Firma Case IH představila novou řadu traktorů série CVX. Hned na začátku je třeba říci, že až na detaily jsou shodné konstrukce také traktory Steyr řady CVT. Všechny uvedené údaje tedy platí i pro tyto traktory. Není divu, obě společnosti jsou dnes kapitálově propojené. Jedná se o traktory, které jsou vybaveny novou bezstupňovou převodovkou. Jednotlivé traktory této řady disponují motory o výkonu 120 až 170 k, tj. 88 až 125 kW. Protože tyto traktory jsou zajímavé nejenom konstrukcí převodovky, ale rovněž celkovou koncepcí a ostatními technickými detaily, rozhodně stojí za to věnovat se jim v naší rubrice.
Motor
Přestože největší novinkou traktorů řady CVX (platí vždy i pro CVT) je převodovka, o výkonu jednotlivých typů stále rozhoduje motor. V případě traktorů CVX se jedná o vodou chlazené vznětové šestiválce vybavené turbodmychadlem (obr. 1). Vzhledem k elektronické regulaci vstřikování paliva má motor dostatečný výkon a velmi příznivou spotřebu paliva téměř ve všech pracovních režimech (obr. 2). Pokroková technika konstrukce turbodmychadla společně s novým řešením vstřikování paliva znamená také minimální emise škodlivých látek při práci motoru. Motor využívá zálohy točivého momentu až 37 % a maximální krátkodobý záběrový moment je až 127 % běžného točivého momentu.
Převodovka
Nová bezstupňová převodovka S-tronic je unikátním technickým řešením, které v sobě spojuje výhody vysoké účinnosti a odolnosti ozubených převodů s flexibilitou a pružností hydrostatického pohonu. V praxi to znamená, že rychlost traktoru je možné bezstupňově měnit v rozmezí 0 až 50 km.h-1. Celá převodovka pracuje v součinnosti s elektronickým systémem APM (zkratku je možno přeložit jako automatické řízení produktivity).
Technické řešení převodovky představuje novou generaci převodových systémů. Díky tomu je možné vždy zvolit optimální režim práce traktoru podle jeho momentálního zatížení. Výkon motoru je v převodovce přenášen hydraulicky a mechanicky. Řízení celého tohoto moderního systému přenosu výkonu je možné díky moderním elektronickým snímačům systému APM.
Převodovka (obr. 3) je založena na třech základních prvcích. Mechanická část převodovky je navržena pro plný přenos výkonu v těch nejnáročnějších podmínkách. Robustní mechanická planetová převodovka s třecími spojkami zajišťuje v těchto podmínkách vysokou účinnost přenosu výkonu.
Hydrostatická část převodovky má možnost plynulé změny převodu. Tato systémová část převodovky je garantem bezstupňového zatěžování převodovky ve všech pracovních podmínkách.
Posledním důležitým prvkem převodovky je elektronika pro její efektivní řízení. Za pomocí elektroniky lze rychle a přesně vyhodnotit všechna známá data snímaná snímači a nastavit pracovní režim motoru a převodovky na optimální hodnotu. Výkon motoru přicházející do převodovky se v zápětí větví na její mechanickou a hydrostatickou část. Mechanická část přenosu jde z motoru přímo, hydrostatická část se mění podle rychlosti a směru otáčení axiálního pístového čerpadla. Na výstupu převodovky jsou následně obě větve opět spojeny pomocí sumárního planetového převodu (obr. 4). Výsledek je následující: plynulá změna pojezdové rychlosti traktoru z 0 až na 50 km.h-1 bez jakéhokoliv řazení pro jízdu traktoru vpřed i vzad.
Také konstrukce převodovky je velmi funkční. Všechny elektronické komponenty převodovky jsou soustředěny do jednoho modulu. Tím je umožněna její snadná diagnostika a servis. Na převodovku S-matic plynule navazují koncové převody traktoru.
Nápravy
Konstrukce náprav traktorů Case IH řady CVX dovoluje dosahovat pojezdové rychlosti až 50 km.h-1, jestliže si to zákazník přeje. Jestliže požaduje co největší jízdní komfort, může být traktor vybaven také elektronickým ovládáním funkce uzávěrky diferenciálů. Tu je možno pro každý diferenciál nastavit do tří poloh: vypnuta, zapnuta, automaticky ovládána.
Traktory mohou být vybaveny také elektronicky ovládaným odpružením přední nápravy (obr. 5). To je možno u verzí s maximální pojezdovou rychlostí 40 km.h-1 objednat na přání a u verzí s maximální rychlostí 50 km.h-1 se jedná o sériovou výbavu. Při jízdě s traktorem po silnicích se s použitím odpružené nápravy dosahuje jízdního komfortu srovnatelného s osobním automobilem. Elektronickou regulaci odpružení přední nápravy lze nastavit do tří poloh. Horní poloha je pro dosažení maximální světlé výšky traktoru, střední pro přesné řízení traktoru a spodní poloha je pro práci v nejtěžších podmínkách, například při použití předního tříbodového závěsu traktoru. Poloměr otáčení traktoru je pouhých 5,4 m.
Dalším prvkem zvyšujícím bezpečnost a komfort přepravy je systém Ride control, který umožňuje pružení zadního tříbodového závěsu se zvednutým nářadím. Systém se automaticky zapíná při překročení pojezdové rychlosti 8 km.h-1.
Traktory CVX jsou vybaveny provozními lamelovými brzdami v olejové lázni.
Hydraulická soustava a vývodové hřídele
Traktory řady CVX jsou standardně vybaveny zadním tříbodovým závěsem (obr. 6) o maximální zvedací síle 9900 kg s elektronickou silovou a polohovou regulací. Na přání mohou být vybaveny také předním tříbodovým závěsem (obr. 7) vybaveným dvojčinnými přímočarými hydromotory, které zajišťují zvedací sílu až 4000 kg.
Zadní tříbodový závěs je vybaven elektronickou regulací EHR. Nachází se na ovládacím panelu hydrauliky a dovoluje přímo z místa řidiče přesně odpovídající nastavení funkce hydrauliky. Tříbodový závěs je pak pomocí multikontrolního mechanismu odpovídajícím způsobem regulován. Jeho ovládání při připojování nářadí je také možné pomocí tlačítek umístěných na zadním blatníku vně kabiny traktoru.
Automatické tlumení chvění je zajišťováno pomocí hydraulického tlumiče nárazů a při jeho použití lze dosahovat vyšších pracovních rychlostí při zachování jízdní bezpečnosti i s těžkým nářadím.
Olej je dodáván do hydraulického systému pomocí olejového čerpadla Load Sensing, které má maximální dodávku 115 l.min-1 oleje při nastaveném pracovním tlaku 205 bar. Množství dodávaného oleje se mění podle jeho okamžité spotřeby.
Tříbodový závěs může být kategorie II nebo III, je univerzální a je zde možnost rychlého připojování nářadí.
Vývodové hřídele jsou navrženy tak, aby mohly pracovat ve dvou režimech s otáčkami 540 i 1000 min-1. Klasický pracovní režim je zajištěn tak, že uvedených otáček je dosahováno při jmenovitých otáčkách motoru. Pracovní režim Eko (označovaný 540E nebo 1000E) je zajištěn tím způsobem, že uvedených otáček je dosahováno při zatíženém motoru přibližně v oblasti maximálního točivého momentu. Je známo, že v tomto režimu je nejmenší měrná spotřeba motoru. Použitím režimu práce Eko lze proto ušetřit oproti klasickému systému až 15 % paliva.
Zadní vývodový hřídel tak vlastně má čtyři možnosti nastavení rychlosti otáčení: 540, 540E, 1000 a 1000E.min-1 (obr. 8). Přední vývodový hřídel, dodávaný na přání, má otáčky 1000 min-1. Na přání lze také celý systém pohonu vývodových hřídelů doplnit moderním elektronickým systémem ovládání.
Kabina
Všechny traktory Case IH série CVX mohou být vybaveny kabinou pod označením CVX Superkomfort (obr. 9). Z kabiny má řidič samozřejmě vynikající výhled. Celá kabina je navržena podle nejpřísnějších ergonomických zásad a má luxusní interiér. Maximální hladina hluku v kabině dosahuje pouhých 72 dB(A). Na přání lze koupit také kabinu zcela odpruženou. Cirkulace vzduchu v kabině je také navržena tak, aby byla pro obsluhu co nejpříjemnější. Všechny traktory řady CVX jsou sériově vybaveny klimatizací. Volant traktoru si obsluha může nastavit výškově i regulací jeho sklonu přesně podle svých požadavků.
Všechny nejdůležitější ovládací prvky lze najít v konzole na pravé straně odpružené sedačky traktoru. Sedačku lze také samozřejmě nastavit podle potřeb traktoristy. V kabině má obsluha neustále přehled o funkci výkonového monitoru, který nepřetržitě kontroluje všechny důležité uzly traktoru a přehledně informuje obsluhu např. o okamžitém průtoku oleje do vnějších okruhů hydrauliky atd.
Multifunkční páka (obr. 10) umožňuje obsluze snadné a přesné ovládání hydraulické soustavy, rychlosti jízdy a tempomatu pouze dotykem jediného prstu.
Traktory Case IH série CVX, stejně jako Steyr série CVT, přinášejí nové směry v konstrukci a hlavně řízení provozu těchto pro zemědělství nejzákladnějších strojů. Svým pokrokovým technickým řešením se tak stávají vážnými konkurenty v této asi nejrozšířenější střední výkonnostní třídě traktorů.
František Kumhála