Na veletrhu Agritechnica jsme také využili možnost prohlídky pásového traktoru CLAAS CHALLENGER 95 E. V expozici německé firmy byl tento stroj o výkonu 306 kW/410 k vystaven jako zástupce „velké“ řady traktorů.
Série s trojúhelníkovitým pásem Challenger E je již nahrazována zcela novou řadou s označením MT 700 (od 235 do 306 k). Zatím nemohl být traktor s tímto označením vystaven, protože nebyla ukončena jeho homologace pro prodej ve Spolkové republice. Je to trochu škoda, protože jeho technika, pocházející nyní výhradně z kanceláří firmy CATTERPILLAR, je na špičkové úrovni a přináší velmi vyzývavá a pokroková konstrukční řešení. Nové jsou motory o objemu 8,8 l, převodovky CAT Full Powershift s rozsahem 16/4 stupně a plným řazením pod zatížením a dále nejmodernější elektronický management, spojující oba uvedené celky. Jeho úkolem je kromě jiného také stálá optimalizace výkonu traktoru a spotřeby paliva. 16 převodových stupňů není mnoho, ovšem motor CATTERPILLAR vykazuje nárůst kroutícího momentu na úrovni 52 % (!) – tím je o obtížné situace postaráno.
Všechny důležité funkce stroje obsluha řídí na obslužném panelu s názvem TRACTOR MANAGEMENT CENTER : na několika úrovních lze na displeji zobrazit například spotřebu paliva, průtok jednotlivých okruhů hydrauliky nebo hodnoty řídícího managementu motoru. Dále lze u nového traktoru uložit do paměti ve dvou sekvencích opakující se operace a potom je stiskem tlačítka vyvolat – souvraťová automatika.
Ale tím výčet novinek nekončí. Protože pásový traktor je určen pro dlouhé směny, nabízí výrobce jedinečný navigační systém „AUTOGUIDE“. Na začátku práce obsluha zadá do počítače pouze pracovní záběr nářadí – a traktor je poté automaticky veden bez zásahu řidiče, vždy přesně ve správném odstupu a souběžně s předchozím záběrem. Systém využívá satelitní navigace, pracuje s přesností na 20 cm a je řízen přímo kontrolním systémem traktoru TMC.
U traktorů CHALLENGER MT 700 se objevilo další zajímavé řešení v podobě odpružení pásového podvozku s názvem „OPTI-RIDE“. Potvrzuje se, že odpružení se u traktorů nekompromisně prosazuje. Vibrace podvozku mají eliminovat dva tlumiče, uložené mezi ním a rámem traktoru. Odpružené vodicí kladky a prodloužený rozvor se mají dále zasloužit o spolehlivé jízdní vlastnosti při rychlostech až 40 km/h (!).
Pásový podvozek byl také upraven - vodicí kladky mají větší průměr, stejně tak i hnací kladky a pás získává nižší valivý odpor. Také pracuje při vyšším napnutí než doposud. Výsledkem je efektivnější přenos síly na půdu, který je ve srovnání s kolovými traktory již tak minimálně o 10 % vyšší. Výbava hydrauliky je také rozšířena, v sériovém provedení se nachází čtyři dvojčinné vnější okruhy (může být až šest !) a tříbodový závěs se zvedací silou 720 kN. Čerpadlo se systémem LoadSensing je schopné poskytovat až 165 l/min při tlaku do 20 MPa. To jsou velmi pěkné hodnoty, které zaručují spolehlivé ovládání i složitých kombinací nářadí.
Je jistě jen otázkou času, kdy bude série MT 700 rozšířena i o typy s výkonem nad 300 k.
Firmě CLAAS je zatím svěřen úkol další modernizace nosiče nářadí XERION. Tento samochodný víceúčelový prostředek s bezstupňovou převodovkou, řízením všech kol, třemi prostory pro nástavby a nářadí, řízením joystickem a Autopilotem nyní pracuje s novými šestiválcovými motory PERKINS s elektronickým řízením a výkonem 190, 265 a 315 k. Předpokládá se, že úpravy se dotknou systému odpružení, případně zvýšení maximální pojezdové rychlosti.