V minulých dílech jsme se zabývali vysvětlením činnosti a prověřováním hydraulických obvodů pro řízení směru jízdy s jednotkou Orbitrol. Dnes se budeme věnovat montáži vlastní jednotky Orbitrol a údržbě jmenovaného hydraulického obvodu u sklízecí mlátičky E-516.
Zjistíme-li nějakou závadu uvnitř jednotky Orbitrol je nutné ji demontovat. Demontáž by měla být uskutečněna v místnosti, kde se nepráší. Jednotlivými součástmi se manipuluje pokud možno bez úderů z důvodu jejich následné snadné montáže (např. vnitřní a vnější šoupátko rozváděče). Je také vhodné demontované součásti pokládat na čistou podložku.
Po zjištění a odstranění závady nebo případné výměně některých částí se před montáží součásti omyjí v technickém benzínu. Potom se naolejují, aby se při sestavování a montáži nepoužívalo násilí. Vlastní montáž je poměrně snadná. Za pozornost stojí hlavně sestavení odměrného čerpadla, jeho výkyvného hřídele a rozváděče. Ozubené kolo se nasadí na drážkový konec výkyvného hřídele tak, aby po spojení s rozváděčem byly mezery mezi zuby odměrného čerpadla symetrické k otvorům na šoupátku rozváděče. Sestavení výkyvného hřídele a oběžného kola odměrného čerpadla je vhodné udělat následujícím způsobem. Do drážky v oběžném kole odměrného čerpadla, která leží uprostřed zubové mezery (obr. 1) se vloží zoubek výkyvného hřídele, který však leží ve stejné rovině jako na opačném konci hřídele drážka pro kolík (obr. 2).
Jednotka Orbitrol v některých případech nemusí obsahovat již v minulých dílech zmíněné ventily (primární a sekundární tlakové ventily a jednosměrné ventily). Tyto ventily bývají potom uloženy ve zvláštním bloku ventilů nesoucí označení OVP (obr. 3). Při demontáži přisávacího ventilu (poz. 3) je kulička ventilu držena v sedle mezi dvěma kanály tyčkou. Vyšroubováním šroubu se kulička skutálí do druhého kanálu. Proto je nutné dělat demontáž nejlépe ve svislé poloze ve svěráku a nikoliv na stroji.
Údržba týkající se hydraulického obvodu pro řízení směru jízdy se v mnohém shoduje i s ostatními hydraulickými obvody stroje. To je například z důvodu společné nádrže pro hydraulickou kapalinu nebo stejného zubového čerpadla pro hydraulický obvod řízení směru jízdy a hydraulické obvody pro ovládání pracovních mechanismů.
Denní údržba zahrnuje kontrolu stavu oleje v hydraulické nádrži a v případě potřeby její doplnění. Neméně důležitá je kontrola znečištění chladiče oleje. Dalším úkolem je kontrola těsnosti celého hydraulického obvodu a to hlavně u jednotlivých převodníků a spojení vedení. Netěsná šroubová spojení je možné dotáhnout pouze v beztlakém stavu. V neposlední řadě se při denní údržbě také kontroluje funkční zkouška řízení.
Další údržba je předepsaná po 50 hod. provozu. Obsahuje vypuštění případného vodního kondenzátu z hydraulické nádrže. To se dělá před spuštěním spalovacího motoru, než dojde k promísení vody s hydraulickou kapalinou. Při tomto intervalu se nesmí zapomenout na promazání čepů přímočarých hydromotorů řízení. Jednou za sezónu je předepsané promazání celé řídící nápravy včetně spojovací tyče a naklápěcího ložiska i čepu řídící nápravy (obr. 4). Jednou za dva roky je předepsaná výměna čističe vzduchu na olejové nádrži.
Výměna hydraulické kapaliny v celé soustavě (45 l) se provádí nejprve po 500 provozních hodinách a další výměny jsou po 2000 provozních hodinách. Při výměně hydraulické kapaliny se na výpustní kohout na nádrži upevní asi 2 m dlouhá hadice. Potom se hydraulická kapalina, která má ještě provozní teplotu vypustí. Je nutné mít nádobu na vypuštěný olej o dostatečné kapacitě. Nádrž se novou hydraulickou kapalinou naplní do poloviny plnícího sítka. Před plněním je třeba dbát na maximální čistotu a důkladné vyčistění horní strany nádrže. Po nastartování spalovacího motoru a uvedení do činnosti jednotlivých hydraulických obvodů se zkontroluje stav kapaliny v nádrži a případně se doplní. Výměna čističe se při normálním provozu provádí každých 1200 provozních hodin nebo pokud se rozsvítí indikující kontrolka.
Při jakékoliv výměně či opravě některého hydraulického prvku je nutné hydraulický obvod odvzdušnit. V případě, že se v hydraulickém obvodu nachází odvzdušňovací šroub, odvzdušní se obvod pomocí něj. Podobně jako u palivové soustavy i zde je nutné následné důkladné očištění. Není-li v hydraulickém obvodu odvzdušňovací šroub a to se vyskytuje častěji, odvzdušňuje se několika násobným ovládáním hydromotorů. To se dělá do té doby až hydromotory přestanou mít trhavé pohyby. V tom případě se již vzduch z obvodu dostal do nádrže a přestal mít negativní účinky v hydraulickém obvodu. Odvzdušňování hydraulického obvodu není vhodné dělat při maximálních otáčkách spalovacího motoru.
Ing. Petr Heřmánek
ČZU v Praze
Dobrý deň ,
chcsm sa opýtať kde by som našiel obrázky k hore uvedenému textu.
S pozdravom Ing.Ľubomír Franko