Čtyři roky po zavedení modelové řady traktorů nižší výkonové třídy MF 4200, coby následovníka oblíbené řady 300, představil Massey Ferguson na podzim 2001 novou řadu traktorů 4300. Mateřská továrna v anglickém Coventry, ve které zanechal nesmazatelné stopy slavný vynálezce tříbodového závěsu Harry Ferguson, vsadila na praxí důkladně ověřené prvky a současně přinesla četná konstrukční zlepšení, jež se bezpochybně příznivě projeví nejen při využití nových traktorů, jejich ekonomickém provozu, ale také v ulehčení práce řidiče.
Poměrně značná publicita této nové řady traktorů se koncem roku projevila i v Německu, kde jak známo, se zejména cizím výrobkům nic nesleví. Cestou DLZ se nám dostalo do rukou hodnocení traktorů řady MF 4300 hned ze dvou pramenů - měsíčník profi (12/01) a týdeník Agrartechnik aktuel (45/01). Shodou okolností redakcím obou časopisů bylo dopřáno možnosti krátkého testování jednoho z modelů nové řady a to MF 4345 o výkonu motoru 62,5 kW (85 koní).
Dva pohledy
Oba časopisy se v mnohém, samozřejmě v technicky měřitelných výsledcích, shodují. Mají však i poněkud odlišný názor, řekněme - na rozměr pokrokovosti řešení.
Podle názoru redakce profi (autor Hubert Wilmer) představuje nová řada MF 4300 spíše vývojovou evoluci, než revoluci. Proti tomu redakce Agrartechnik aktuel své hodnocení uvádí tím, že: „Když nějaký výrobce prezentuje novou řadu traktorů, najdete ve většině případů vždy množství stejných konstrukčních dílů z modelů předcházející řady. Podle traktoru, který jsme testovali, to tak docela neplatí. Jak pod kapotou, tak v kabině se neuvěřitelně mnoho změnilo.“ Jaké vývojové změny a zlepšení tyto traktory skutečně nabízejí, se dočtete dále.
Před tím snad neuškodí trocha polemiky s autorem zmíněné „evoluce“. Patřilo by se předeslat, že výrobky pocházející z britských ostrovů, traktory nevyjímaje, se vyznačují tradičními vlastnostmi, kdy na první místo je kladena kvalita, funkční jistota a provozní spolehlivost. Pověstný anglický konzervatizmus se mnohdy promítá i do vývoje konstrukce strojů, kterou snad může někdo spojovat s přívlastkem evoluční. Avšak nelze jej vykládat špatně, zejména, když ho provázejí osvědčené a u zákazníků vysoce oceňované užitné vlastnosti výrobků. Jinými slovy by se dalo říci, že pokud se určitý stroj osvědčuje a dobře prodává, proč by měl být za každou cenu revolučně měněn? Nicméně i při „evolučním“ vývoji přísní němečtí hodnotitelé našli na nových traktorech MF 4300 nemálo zajímavých novinek.
Kvalitní motor - základ úspěchu
Začít by se dalo od novinek na motorech této modelové řady MF 4300. Na základě emisních norem jsou nyní u všech modelů zabudovány motory Perkins se spalováním Fastram. Na evropském trhu nyní budou nabízeny traktory těchto základních modelů uvedených v následující tabulce.
Nová řada MF 4300
Model Počet válců Výkon
[kW (k)]
MF 4315 3 38 (52)
MF 4320 3 T 44 (60)
MF 4325 4 48 (65)
MF 4345 4 T 62 (85)
MF 4355 4 T 70 (95)
MF 4370 6 T 82 (110)
Poznámka: T = přeplňovaný motor , uváděný výkon dle DIN
V poslední době stále častěji uvádějí výrobci traktorů současně s výkonem, měřeným při jmenovitých otáčkách motoru, též tzv. maximální výkon. Činí tak nyní i MF a tak se v technických údajích dočteme, že uvedené motory docilují zhruba o 3 kW, resp. o 4 až 5 koní vyšší výkon, než jsou výše uváděné hodnoty.
Zdržme se však chvilku u nových motorů britské výroby Perkins, které díky originálnímu spalovacímu procesu Fastram nejenže splňují přísné evropské emisní normy, ale jsou přitom mimořádně výkonné, příjemně málo hlučné a nenáročné na údržbu. K tomu přistupuje skutečnost, že motor poskytuje velmi široký rozsah výkonového převýšení v rozsahu od 1800 do 2200 min -1. Tedy efekt, který se velmi příznivě projevoval při testování traktoru MF 4345 při orbě s čtyřradličným oboustranným pluhem. I když traktor o výkonu 85 koní není typickým pro agregaci s čtyřradličným pluhem. Maximální točivý moment 350 Nm při 1400 min -1 umožňoval traktoru v jakýchkoli podmínkách mimořádnou pružnost. A když přesto někdy ve výkonových špičkách začal jít „tvrdě“, postačilo ťuknout prstem na tlakový spínač u krátké řadicí páky v pravé ovládací konzole a – stupeň řazení při zatížení pomohl.
Bohatý výběr převodovek
Pokud jde o převodovky, už u modelové řady MF 4200 bylo možné volit podle modelu mezi celkem pěti různými variantami - od jednoduché převodovky 8/8 s reverzorem, až k převodovce s řazením při zatížení 24/24 s reverzorem, řazeným při zatížení, zvaným PowerShuttle. Jakožto u jediné značky na trhu má řidič možnost pomocí malého otočného ovládače nastavovat citlivost řazení reverzace podle požadavků nasazení. Tato šikovná věcička má výstižný název ComfortControl. Rovněž novinkou je nyní tzv. superplazivá skupina převodů s rychlostmi od 200 m/h při plném zatížení.
Model 4345 (62 kW, resp. 85 koní), který byl právě testován, měl sériově reverzační převodovku 24/24 PowerShuttle se třemi skupinami, čtyřmi převodovými stupni a jedním stupněm, řazeným při zatížení. Všechny se řadí pomocí nové, krátké páky v boční konzole.
Zatímco změna převodového stupně řazení v podobě dvojitého H je tím dobře řešitelná, bylo nutné u testovaného traktoru při změně skupiny chopit se řadicí páky poněkud srdnatěji. A protože první převodový stupeň rychlé skupiny při 1000 otáčkách dosahuje zhruba rychlosti 7 km/h, musí se při rozjíždění při velkém zatížení skupina měnit.
Proti tomu jako perfektní bylo hodnoceno řazení reverzoru při zatížení s nastavitelnou rychlostí řazení. Tím je s konečnou platností konec dřívějších diskusí o tom, zda je řazení reverzace příliš agresivní, či nikoli. Nyní si každý může podle své chuti hodnotu nastavit – skutečně velmi dobré.
Opět několik poznatků ze zkoušek „pravdy“, tedy při chování traktoru v orbě.
Pokud jde o převodovku a především o řaditelnost, musí se konstruktérům vyslovit pochvala, říká se ve zprávě. Proti předešlým modelům jsou dráhy řazení s nyní příhodnější řadicí hlavicí kratší a přímější. Při orbě jde změna stupňů řazených při zatížení bez velkého trhání, avšak při volné jízdě na silnici by přišla vhod poněkud jemnější modulace. Ostatně, ideálně je toto vyřešeno u reverzoru řazeného při zatížení. Zde si může řidič podle svého „gusta“ nastavit modulaci pomocí otočného ovládače.
Co ale stojí za pozornost, co není jinde, jsou čtyři mokré spojky, jež mohou podstatně příznivě ovlivňovat jejich délku života. V této výkonové třídě ještě zdaleka ne všichni takové řešení nabízejí. Proti tomu málo porozumění měli testující k maximální rychlosti, kdy při sériových pneumatikách traktor nedosahoval rychlosti 40 km/h, která by pro něj byla žádoucí, vzhledem k tomu, že traktory této třídy se dosti využívají k dopravě.
Pohony s pochvalou
U vývodového hřídele se dodávají, stejně jako před tím, dvě frekvence otáček (540/1000, nebo 540/540E), které mohou být v kabině řazeny poněkud menší pákou. Velmi kladně byla hodnocena novinka – nyní elektrohydraulické řazení vývodového hřídele, které se ovládá tlačítkem na pravé ovládací konzole. Perfektní by bylo, uvádí se ve zprávě o testování, kdyby vývodový hřídel, nyní také externě ovládaný, byl i na souvrati ovládán automaticky.
Bod, na který může být Massey Ferguson obzvláště pyšný, je pohon kol přední nápravy. „Jedinečný správný traktor s pohonem všech kol na trhu“, to jsou slova přesně opsaná z hodnotící zprávy. Základ spočívá v tom, že namísto lamelové spojky, jakou mají konkurenční traktory, vsadil MF na zubovou spojku, která zaručuje bezpečné vypínání. Ovšem nová spojka se šikmými zuby nyní umožňuje též komfortněji řadit a v zařazeném stavu aretovat.
Jak to probíhá? Jednoduše, pomocí sklopného spínače se zapíná pohon kol přední nápravy a uzávěr diferenciálu. Je-li zapnut pohon kol přední nápravy, je mechanicky aretován a v každé době zůstává plně zapojen.
Traktory MF 4300 jsou typickými stroji s pohonem kol obou náprav, koncipovanými pro použití s čelními nakladači. To znamená, že jak spojka pro pohon kol, tak i uzávěr diferenciálů u obou náprav jsou plně uzamčeny a tak pohonná síla je také skutečně rovnoměrně rozdělována na všechna kola. Vše lze komfortně ovládat pomocí sklopného spínače na boční ovládací konzole vpravo.
Přední náprava dovoluje natočení kol v úhlu až 55 o, přičemž pojezdová kola zůstávají stále v poloze kolmé k půdě. To znamená – plná kontaktní plocha, nedochází k jednostrannému opotřebování dezénu, ani k poškozování drnu při zatáčení a nevznikají problémy s montáží širokých pojezdových kol. Traktory MF 4300 jsou tak velmi vhodné i k používání při pícninářských pracích a v kultivaci.
Díky centrálnímu pohonu je vždy světlá výška poměrně vysoká. Při pneumatikách o rozměru 38 palců je to téměř 60 cm. Detail, který může být při koupi pro hospodáře, pěstujícího speciální plodiny, rozhodující. V této souvislosti je třeba ještě vědět, že se nyní dodává tzv. superplazivý převod, který umožňuje snížení pojezdové rychlosti až na hranici 200 m/h.
Tříbodový závěs věren odkazu HF
Jako vždy, i tentokrát zdvihací zařízená, tedy - tříbodový závěs, obdržel výborné hodnocení. Je to opět novinka. Vedle osvědčené mechanické regulace s funkcemi Load Sensing může být nyní dodáván také s ovládáním EHR nejnovější generace, která zahrnuje i tlumení kmitů.
Vtip šikovného ovládání spočívá v boční ovládací konzole, na které jsou usazeny namísto mechanické ovládací páky jeden spínač rychlozdvihu s kolem nastavování hloubky, jakož i ostatní prvky nastavování. Díky nové kinematice, a samozřejmě výkonné hydraulice, se dociluje zdvihací síly odpovídající zdvihání břemen o hmotnosti až 5 tun.
V boční konzole jsou umístěny až čtyři hydraulické rozváděče.
Hydraulika má, tak jako dříve, pístové čerpadlo (28 l/min) pro zdvihací zařízení, jakož i tandemové zubové čerpadlo (38 l/min) pro rozvaděče. V případě potřeby, např. pro práce s čelním nakladačem, může být proud oleje obou čerpadel, tedy ze dvou okruhů, jednoduše veden společně. Tak se může velice výhodně využívat průtoku až 66 l/min při tlaku 21 MPa. Na přání se dodává křížová páka, která se dá využít i k ovládání čelního nakladače. Beze změny zůstávají ochranné krytky proti prachu a popisy olejového připojení vzadu.
K tomu všemu je nutno doplnit, že v celém systému hydrauliky nenajdete žádný vyměnitelný čistič oleje, veškerý olej se čistí pomocí vymývatelné centrifugy.
Větší péče řidičovi
Nejen vně, ale zejména uvnitř kabiny řidiče ve srovnání s předcházející řadou nalezneme opravdu hodně změn.
Kabiny nových traktorů poskytují velkou prosklenou plochu, příjemný světlý interiér a rozsáhlou standardní výbavu i bohatou výbavu na přání. Tak např. u jednotlivých modelů patří ke standardní výbavě digitální ukazatele pro rychlost jízdy a počet otáček vývodového hřídele. Kdo má náročnější požadavky, může obdržet malý palubní počítač s dalšími možnostmi. Všechny ovládací prvky jsou přehledné a nanejvýš ergonomicky uspořádány na boční ovládací konzole. Díky přemístění výfukové roury k pravému sloupku kabiny se zlepšil výhled pro řidiče.
Testovaný traktor MF 3545 byl vybaven kabinou s volným výhledem a se zkosenou kapotou. Třeba předeslat, že Massey Ferguson vévodí v nabídce různých provedení exteriéru - standardní provedení má normální kapotu a kabinu s rovnou podlahou, zatímco provedení s volným výhledem má rovněž rovnou podlahu kabiny, avšak dopředu zkosenou kapotu motoru, takže dociluje lepšího výhledu na stroje umístěné vpředu a konečně třetí provedení „LoProfile“ má zkosenou kapotu motoru a přibližně o 100 mm nižší kabinu. Protože všechny kabiny jsou uvnitř stejné, má varianta LoProfile uvnitř tunel vysoký zmíněných 100 mm. Pro lepší výhled je nyní výfuková roura u čtyř a šestiválcových modelů umístěna u pravého předního sloupku kabiny a stírač skla je nyní připevněn dole. Přístrojová deska v analogově-digitální verzi ukazuje všechny důležité informace - teplota, zásoba paliva a otáčky motoru jsou ukazovány analogicky, zatímco provozní hodiny, rychlost jízdy a otáčky vývodového hřídele digitálně. Další nový poznatek - volant je nyní možné nastavovat jak co do sklonu, tak do výšky.
Příjemným překvapením je rovněž větší výběr sedadel řidiče, jež nyní pocházejí od firmy GRAMMER, která je největším výrobcem traktorových sedadel na světě. Je obecně známo, že tato sedadla jsou v zájmu zdraví traktoristů vyvíjena v úzké spolupráci s lékařskými odborníky. Vedle většího modelu mechanicky odpruženého sedadla se dodávají také dvě různé varianty pneumatických sedadel. Také byl zlepšen výkon topení a klimatizace, což rovněž souvisí s péčí o lepší pracovní prostředí řidiče traktoru. Málem bychom zapomněli na takový detail, který je pro žití traktoristy také důležitý – možnost schráně potravin a nápojů.
Ani na perspektivní elektroniku Massey Ferguson nezapomíná. Pro využití svého originálního satelitního systému FieldStar už je připravena 7pólová zásuvka pro přenos dat a monitor výkonnosti v nové přístrojové desce.
Nejlepší údržba - žádná údržba
To je samozřejmě přehnaný pokus o slogan. Ale po dobu testování zřejmě nebylo zapotřebí žádných oprav, takže se testující málem zapomněli zmínit např. o přístupu k motoru. Zde vyslovili přání, aby při další modernizaci již MF opustil dosavadní dělenou kapotáž motoru a nahradil ji kapotou vcelku, která by byla snadněji otevíratelná. Co tomu brání, když už je vyřešeno přemístění výfuku ke sloupku kabiny? Ale také dobrá zpráva - velká skříňka na nářadí, která je nyní umístěna na přístupném místě vpředu mezi maskou chladiče a předním závažím - věru dobrý nápad.
Závěrem
Nová řada traktorů MF 4300 jistě není vyslovená revoluce. Ale v mnoha dílčích celcích představuje četné, užitečné novinky. Týká se to zejména nastavitelné rychlosti reakce řazení reverzace, přemístění výfuku k pravému přednímu sloupku kabiny, či lepšího sedadla pro řidiče. Avšak, nejen pokud jde o komfort, nýbrž také u techniky se mnohé změnilo k lepšímu. Zejména nové motory, EHR a elektrohydraulické řazení vývodového hřídele jsou toho pádným příkladem.
Kdo se však blíže seznámí s těmito hbitými traktory všeobecného určení, dojde k přesvědčení, že je zemědělci uvítají. Lze je stručně charakterizovat třemi základními vlastnostmi - osvědčená technika, univerzální použití a vysoký jízdní komfort. Traktory nové řady MF 4300 tak vhodně doplňují široký program tohoto významného výrobce traktorů, kterým značka MASSEY FERGUSON nesporně je.
Dovětek
Nabídka této značky představuje v traktorech další dvě samostatné modelové řady – MF 6200 s osmi základními modely o výkonu od 55 do 75 kW (99 - 135 koní) a řadu MF 8200, jež zahrnuje 7 modelů v rozsahu výkonu motorů od 107 do 191 kW (145 - 260 koní).
Obor traktorů značky MF má reálné předpoklady zaručeného dalšího vývoje, zejména od doby, kdy patří do mocné skupiny AGCO, jež po značce JD a CNH zaujímá třetí místo mezi největšími giganty výrobců zemědělské techniky na světě. Tato skutečnost, jak nám sdělil Radim Vlčko, vedoucí prodeje zemědělské techniky MF společnosti Austro Diesel Bohemia v Brně, která je výhradním dovozcem techniky Massey Ferguson do ČR, se příznivě odráží i ve zvyšujícím se prodeji traktorů a zemědělských strojů značky MF i v naší zemi. Jakkoli až donedávna převažoval zájem zemědělců o traktory nejvyšší a střední výkonové třídy, v poslední době vzrůstá též prodej traktorů řady MF 4200, jejichž vývojovými nástupci od roku 2002 se stanou dnes zmiňované traktory nové řady MF 4300.
Podle DLZ, profi a Agrartechnik aktuel zpracoval Ing. František Král