Ve Spojených státech má sídlo koncern AGCO, jehož součástí je značka Massey Ferguson. Na stánku této firmy v Hannoveru byla mimo jiné v rozsáhlé míře prezentována nová řada traktorů MF 4300.
Po čtyřech letech výroby série MF 4200 nastupují vývojově pokročilejší traktory se třemi čtyřválcovými a jedním šestiválcovým motorem na trh – ve výkonovém rozsahu od 38 kW / 52 k do 82 kW / 110 k. Motory jsou opatřeny spalovacím systémem FASTRAM a jsou tudíž „ekologicky čisté“. V provedení převodovky lze nyní vybírat z pěti různých variant – od jednoduché reverzační skříně 8/8 s max. rychlostí 30 km/h až po systém 24/24 rychlostí s reverzací pod zatížením (max. rychlost 40 km/h). Nově je k dispozici sada plazivých rychlostí pro speciální nasazení traktoru. (obr. 1)
Zajímavostí je otočný potenciometr pod volantem, který dovoluje nastavit rychlost přeřazení reverzoru pod zatížením (ComfortControl). Tím si může každý řidič nastavit spínání podle potřeby a právě prováděné práce. Vývodový hřídel lze již aktivovat elektrohydraulicky. Také pohon všech kol a uzávěrka diferenciálu se ovládají kolébkovými spínači. Spojka pohonu všech kol je nově zkonstruována a zaručuje bezztrátový přenos síly na přední nápravu. Konstrukce zvedacího zařízení se nezměnila, ovšem na přání lze obdržet ovládání EHR včetně tlumení kmitů ramen.
V kabině byly provedeny změny pro zvýšení komfortu ovládání. Pro čtyř a šestiválcové typy byl tlumič výfuku přemístěn k pravému sloupku kabiny. Nabídka kabin zahrnuje několik variant, včetně provedení se střešním oknem pro traktor se sešikmenou kapotou motoru. Volný výhled vpřed a nahoru je velkou výhodou pro práce s čelním nakladačem, k jehož ovládání lze také využít křížový ovladač.
Kompletně nové jsou též malé traktory MF 3300 (od 54 do 93 k). Jedná se o úzkorozchodné „speciály“ se třemi a čtyřválcovými motory a velkou škálou převodovek (včetně typu s třístupňovým řazením při zatížení). Základní rozdělení zahrnuje typy V s rozchodem zadní nápravy 800, resp. 830 mm, a F s rozchodem 1085 mm. Na výběr je dále pohon všech kol nebo jen zadní nápravy. Výrobce zdůrazňuje nový hydraulický systém a rovněž účinný přenos výkonu vývodovým hřídelem pro pohon připojených strojů. Čelní tříbodový závěs je možné dodat za příplatek. Kompaktní traktory MF řady 3300 jsou vhodné všude tam, kde se pro své rozměry neuplatní traktory ostatních sérií (ve sklenících, malých zahradách, ovocných školkách, komunálních službách, svažitém lesním terénu apod.) (obr. 2).
Dalšími exponáty byly traktory řady MF 6200 v provedení QuadLink (s přední odpruženou nápravou) a zvláště kompletně vybavený model MF 6255 FS (70 kW/95 k). Vystavený traktor s převodovkou DYNASHIFT 32/32 rychlostí v provedení Power Control (řazení též levou rukou) byl vybaven systémem SMS pro programování rozvaděčů hydrauliky, dílčí automatikou řazení AutoDrive a Speed Matching, kontrolním systémem Autotronic II. Čtyřválcový motor pracoval s turbodmychadlem s tlakovou regulací. (obr. 3)
Dominantou expozice byl největší typ MF 8280 PowerShiftPlus (191 kW/260 k). Traktory s touto konfigurací převodovky mají motory vybavené navíc chladičem paliva. Samozřejmostí byl informační systém DATATRONIC II. V loketní opěrce sedačky tohoto „obra“ byl také umístěn joystick systému SMS pro pohodlné ovládání řídících přístrojů hydrauliky.
Pro úplnou spokojenost zákazníků zatím chybí v nabídce firmy MF vhodný traktor s výkonem 150 k, protože první model série 8200 – typ 8210 – je pro motor o výkonu 113 kW/153 k příliš těžký. Podle informací výrobce se na novém traktoru intenzivně pracuje.
Text a foto
Ing. Petr Beneš
Praha