 6m, ale dva jednoduché válce, které vytváří požadovanou délku zdvihu.
Samozřejmostí je speciální utěsnění vozu pro bezpečnou přepravu obilovin a jiných malosemenných plodin. Na všechny typy vozů GIGANT je možné namontovat vyprazdňovací šnek k zajištění přeskladnění a stohování těchto materiálů a využít návěs jako mezisklad mezi kombajnem a kamiónem.
Se zemědělskou dopravou úzce souvisí aplikace. Novinkou výrobce je talířové rozmetací ústrojí, které lze ke všem typům vozu GIGANT připojit během několika minut. Tím se zvyšuje jejich využitelnost. Kompletně uzavřená korba zabraňuje usazování zbytků materiálu jako u stávajícího provedení řetězového pohonu. Posuvným štítem lze přesně řídit vyprazdňování ; jeho dostatečná výška poskytuje ochranu proti létajícím kamenům. Je-li namontováno talířové rozmetadlo a dopravníkový pás, lze návěs používat k rozdělování krmiva do žlabu nebo na krmný stůl. Zvláště ve spojení s rozmetací nástavbou se nabízí možnost využití další novinky výrobce, a tou je hydraulicky posuvná náprava pro dosažení optimálního rozložení hmotnosti.
Návěs s rozmetacím ústrojím lze využít pro aplikaci tuhých i tekutých organických hnojiv včetně čistírenských kalů, kompostů a vápence. Během posuvu materiálu zajišťují horizontální rozdružovací válce jeho rozdělení, rozmělnění a dopravu k níže uloženým rozmetacím talířům. Zde je hmota dále roztrhána, urychlena a následně rovnoměrně rozmetána po celé šířce záběru. Nově zkonstruovaná oj dovoluje připojení jak do spodního, tak i etážového závěsu traktoru.
Dále je k dispozici také provedení se svislými válci, které zajišťují bezprostřední rozdělování hmoty. Díky své enormní průchodnosti jsou vhodné i k rozvrstvení siláže při vykládání v silážní jámě.
Návěsy GIGANT jsou vyráběny pro využití v zemědělství s přípustnou celkovou hmotností od 10.700 kg až do 30.000 kg v provedení s dvou nebo třínápravovým podvozkem. Novinkou je také podvozek s gumovými pásy, kterým lze na přání vybavit největší (27 t) variantu návěsu. Výsledkem je omezení měrného tlaku na půdu a další snížení výšky. Za příplatek může zákazník obdržet vzduchové odpružení náprav a kotoučové brzdy. Rovněž pohyblivé dno, které je umístěno v zadní polovině vozu, dovoluje manipulaci s paletami, k níž jsou i přizpůsobeny rozměry vozu (šířka 2,42 m).
A výměnný podvozek, tolikrát vyzdvihovaný renomovanými výrobci návěsů ? Firma FLIEGL jej dodává sériově od typu ASW 268/20 t. Velký zemědělský podnik nebo provozovatel služeb tak může cenný podvozek využít při aplikaci kejdy (cisterna) nebo transportu sypkých hmot pomocí třístranných sklápěčů či velkoobjemové korby.
Petr Beneš