21.05.2002 | 10:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

AGRIO Křemže nyní v plné zbroji

Výstava Techagro 2002 v Brně se stala pro nás do jisté míry přelomem. Dosud jsme byli pouze regionálním výrobcem postřikovačů pro Německo (firma INUMA) a „východní Evropu“, ale nyní se nám podařilo navázat spolupráci s renomovaným výrobcem samojízdné aplikační techniky – firmou Ag-Chem.

Vedle vlastní produkce postřikovačů nám tak do nabídky přibyly samojízdné postřikovače Rogator 618, Rogator 418 a „letadýlka“ SPRA-COUPE. Prodej a servis těchto postřikovačů budeme nyní zajišťovat v České republice, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Je to pro nás obrovská výzva a šance, jak ještě před vstupem do EU výrazně posílit naši pozici na evropském trhu.

Rogator 618

Největší samojízdný postřikovač od firmy Ag-Chem je stroj do služeb. Motor JD 138 kW, hydraulicko-mechanické odpružení podvozku, hydrostatický pohon, hydraulicky měnitelný rozchod kol 180 – 225 cm, natáčení obou náprav, pohon všech kol s křížovou uzávěrkou umožňuje maximální újezdnost v těžkém terénu. Postřikovací nástavbu (INUMA) s nádrží čtyři až pět tisíc litrů a záběru 18 – 36 m lze snadno odstavit a místo ní nasadit velké rozmetadlo. Stroj je možno vybavit N-sensorem pro variabilní dávkování dusíku, přímou injektáží pro variabilní dávkování pesticidů a navigátorem pro přesnou orientaci bez naznačených kolejových meziřádků.
Možnosti Rogatoru 618 v praxi dostatečně ověřila firma MJM Litovel. V loňském roce jejich Rogator ošetřil celkem 19 000 ha, z toho 11 500 ha s rozmetadlem a 7500 s postřikovací nástavbou. I při vysoké pořizovací ceně tak rentabilita, vzhledem k celoročnímu využití, vycházela poměrně příznivě. Rogator 618 je vskutku „HI-TEC“ – stroj pouze pro nejlepší podniky, které jsou schopny i organizačně naplnit jeho kapacitní možnosti.
Rogator 418 je určen pro běžné podniky služeb, ale i pro velké zemědělské podniky. Jde o horkou novinku, premiéru bude mít letos na polních dnech v Německu. U nás jej poprvé představíme na výstavě Země živitelka v Českých Budějovicích. Motor CAT bude mít výkon 150 koní, hydrostatický pohon všech kol, obě nápravy řiditelné, rozchod kol 180 a 225 cm. Bude mít výměnné nástavby postřikovače a rozmetadla, maximální velikost nádrže bude tři tisíce litrů. Rogator 418 bude jistě silným konkurentem zahraničním samochodům v cenové kategorii do čtyř milionů korun.

Spra-coupe

Spra-coupe je znám na našem trhu dlouho, a to jak přednostmi (nízká cena, vyšší pojezdová rychlost), tak i nedostatky (malá nádrž, špatná dostupnost náhradních dílů). Protože Spra-coupe patří do stejné obchodní skupiny jako firma Ag-Chem, budeme se nyní o prodej a následný servis starat my. Přestože již většina podniků nyní směřuje k velkým samochodům, díky nízkým provozním nákladům a vyšší pracovní rychlosti si i Spra-coupe zcela jistě najde své zákazníky. Naším hlavním cílem bude zajistit především rychlejší dodávku náhradních dílů k dříve prodaným strojům, aby současní uživatelé byli maximálně spokojeni.

SAMec

Jako významný doplněk k nabídce samojízdných postřikovačů od firmy Ag-Chem máme v programu i nadále vlastní postřikovač na podvozku ZETOR 10645 s mechanickými portály. Po nesmělých začátcích v letech 1999 až 2001, kdy jsme kvůli problémům Zetoru vyrobili pouze čtyři kusy, jsme v letošní jarní sezóně dodali dalších pět kusů a nyní připravujeme modernizaci podvozku.
Hlavní změnou by měl být nový motor Zetor 114, další bude výrazné odlehčení stroje; pro obsluhu připravujeme lepší odpružení a odhlučnění kabiny. Tyto změny nebudou mít vliv na cenu stroje, takže náš SAMec zůstane nejen nejlevnějším samochodem se světlou výškou nad jeden metr, ale také postřikovačem s nejnižšími provozními náklady na hektar(spotřeba nafty asi 0,5 l.ha-1, odpadá nákladná údržba hydropohonů, levné náhradní díly).

Mamut a Napa

Z vlastní produkce připravujeme pro novou sezónu i technické a designérské úpravy návěsných postřikovačů, aby byly nejen funkční, ale také hezké. Přestože je nyní velká vlna nákupu samojízdných postřikovačů, návěsné postřikovače zůstanou nejprodávanější skupinou postřikovačů i v budoucnosti, a proto do jejich neustálého vývoje investujeme nemalé prostředky. Provozní náklady jsou u nich poloviční v porovnání se samochody (nižší odpisy, nižší spotřeba nafty, nižší náklady na opravy a údržbu), mají větší provozní spolehlivost (v případě závady na tažném prostředku je možné jej rychle vyměnit, u samochodu je nutné čekat na opravu podvozku) a přitom mají stejný denní výkon jako samochody.
Výkon postřikovače totiž záleží pouze na pracovním záběru, pojezdové rychlosti, velikosti nádrže a rychlosti plnění nádrže. Ztrátové časy při plnění nádrže mohou dosáhnout až 40 % využitelné pracovní doby (ztrátový čas není pouze vlastní plnění, ale i například příjezd k cisterně ze vzdálené části pozemku a zpět), a proto je třeba při nákupu volit co největší nádrž, aby se snížil počet plnění za směnu.
Vzhledem k tomu, že pojezdovou rychlost nelze zvyšovat do nekonečna, je možné výkon stroje zvýšit pouze větším pracovním záběrem. Větší záběr znamená i nižší spotřebu nafty, menší počet kolejí, a tudíž větší výnos z hektaru. Záběr 18 m je nyní již přežitek, 24 m a více se stává nutností. Pokud v podniku nestačí jeden postřikovač se záběrem 18 m, je třeba se zamyslet, jestli není lepší místo nákupu druhého podobného starý odprodat a koupit velký, například se záběrem 24 – 27 m s nádrží o obsahu tři až pět tisíc litrů.
Vedle přímých nákladů ovlivňuje rentabilitu provozu i to, za jakou cenu je možné odprodat použitý postřikovač, když si budeme po čase chtít koupit nový. Výnos z prodeje použitého samojízdného postřikovače bude v porovnání s pořizovací cenou vždy výrazně menší než u oddělených prodejů traktoru a návěsného postřikovače. Z těchto důvodů ve velkých podnicích v bývalé NDR (nad 3000 ha ) nakupují jeden samojízdný postřikovač a jeden velký návěsný postřikovač s nádrží čtyři až sedm tisíc litrů. V hlavní špičce aplikují oba, v závěru vegetace ošetřuje pouze samochod. Průměrné náklady na ošetřený hektar jsou nižší, než kdyby si pořídili dva samochody a aplikaci v pozdních fázích bez problémů již zvládne jen samochod.

Ing. Ivan Olšan,
AGRIO Křemže

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down