13.01.2002 | 10:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Desatera nových traktorů JD 6020

O novinkách, které koncem roku zazářily při nedávném mezinárodním veletrhu AGRITECHNICA v Hannoveru, se bude jistě dlouho psát. Nevšední pozornosti odborného tisku se nevyhnula ani nová řada traktorů John Deere 6020, s níž je spojováno hned několik magických desítek. Deset nových modelů, o desítku zvýšené označení modelové řady, o deset koní výše posunutá hranice výkonu a nakonec - desatero kladných bodů, kterými nešetřil zahraniční odborný tisk po prvním provozním ověření těchto nových traktorů.

Traktory, pocházející z továrny v Mannheimu, jistě nebyly vybrány pro podzimní zkušební jízdy a provozní ověření náhodně. Vždyť jejich vývojoví předchůdci, tedy traktory dosavadní řady JD 6010, si už po řadu let pevně udržují vedoucí postavení své třídy na evropském trhu traktorů. Věříme, že výsledky hodnocení mohou zajímat i čtenáře MZ, neboť oblíbené „šestitisícovky“ se dobře zapsaly i v naší republice. Vzpomeňme nejvyššího ocenění Grand Prix při předminulém mezinárodním veletrhu TECHAGRO v Brně, či vítězství v soutěži Traktor roku, ale především stále se rozšiřující řady jejich spokojených uživatelů v českém i slovenském zemědělství, ale i v lesním hospodářství.
Nové traktory řady JD 6020 svou premiéru, a dlužno říci, že úspěšnou, absolvovaly koncem léta 2001 v Seville. Poté se na skok objevily díky výhradnímu dovozci techniky John Deere do ČR, kterým je společnost STROM Praha, též na pražském výstavišti v Letňanech a jejich úspěšná pouť vyvrcholila právě v Hannoveru a záhy poté i v italské Boloni. Dnes už můžeme s určitostí říci, že se s nimi letos na jaře setkají též návštěvníci veletrhu TECHAGRO v Brně.
První informace, které jsme získali o uvedené řadě při jejím prvním představení, jsme poskytli našim čtenářům v MZ č. 11. Přečtěte si nyní, do jaké míry se shodují s následujícím hodnocením, které bylo nezávisle provedeno po praktickém provozním ověření těchto nových traktorů v zahraničí.

Na začátku desatera - vzhled
Prvním bodem hodnocení traktorů je nový vzhled, tedy design - hledisko, kterého si přirozeně povšimneme nejdříve. Nová kapota motoru, nyní vyrobena z lehkého plastu, je směrem dopředu poněkud zkosena, prodloužená čelní maska chladiče černé barvy a postranní průduchy dobře ladí s ostatními částmi charakteristického tmavě zeleného odstínu. Krátce - novým traktorům John Deere to opravdu sluší, konstatuje se na úvod zprávy. Zejména se vyzdvihuje, že lze celou kapotu lehce otevřít směrem nahoru, dokonce až do svislé polohy, což je velmi praktické při provádění údržbářských prací.

Vlastní motory výhodou
Druhý kladný bod už se nachází pod kapotou. Nejprve třeba říci, že John Deere má proti některým jiným výrobcům traktorů výhodu v tom, že si motory vyvíjí a vyrábí sám. A nejen motory do traktorů. A nejen pro sebe. Dodává motory i řadě jiných výrobců. Může tedy pružněji reagovat na požadavky doby. V této souvislosti hodnotitelská zpráva konstatuje, že John Deere provedl u známých a velmi dobrých motorů dvě změny. U sedmi modelů zvýšil výkon motoru a dále vyvinul nový systém chlazení. Výkonová tabulka ve
srovnání se „starými“ modely nyní vypadá takto:

Model Nová řada JD 6020 [kW (k)] Dosavadní řada JD 6010 [kW (k)]

Čtyřválcové motory
JD 6120 59 (80) 59 (80)
JD 6220 66 (90) 66 (90)
JD 6320 74 (100) 74 (100)
JD 6420 81 (110) 77 (105)
JD 6420 S 88 (120) -

Šestiválcové motory
JD 6520 81(110) 77 (105)
JD 6620 92 (125) 84 (115)
JD 6820 99 (135) 92 (125)
JD 6920 110 (150) 103 (140)
JD 6920 S 118 (160) 110 (150)

Jistě jste si povšimli označení „S“ i u nového, nejvýkonnějšího čtyřválcového modelu. Znamená, podobně jako u šestiválcové vlajkové lodi modelu 6920 S, dvojí charakteristiku motoru s vyšším výkonem, která je realizována díky vstřikovacímu čerpadlu Bosch VP 44. Při pracích s vývodovým hřídelem, nebo při transportu s rychlostí vyšší než 15 km/h vstřikovací čerpadlo přepíná a motor dává o dalších 8 kW (10 k) vyšší výkon. Je to skutečně jedinečná věc, konstatuje hodnotící zpráva.
Nový je rovněž chladicí systém DTC. Velký hlavní chladič je rozdělen na přední (chladnější) a zadní (teplejší) okruh. Jeden okruh je určen pro chlazení plnicího vzduchu, převodového oleje a paliva, druhý okruh chladí motor.
Chladič plnicího vzduchu, který je u řady JD 6200 zcela novým, pokrokovým řešením, totiž přináší úsporu energie a tím další snížení spotřeby paliva. Jsou jím vybaveny všechny modely od 74 kW (100 k) s výjimkou modelu 6520, který jakožto nejmenší šestiválec je vybaven nepřeplňovaným motorem.
K dalším zlepšením u motorů řady 6020 patří nový čistič vzduchu (s oválný průřezem namísto kruhového) s ejektorovým předčističem, elektronické vstřikovací čerpadlo Bosch VP 44 pro všechny modely od 6420 S a 6420 s plynulou převodovkou, jakož i prodloužený interval výměny motorového oleje na 500 motohodin (namísto dosavadních 250 hodin).

Přísný pohled na převodovky
Třetí bod je pak zaměřen na převodovky a stroze konstatuje, že nabídka převodovek hodnocených traktorů odpovídá současné úrovni a požadavkům na variabilitu těchto důležitých celků traktoru. Nicméně konstatování zprávy, že v této oblasti se neshledalo příliš revolučního, se našinci může zdát poněkud přísné. Ale čtěme dále. Plynulá převodovka AutoPowr, která, ač ze stejné dílny (rozuměj z továrny ZF), jako např. převodovky traktorů Fendt, má sice některá zlepšení proti konkurenci a jakkoli ji považujeme za špičku mezi plynulými převodovkami, má jednu „vadu“. Totiž, že byla před necelým rokem zavedena už u dosavadní řady JD 6010 a tudíž ji dnes nelze považovat za novinku, resp. za revoluční řešení. Inu – měl snad John Deere počkat? Z toho plyne poznatek, že vyslovené novinky se budou zřejmě do budoucna stále obtížněji hledat.
Naopak za skutečnou novinku je považována ovládací konzola CommandArm, nyní integrovaná do loketní opěrky sedadla řidiče, která s sebou přináší mnohé změny. John Deere toto vybavení vyjadřuje i v názvech modelů Premium Plus, což jsou modely s plynulou převodovkou a konzolou CommandArm (od modelu 6420), s ovládáním až čtyř hydraulických ventilů s elektrickou regulací času a průtoku.
Verze Premium znamená výbavu bez ovládací konzoly CommandArm se známým čtyřstupňovým řazením při zatížení PowrQuad Plus, nebo AutoQuad II. Na přání však lze verzi Premium také dodávat s plynulou převodovkou a bez konzoly CommandArm.
Známé modely technicky zeštíhlené řady „SE“, které mj. svou cenovou dostupností získaly přízeň zákazníků i v naší zemi, budou ostatně až do poloviny roku 2002 montovány beze změny jakožto řada 6010.
Převodovka s čtyřstupňovým řazením při zatížení se příliš nezměnila, uvádí se ve zprávě: Šest převodových stupňů a čtyři stupně řazené při zatížení poskytují s reverzačním řazením při zatížení 24 převodových stupňů vpřed a 24 vzad a na přání se dodává plazivý převod 12/12 (u velkých modelů 6820 a 6920 jen s pěti převodovými stupni je to 20/20, resp. 12/12 převodových stupňů). Zpětné rychlosti ostatně nyní odpovídají poměru 1 : 1 k rychlostem vpřed.
Má-li se změnit převodový stupeň ve variantě PowrQuad Plus, řazení při zatížení si automaticky hledá odpovídající stupeň. U převodovky AutoQuad II, mění-li se zatížení, nebo když přidáte plyn a znova ubíráte, řadí řazení při zatížení automaticky nahoru a znova dolů. Převodovky se dodávají pro max. rychlost 40, nebo 50 km/h.
U modelů Premium Plus s konzolou CommandArm a plynulou převodovkou AutoPowr můžete jezdit rychlostí až do 50 km/h, ovládání převodovky známými prvky je velmi dobře integrováno v konzole CommandArm u sedadla řidiče.
Poněkud zklamáni hodnotitelé byli, opět nahlížíme do zprávy, že displej pro nastavování funkcí převodovky na přístrojové desce nebyl změněn, zdál se jim malý a otočné ovladače pro volbu režimu jízdy, jakož i pro tempomat, jsou sice společně na pravé liště okna, ale stále ještě s poměrně jednoduchým značením. Je to však otázka návyku, opáčí vám zkušený traktorista.

Pochvala hydrauliky
Bod čtyři, novinek u řady 6020, se týká hydrauliky. Zde zavládla zřejmá spokojenost. U varianty Premium Plus s ovládací konzolou CommandArm, konstatuje zpráva, už máte osvědčené rozvaděče s regulací tlaku a průtoku, ovládají se sklopnými tlačítky, známými a velmi osvědčenými u velkých traktorů John Deere. Velmi dobré řešení, umožňující měnit čas a průtok pro každý ventil jednotlivě, při vysouvání a zasouvání odděleně. Avšak nastavování probíhá pomocí opět stejně malého displeje regulace převodovky v přístrojové desce.
Kladným bodem číslo pět je zvýšená zdvihací síla až o 15 %, která nyní začíná u hodnoty 45,6 kN u modelu 6120 a dosahuje 84 kN u modelu 6920 S. Ovládání tříbodového závěsu nebylo změněno, zatímco geometrie a dráha zdvihu táhel byly změněny.
Bod šest hodnotící zprávy popisuje nový management ovládání traktoru na souvrati. Kombinací známého systému HMS se systémem IMS (z řady 8010) vznikl nový systém HMS II. Vývodový hřídel, pohon kol přední nápravy, uzávěr diferenciálu a u verze Premium Plus i rozvaděče jsou na jeden dotyk ovládány řidičem na souvrati a uloženy do paměti ve dvou různých programech, které se nyní pomocí tlačítka aktivují a v závislosti na dráze znova odvolávají.
Můžete zde ukládat do paměti a odvolávat až dvakrát 20 funkcí - hodnocení jednoznačné, velice dobré. Nový systém ukazuje pomocí krátkého blikání a displeje, kdy a co zaznamenává.
Bod sedm představoval pro hodnotící odborníky obzvláštní radost a řidiči traktorů John Deere budou s námi souhlasit, konstatovali: Také vývodový hřídel u řady 6020 se pomocí nové HMS II znova zapíná automaticky, aniž byste ho museli ještě jednou uvádět do původní polohy!

Odpružené kabiny
Bod osm platí pro nové a dále modernizované kabiny. Zde je třeba učinit poznámku, že John Deere trvale věnuje mimořádnou pozornost pracovnímu prostředí řidiče. A to nejen u traktorů, ale i u svých samojízdných zemědělských strojů. Na výrobu kabin před časem vybudoval specializovaný závod v německém Bruchsalu, což se příznivě projevuje ve vývoji i výrobě. Výsledkem toho je nyní nová odpružená kabina, která se poprvé objevila právě na traktorech nové řady JD 6020. Odpružená kabina je vybavena otočnými ložisky vpředu a dvěma válci (dráha pružení 100 mm) s panhardskou tyčí a čidlem pro regulaci vyrovnávání úrovně vzadu. Hydropneumatický systém pružení, podobně jako u pružení přední nápravy TLS II, tak zachytává rázy u podlahy kabiny.
Bod devátý konstatuje rozdílné znaky mezi řadou 6010 a 6020, kterými jsou elektrika a elektronika nových traktorů: Traktory jsou nyní kompletně vybaveny technologií CAN-Bus a připraveny pro normy ISO, všechny pojistky se nyní nalézají na zadní stěně kabiny. Hledání chyb pomocí laptopu a brzy také dálkový přístup k datům a informacím o traktoru, by měly ulehčit a urychlit údržbářské práce a opravy. Palubní počítač se nachází, jako před tím, v pravém sloupku kabiny, jeho funkce zůstává nezměněna.
Poslední bod desatera využili hodnotící k výčtu změn, kterých se až dosud nedotkli. K nim patří:
- o 3 dB(A) nižší hluk v kabině,
- zlepšená charakteristika motoru, zlepšené podmínky pro studený start,
- na přání dodávané xenonové pracovní světlomety, které se při častější práci v noci určitě vyplatí,
- zvýšené celkové přípustné hmotnosti, např. u modelu 6920 na 11 tun a 5 tun přípustného zatížení přední nápravy,
- elektricky teleskopicky vysouvatelná a výkyvná a také vyhřívaná zpětná zrcátka,
- na přání prosklené střešní okno a vyhřívané zadní sklo.

Plus a minus:
+ Vyšší výkony motorů, modely „S“ s variabilním výkonem motoru
+ Plynulá převodovka AutoPowr na přání u modelů od výkonu 81 kW (110 k) (u modelů od
6420) až 118 kW (160 k) ( model 6920 S)
+ Ovládací konzola CommandArm
+ Hydropneumaticky odpružená kabina
+ Jednotlivě nastavitelná regulace rozvaděčů s vyrovnáváním času a průtoku (u provedení
Premium Plus)

- Displej pro nastavování plynulé převodovky a hydrauliky (Premium Plus) je nezměněn,
malý
- Otočný volič režimu jízdy u plynulé převodovky nezměněn s jednoduchým popisem

Závěr
Určitě lze to či ono zlepšení nové řady John Deere 6020 označit jako normální průběžnou modernizaci (např. kapota motoru, či automatika vývodového hřídele na souvrati). Přesto se však firmě John Deere podařilo působivými novinkami a zlepšeními, především u vybavení Premium Plus, vyvinout moderní a velmi dobře vybavený traktor.
Obzvláště zajímavými hodnotitelé označili oba modely s označením „S“, které podle užití při práci s vývodovým hřídelem a při těžkých dopravních pracích doplňkově poskytují zvýšený výkon motoru.
Z hodnocení je zřejmé, že nové traktory John Deere řady 6200 důstojně pokračují v tradici vysoké kvality a užitné hodnoty svých vývojových předchůdců.
Podle DLG a profi zpracoval Ing. František Král

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down