15.01.2002 | 10:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Velké skoky pádícího jelena

Dlouho očekávaný zvrat ve vývoji světoznámé značky přinesl podzim loňského roku. Množství novinek asi překvapilo každého příznivce značky JOHN DEERE, který uvažoval nad tím, jakým podnětem pro tohoto silného výrobce bude nástup nového tisíciletí.

Vlastní technická řešení, modulová konstrukce, výroba na objednávku, moderní aplikace elektroniky, automatizace – na tyto osvědčené symboly vývoje pádícího jelena se může spolehnout každý zákazník. Novinky, které spatřily světlo světa až na traktorech JOHN DEERE, samy hovoří o tom, kdo určuje trendy v této oblasti. Dvě zlaté medaile na veletrhu Agritechnica to nakonec potvrzují.

Připraveno pro náročné – nové traktory série JD 8020

Firemní logo je jednoznačně spjato s vytrvalým odporem k jakémukoli slučování. Ve velkolepě pojaté expozici na hannoverském veletrhu představila tato firma průřez ze zcela modernizovaného sortimentu strojů, určených pro světový trh třetího tisíciletí. Nové série traktorů vyznamenala především série JOHN DEERE 8020, zahrnující nyní pět modelů s výkonem motoru od 147 kW/200 k do 217 kW/ 295 k. Vyšší výkon motoru, který u typu JD 8520 může dosáhnout až 239 kW/325 k, má být efektivněji přeměněn v tažnou sílu pomocí systému odpružení. Přední náprava je nově zkonstruována, odpružení s názvem ILS vychází z principu samostatného zavěšení kol pomocí nezávislých ramen. Pro model JD 8520 je nové odpružení v sériové výbavě, u ostatních typů jej lze obdržet za příplatek. Jiným zcela výjimečným prvkem „užitečného komfortu“ je „aktivní“ sedadlo řidiče, oceněné zlatou medailí. Druhou zlatou medaili obdržela firma JOHN DEERE za v současnosti jedinečný systém odpružení zadní nápravy QUAD WHEEL SUSPENSION (QWS). Systém pracuje podobně, jako nové odpružení přední nápravy – pomocí rovnoběžníkového zavěšení. Zatím se nachází ve stádiu prototypu, první traktory mají být vyrobeny na podzim roku 2002. Celkový koncept odpružení má ještě více zvýšit tažnou sílu stroje, umožnit práci při vyšších rychlostech a zlepšit komfort řidiče. Možnost prohlédnout si uvedený systém měli návštěvníci na traktoru JD 8420 QWS ILS (198 kW/270 k).
Předvedené řešení nás vede k úvaze, jak se bude zvláště při vyšších rychlostech chovat těžký traktor, který má všechna kola v nezávislém uložení. Nemá tedy tuhou nápravu, důležitý prvek pro zachování stability. Podle prvních zkušeností ze zahraničí sice nový traktor s odpružením všech kol kvalitně tlumí nárazy a nerovnosti, ovšem za jízdy po silnici má sklony k rozhoupání a ke skákání. Navíc má systém mnoho mazniček a velké množství pohyblivých dílů, a to přímo v zóně nejvyššího výskytu nečistot.
V expozici byl vystaven také traktor JD 8520 T s pásovým provedením podvozku. Zvýšení styčné plochy a minimalizace prokluzu je při tak vysokém výkonu motoru samozřejmě na místě. O termínu uvedení na evropský trh u těchto strojů se však zatím nehovořilo.

Inovace u oblíbené série JD 7010

V České republice velmi prodávaná série JD 7010 se zatím „dvacítkové“ varianty nedočkala, její uvedení se očekává do dvou let. Traktory s výkonem motoru 160 a 175 k (případně 180 a 196 k) nabízejí vedle známých převodovek PowrQuad s rozsahem 20/20 rychlostí, PowrShift 19/7 a AutoQuad II 20/20 nyní také novinku – variantu AutoPowr. Zde se jedná o systém vlastní výroby (ve Spojených státech), který dovoluje plynulou změnu rychlosti – prostřednictvím jedné páky, a pohodlnou reverzaci i parkování ovladačem PowerReversier. Oblíbené traktory JD 7010 lze nyní konečně koupit také ve variantě s maximální pojezdovou rychlostí 50 km/h, přizpůsobené pro efektivní dopravu. Ve variantě s převodovkou AutoQuad II, která umožňuje ovládat pojezd v rámci zařazené skupiny pouze pedálem plynu, nebo AutoPowr je traktor schopen při rychlosti pojezdu nad 30 km/h aktivovat tzv. POWER-BOOST – rychlé zvýšení výkonu až na 207 k (u modelu JD 7810). Pro těžké transportní práce vynikající výhoda, především zamezuje vytáčení motoru do nejvyšších otáček, kde má vysokou spotřebu paliva. Na přání je dodáván zdokonalený systém odpružení přední nápravy TLS II (u varianty 50 km/h v základní výbavě) a rovněž inovovaný systém souvraťové automatiky HMS II. Traktor lze vybavit až pěti vnějšími okruhy hydrauliky, které poskytují regulaci průtoku v závislosti na teplotě oleje, trvalou aretaci hydromotoru, automatické navracení do původní polohy a integrovaný zpětný ventil pro větší bezpečnost provozu.

Velký příslib u traktorů řady JD 6020 Premium

Jednou z nejdůležitějších inovací pro zemědělskou praxi je uvedení nové modelové řady traktorů JOHN DEERE 6020 (od 80 do 160 k). V expozici bylo vystaveno větší množství traktorů této řady, včetně provedení PremiumPlus (s max. rychlostí pojezdu 50 km/h). Zde technici museli opakovaně vysvětlovat jednoduchost ovládání převodovky AutoPowr pomocí jedné páky – nastavení rychlostního rozsahu a otočného kolečka - pro otáčky motoru. Velký zájem vzbudilo také nové, dlouho očekávané odpružení kabiny – hydropneumatický systém s elektronickým řízením. Pod kapotou motoru byl středem zájmu nový vzduchový filtr POWERCORE pro odstraňování hrubých nečistot z nasávaného vzduchu a uspořádání chladicího systému DTC pro oddělené chlazení motoru a převodového oleje s plnícím vzduchem. Promyšlené ergonomii a komfortu obsluhy byla věnována velká pozornost, stejně jako zjednodušení údržby. O technických finesách pěti čtyř- a pěti šestiválcových traktorů této série jsme již informovali.

Nová série traktorů nižší třídy

Firma JOHN DEERE plánuje výrobu zcela přepracovaných kompaktních traktorů série 5010. Nová řada by měla pocházet z mannheimské továrny a uvedení na trh lze očekávat až od roku 2003. Pro rok 2002 jsou v nabídce modely JD 5310 až JD 5510 s motory o výkonu od 53 do 80 k. Jsou určeny pro malé podniky či pro provozy živočišné výroby. Nově vyvinuta byla speciální úzkorozchodná varianta JD 5510 High Crop pro kultivační práce. Vyznačuje se velkou světlostí (780 mm), zadní portálovou nápravou, středovými koncovkami hydrauliky. O mnohostranném využití těchto nových traktorů přinesl informace příspěvek v č. 11/2001.

Převodovka APS a jiné automatické systémy pro kloubové tahače

Dalším příkladem moderních, a zvláště evropských úprav, je nová série kloubových tahačů JOHN DEERE 9020. Zde technici odstranili slabá místa předcházející řady, jako bylo výlučně mechanické řazení, chybějící automatické funkce pro souvratě či nutnost dvoumontáže pneumatik. Ovládání traktoru je nyní integrováno do opěrky pravé paže COMMAND ARM, shodné s traktory JD 8020. Identické je i umístění řadicí páky a spínače pro automatický režim převodovky Automatic PowerShift se všemi rychlostmi řazenými pod zatížením (rozsah 18/6 stupňů). Po pravé straně řidiče je nyní více prostoru, odstraněny byly dlouhé páky řazení. Součástí sériové výbavy je i tempomat. Další inovací v kabině je nová sedačka řidiče s „aktivním odpružením“, v ceně velkého traktoru se lépe zakalkuluje její dosti vysoká hodnota. Vylepšené motory DPS o výkonu od 276 kW/375 k do 331 kW/450 k mají samostatné vstřikovací jednotky s elektronickým řízením a čtyřventilové hlavy válců. Tím má být zaručeno účinné využití paliva a vysoký výkon. Jak jsme očekávali, byl uveden také systém integrovaného řízení stroje IMS pro samočinné opakování operací na souvrati. V uplynulém roce se osvědčil i v našich podmínkách na traktorech řady JD 8010. Vnější okruhy hydrauliky se ovládají sklopnými spínači, velmi pohodlně, a čas a průtok oleje se nastavuje na displeji panelu TouchSet.
Poloosy byly zkonstruovány pro nejvyšší zatížení a také snadnou a plynulou regulaci rozchodu kol. Velmi robustní konstrukce koncových převodů dovoluje montáž rozsáhlého sortimentu dodatečného závaží do kol tahače pro nejrůznější podmínky nasazení. Důležitou novinkou řady JD 9020 je možnost montáže pneumatik s výškou 2050 mm, které nahrazují pro silniční transport problematickou dvoumontáž. Vystaven byl největší typ JD 9520, ve výbavě se čtyřmi vnějšími okruhy hydrauliky, spodním a tříbodovým závěsem, palubním počítačem GREENSTAR a pneumatikami GOODYEAR DT 820 SuperTraction o rozměru 800/70 R 38.

Pokrokové studie

Ale vývojoví technici koncernu DEERE & Co. plánují ještě dále do budoucnosti. A především vyvíjejí. Důkazem toho byla studie traktoru JOHN DEERE, který se v terénu při své práci obejde zcela bez řidiče. K navigaci mu slouží příjem signálu GPS, překážkám se vyhýbá pomocí senzorů. Všechna data zpracovává elektronika, do paměti se před začátkem práce uloží také kapacita a záběr připojeného nářadí. Uplatnění najde například při ochraně rostlin v ovocných sadech a vinicích, ale nyní je jeho provozování pro vývojové centrum JOHN DEERE velmi cenným zdrojem zkušeností. Další předpokládaný směr vývoje naznačila studie traktoru s řízením všech kol (různé velikosti), pohonem a odpružením obou náprav. Zajisté jde o krok vpřed směrem ke zvýšení ovladatelnosti a manévrovatelnosti soudobé techniky. Kabinu pro obsluhu zde zastupoval ochranný rám.

Satelitní navigace a evidence výsledků hospodaření

Všechny traktory nových řad lze nyní již během výroby vybavit technologií GREENSTAR firmy JOHN DEERE. Základem je poziční systém STARFIRE pro příjem signálu DGPS s přesností až do 5 cm a displej palubního počítače GREENSTAR. Tyto komponenty mohou být přeneseny z jednoho stroje na druhý. Jeden systém tak dovoluje zemědělci provést mapování výnosů, variabilní výsev při zakládání porostů, proměnné dávkování hnojiv či pesticidů nebo navigaci traktoru při práci na pozemku. Všechny provedené operace na poli detailně zaznamenává nový software s názvem FIELD DOC, jehož výstup je umístěn na počítači v kanceláři zemědělce. Na veletrhu byl stříbrnou medailí oceněn automatický systém JDLink, který s podporou internetu slouží k automatické komunikaci techniky, podporuje preventivní údržbu, dálkovou diagnózu, případně zavádění a přenos technických dat po internetu nebo e-mailu na mobilní telefon.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down