Asi pro každého, nejen německého návštěvníka Agritechnicy byly zajímavé novinky firmy FENDT, patřící do skupiny výrobců koncernu AGCO. Vydali jsme se tedy do expozice v hale 9.
Nová řada FARMER 300 C a FAVORIT 818 Vario
Firma FENDT rozsáhle využívá převodovky Vario, montované v různých úpravách do traktorů o výkonu od 85 do 270 k. Traktor s mechanickým řazením již téměř není možné koupit, s výjimkou řad FAVORIT 800, XYLON a nyní nově FARMER 300C. U této série je kapota motoru v novém designu řady Vario, rovněž kabina je podobně přepracována, podobá se sérii 400 Vario. Za příznivou cenu jsou k dispozici tři modely o výkonu motoru od 55 kW/75 k do 74 kW/100 k s poměrně kvalitní úrovní výbavy, ovšem s převodovkou bez řazení pod zatížením. Rozsah převodových stupňů zůstal nezměněn – 21 dopředných a 6 zpětných, případně 21/21. Motory DEUTZ jsou přeplňované, vodou chlazené čtyřválce, s objemem 3190 cm3 a velmi úsporné. Zadní zvedací zařízení bylo změněno, řidiči nabízí regulaci EHR a tlumení výkyvů ramen. Podstatně komfortněji je vyřešeno elektrohydraulické zapínání pohonu všech kol, uzávěrky diferenciálu a vývodového hřídele. Vystavený byl typ FARMER 307 C o výkonu motoru 55 kW/ 75 k.
Již zmiňovaná série FARMER 400 Vario byla rozšířena o model FARMER 412 Vario – nejvýkonnější typ s motorem 88 kW/120 k. Technicky je identický s ostatními typy, je osazen také čtyřválcovým motorem DEUTZ se čtyřmi ventily na válec a chlazením nasávaného vzduchu, se zvýšeným krouticím momentem (až 540 Nm).
V poslední době vzrůstá zájem o výkonovou třídu kolem 180 k. Odpovědí konstruktérů je uvedení série s označením FAVORIT 800 Vario, zastoupené zatím jedním modelem FAVORIT 818 Vario. Má být spojovacím článkem mezi řadou 700 a 900 Vario. Pohonná jednotka je shodná s nižší řadou, jde o šestiválec DEUTZ, ovšem již s elektronickou regulací čerpadla. Podvozek s ocelovou polorámovou konstrukcí dovoluje zatížit traktor až na úroveň 6 800 kg užitečné hmotnosti, díky vysokému rozdílu přípustné celkové hmotnosti a pohotovostní hmotnosti. Bezstupňová převodovka Vario má všechny stávající funkce a samozřejmě i poslední modernizaci (například vylepšený software ). Traktor 818 Vario je vybaven novým systémem řízení se stupňovitým servostatem a upravenou zadní nápravou, vhodnou pro pneumatiky větších rozměrů. Na veletrhu byl vystaven také zástupce řady FAVORIT 800 Turboshift, takže tato série s mechanickou převodovkou zůstává nadále v prodeji.
Důležité inovace ovládání
Další novinka byla reakcí techniků na připomínky k příliš složitému ovládání traktoru řady Vario. Svou premiéru si prožil Variotronic 2.0 – modernizovaná verze známého systému, zahrnující upravený joystick a nový software. Traktor nyní nabízí jednoduchý a přitom přesný způsob řízení připojeného nářadí pomocí počítače, po připojení kabelu nářadí do elektrické LBS přípojky traktoru je ihned navázána komunikace. Vztahuje se na nářadí a stroje s počítačovou sítí CAN-BUS nebo ISOBUS, s nimiž budou komunikovat traktory FENDT Vario všech řad. Zatím do této skupiny náleží značky CLAAS, AMAZONE, RAUCH, LEMKEN, KRONE, PÖTTINGER. Pro ovládání všech těchto nářadí stačí pouze funkční klávesy varioterminálu a joysticku. Během práce je řidič na obrazovce informován o průběhu činnosti např. lisu nebo senážního návěsu. Navíc je snadné každé nastavení traktoru pro určité nářadí uložit pod jiným názvem do paměti (např. nastavení závěsu, řídících přístrojů, převodovky, motoru pro pluh, žací stroj, rozmetadlo). Výhodou je zkrácení času nutného pro přípravu soupravy, maximální využití traktoru díky optimálnímu nastavení, jedna sada ovladačů pro všechny stroje se stejnou logikou, snadná aktualizace. Dále lze obrazovku Varioterminálu využít jako výstup nové Variotronic-kamery a sledovat tak například prostor za traktorem či za senážním návěsem. Lze rovněž zobrazit přehled kompletního nastavení traktoru (převodovky, závěsu a hydrauliky), který velmi rychle a přehledně informuje řidiče o zvoleném rozsahu nastavení. Dále nový systém umožňuje upřednostit funkci přídavných řídících přístrojů hydrauliky.
Páka pojezdu byla také nově upravena. Původní „aktivační tlačítko“ bylo změněno, stačí jen krátké stlačení před rozjezdem traktoru. „Neutrální“ tlačítko již není třeba stlačovat. Tím se stal traktor mnohem jednodušeji ovladatelným. Výrobce udává také možnost vybavit novým softwarem i stávající traktory Vario řady 900 a 700. Motory MAN traktorů řady 900 Vario jsou nově vybavovány elektronickou regulací EDC.
Firma FENDT dále nabízí možnost ovládání traktoru a připojeného nářadí pomocí prostorného terminálu systému FIELDSTAR. Jednoduchý výběr z menu pomocí dotykové obrazovky dovoluje zobrazit informace o motoru, vývodovém hřídeli, zpracované ploše, nastavení nářadí a další. Systém je schopen samočinně rozpoznat, jaké nářadí je připojeno, a ujme se úlohy řídícího počítače. Rovněž umožňuje snadné zapojení do systému přesného zemědělství prostřednictvím technologie DGPS.
Traktor budoucnosti – studie EVO
Řádný výrobce traktorů dnes již těžko vynechá studii. V případě firmy FENDT to byla před dvěma roky uvedená studie rychlého traktoru. V tomto roce byl s jistými úpravami. představen již téměř hotový model traktoru s označením 828 EVO. Je určen jak pro podniky služeb, tak i pro zemědělce nebo komunální využití. Základem je podvozek nového traktoru 818 Vario, včetně odpružené přední nápravy, se středově umístěnou, vzduchem odpruženou kabinou pro dvě osoby a nástavbovým prostorem nad zadní nápravou. Tím jsou k dispozici celkem 3 prostory pro připojení nářadí. Motor DEUTZ o objemu 5700 cm3 má maximální výkon 140 kW/190 k. Velmi důležitá pro tento víceúčelový stroj byla během vývoje vysoká pojezdová rychlost – až 65 km/h může „upalovat“ na silnici a tím zrychlit veškeré přesuny nebo efektivně pracovat v dopravě. Je prvním strojem, který využívá Vario převodovku pro tak vysoké rychlosti. K tomu účelu disponuje dvouokruhovým systémem řízení, kotoučovými brzdami a systémem ABS. Navíc prostorná kabina dovoluje montáž otočného řízení, stejně, jako u traktorů řady 900 Vario. Z místa řidiče je vynikající výhled na přední nápravu, a díky zkosené zadní ploše také na tříbodový závěs. Převodovka Vario ML 160 s plynulým pojezdem zajišťuje maximální využití výkonu motoru a také úsporný režim při vyšších rychlostech. Ovládacím systémem je Variotronic 2.0.
Co dodat?
Jistě není novinkou, že v současnosti jsou traktory německé firmy FENDT nabízeny po celém světě, dokonce i ve Spojených státech a Kanadě. I zde představují určitou konkurenci zavedeným domácím výrobcům, protože komfort obsluhy hraje u zemědělců v ekonomicky vyspělých státech významnou roli. Technici jsou si toho dobře vědomi, a proto intenzivně pokračují ve zdokonalování svého systému bezstupňového pojezdu, kompletování sortimentu i v dalším vývoji moderní technologie precizního zemědělství.
Petr Beneš