Plynulé převodovky používané v traktorech se zdají být jednoznačným trendem v budoucnosti přenosu výkonu. Jistě víte, že Case Steyr již v roce 1999 na Agritechnice poprvé představil zcela novou plynulou převodovku. Jedná se o převodovku kompletně vyvinutou ve firmě STEYR Antriebstechnik (SAT) v Rakousku.
Firma Steyr výše popsané převodovky umístila do nové řady traktorů čítající čtyři modely s označením 120, 130, 150 a 170. A právě ten nejvýkonnější jsme měli možnost si prohlédnout v ZD Pluhův Žďár na Jindřichohradecku, kde jej měli zapůjčený na dva týdny na předvádění. A jak se zdálo, v době naší návštěvy se již rozhodli k jeho koupi.
Traktor právě jezdil s velkoobjemovým návěsem Brimont pod kombajnem při sklizni brambor. Družstvo pěstuje tuto plodinu na 150 ha (80 ha jsou brambory průmyslové, 55 ha produkce je určeno na lupínky, a asi 2 ha jsou brambory konzumní).
Užitečné zatížení návěsu bylo okolo 13 tun a brambory byly dopravovány ke zpracovateli na vzdálenost 25 km, což je na hranici efektivnosti pro traktorovou dopravu.
Proč právě tento traktor?
Na to, proč se rozhodli právě pro tento model, jsme se zeptali ing. Karla Bednáře, předsedy družstva. „Jsme firma, která chce používat také progresivní nové stroje a nová plynulá převodovka použitá ve Steyeru 170 v kombinaci s řídícím managementem motoru by měla významně eliminovat vliv obsluhy. Teoreticky by měl traktor jezdit s nižší spotřebou a navíc díky tomu, že obsluze odpadnou některé úkony spojené s řízením traktoru, má více času na to, věnovat se vlastní práci.
Z pohledu plánovaného využití by měl být traktor nasazen s čelním a zadním diskovým žacím strojem Lely o záběru 2x2,8m, secí kombinací o Sulky o záběru 4,5 m, v dopravě s návěsem Brimont a výhledově se senážovacím vozem. To je základní využití. protože však jde o traktor vyšší střední třídy, tedy o univerzální stroj - najde uplatnění v podstatě při všech činnostech, které může traktor vykonávat. jedinou výjimkou je orba pro kterou zde máme traktory s vyšším výkonem.“
Technický popis stroje
Jak napovídá modelové označení 170, motor nového Steyeru má výkon 170 koní(125 kW).
Tento výkon poskytuje šestiválcový vznětový motor se zdvihovým objemem 6,6 l z produkce finského výrobce Sisu Diesel. Motor je vybaven turbodymychadlem bez chladiče stlačeného vzduchu a kapalinovým chlazením.
Převodovka je největší technickou lahůdkou traktoru a díky ní má obsluha značně zjednodušenou práci. Protože, přestože má traktor spojkový pedál, ten má jen funkci bezpečnostní a za provozu jej vůbec nepotřebujete a podobné je to s nožní brzdou, kterou využijete jen při prudkém zpomalování. O vše ostatní se postará elektroniky, která řídí motor i převodovku. Plynový pedál je proto správně nazývaný jako pojezdový pedál, neboť z něj neovládáte přímo vstřikovací čerpadlo, ale předáváte informaci pro počítač, který s ohledem na zatížení a otáčky motoru volí správný převodový poměr tak aby motor pokud možno co nejčastěji pracoval v oblasti nízké měrné spotřeby paliva. To je obzvláště výhodné při polních pracích, kde se dá palivo ušetřit. Naopak při transportu, kde každý pojede s maximální rychlostí to již s úsporou bude horší, neboť maximální rychlost je pochopitelně položena do oblasti maximálních otáček.
Traktor má také ruční plyn, avšak funguje trochu jinak než jsme zvyklí a slouží k nastavení otáček vývodového hřídele. Ten lze provozovat ve čtyřech režimech 1000, 1000 E (1400), 540 a 540 E (750). V prvním případě jsou otáčky motoru v oblasti maximálního výkonu, ve druhém případě v oblasti minimální měrné spotřeby paliva. Rozsahy otáček se řadí kombinací dvou pák vpravo za sedačkou. Po nastavení otáček vývodového hřídele v závislosti na otáčkách motoru pak traktor tyto otáčky udržuje a pokud nestačí výkon zpomaluje pojezdovou rychlost. Nechybí ani automatické vypínání vývodového hřídele při zvednutí nářadí do nastavené výšky.
Přední náprava je hydropneumaticky odpružená a její světlou výšku lze nastavovat za pomocí hydraulických válců. Zadní náprava je bržděná kapalinovými brzdami, přední na hřídeli pohonu nápravy. Pokud není zapojen pohon přední nápravy, při brždění se automaticky zapojuje.
Zkušenosti obsluhy
Traktorista ze ZD Pluhův Žďár byl se svým strojem velmi spokojen, i když jak přiznal, zatím si musí zvykat na ovládání, které je sice jednoduché, ale je to něco zcela jiného, než nabízejí jízdy s klasickou převodovkou. K výbavě kabiny a komfortu ovládání nebyly rovněž zaznamenány žádné připomínky, a spíše slova pochvaly a ocenění si získalo snadné odklápění chladičů, které zrychluje jejich čištění.
Pozitivní hodnocení nás neudivilo, neboť jde o nový traktor s koncepcí pojezdu, která byla odborníky již několikrát oceněna. Uvidíme proto, jakého rozšíření tyto plynulé převodovky doznají. Jako vždy je totiž i zde pravidlem, že vyšší technickou úroveň je třeba zaplatit. Přesto lze konstatovat, že Steyru se CVTéčkem vstup do bezstupňové technologie podařil . Do současné doby je v Evropě prodáno již kolem 3000 ks těchto traktorů , což dokazuje velký zájem o tuto progresivní technologii.