Zajímá-li nás při preventivní prohlídce stav jmenované hydraulické soustavy, prověřujeme opět základní výkonové parametry – průtok, tlak a navíc ještě tlak plnícího obvodu.
Ukazatelem průtoku v hydraulickém uzavřeném obvodu pro pohon pojezdových kol je maximální pojezdová rychlost.
V případě, že stroj dosahuje maximální pojezdové rychlosti při jmenovité frekvenci otáčení spalovacího motoru, je možné konstatovat, že je průtok dobrý. Z předchozího lze také usuzovat, že i průtoková účinnost čerpadla a hydromotoru je v pořádku. Pojezdová rychlost se zjistí na tachometru nebo změřením času na projetí určité délky dráhy. Maximální pojezdová rychlost sklízecí mlátičky E-516 je 20 km . h–1. Je-li pojezdová rychlost nižší je nutná kontrola podle následujícího postupu – pákový mechanismus od páky v kabině až po servoventily jednotlivých převodníků (čerpadlo a hydromotory), frekvenci otáčení spalovacího motoru a průtokovou účinnost hydromotorů i čerpadla.
Pákový mechanismus je na sklízecí mlátičce E-516 díky ovládání servoventilů u tří převodníků poměrně složitý. Mechanické ovládání servoventilu čerpadla musí při nulové poloze ovládací páky v kabině zabezpečit kolmé postavení šikmé desky, aby i průtok byl nulový a stroj samovolně nepopojížděl. To je jeden z důležitých bezpečnostních požadavků na jakýkoliv hydraulický pojezdový mechanismus používaný u samojízdných strojů. Současně je potřeba seřídit pákový mechanismus ovládání servoventilu čerpadla tak, aby se při maximálním vychýlení ovládací páky v kabině vychýlila i páka servoventilu a tím se dosáhlo maximálního průtoku čerpadla.
U regulačních hydromotorů (obr. 1) je nastavení odlišné. Vychází se ze základního postavení páky servoventilu pro největší geometrický objem. Jmenovaný pákový mechanismus však musí zabezpečit také přestavení na nejmenší geometrický objem hydromotoru, tj. vychýlení o 17º. Toto vychýlení odpovídá přestavení konce páky o 14,5 mm. Z toho vyplývá, že maximální pojezdové rychlosti se dosáhne při největším geometrickém objemu čerpadla a nejmenším geometrickém objemu hydromotorů.
Průtok v uzavřeném hydraulickém obvodu je také přímo závislý na frekvenci otáčení spalovacího motoru. Frekvence otáčení spalovacího motoru se zjistí vestavěným nebo přenosným otáčkoměrem.
Ztráty průtoku v hydraulickém obvodu může zapříčinit únik oleje z netěsného vysokotlakého ventilu. Tato závada je sice málo pravděpodobná, ale je možné ventil demontovat z bloku ventilů a překontrolovat. Na (obr. 2) je blok ventilů v jehož spodní části je jeden z tlakových nepřímo řízených ventilů uzavřeného obvodu. Druhý tlakový ventil je umístěn naproti.
Průtoková účinnost hydromotorů se vzhledem k jejich regulaci zjišťuje po odpojení a zaslepení přívodům k servoventilům. U hydromotoru bez bloku ventilů typu OMV se odpojí vývod svodové kapaliny (obr. 3), zajistí se a zaslepí z důvodu úniku oleje a vniknutí nečistot do obvodu. Na vývod z hydromotoru se namontuje vedení, kterým se prosáklá kapalina jímá do odměrného válce. Průtok kapaliny by měl být u hydromotoru o velikosti 23 asi 3 až 5 l/min. Průtok se zjišťuje při zabržděných kolech z důvodu maximálního tlaku v obvodu. Hydromotor s blokem ventilů SMV se prověřuje podobně.
Před zjišťováním průtokové účinnosti je však nutné snížit tlak pro doplňování kapaliny na tlakovém ventilu umístěném na zubovém čerpadle hlavního pístového čerpadla (obr. 4). Tlak je nutné snížit až pod hodnotu nastavení přepouštěcího ventilu pro odpouštění kapaliny. Potom je postup totožný jako u hydromotoru bez bloku ventilů. Pozor: Tlak v plnícím obvodu nesmí klesnout pod 0,8 MPa, protože potom plnící obvod neplní některé jeho funkce (chlazení, čištění aj.). Z tohoto důvodu je potřeba snížit tlak jen na nezbytně krátkou dobu měření a potom jej vrátit zpět na původní hodnotu tj. 2,5 MPa.
Průtoková účinnost pístového čerpadla se zjistí z předchozích měření, protože pokud se podle výše uvedeného postupu prověřování nevyskytla porucha nebo závada a sklízecí mlátička přesto nedosahuje požadované pojezdové rychlosti je pravděpodobně vadné čerpadlo. Měřit průtok protékající svodové kapaliny je poměrně obtížné, protože se přes čerpadlo vrací veškerá svodová kapalina ze všech tří převodníků, tj. i z hydromotorů. Další nevýhodou je to, že je regulační a tudíž přes servoventil čerpadla také stále protéká kapalina. Řešení je však možné, ale o tom až příště.
Ing. Petr Heřmánek
ČZU v Praze