Koncem loňského roku jsem měl možnost prostřednictvím jindřichohradecké firmy Some navštívit výrobní závod traktorů Same v italském městě Treviglio. Je to zároveň hlavní sídlo koncernu Same Deutz Fahr Group a kromě značky Same se zde vyrábějí traktory Lamborghini, Hürlimann a některé modely traktorů Deutz Fahr. Hlavním důvodem návštěvy zde byla prezentace nového systému odpružení kabiny u modelu Rubin. O tom, že se jedná o velmi zajímavou věc svědčila i hojná účast novinářů z významných zemědělských evropských časopisů z celkem třinácti zemí.
V posledních letech věnují konstruktéři při vytváření nových moderních traktorů hodně pozornosti obsluze stroje. Přes optimální uspořádání ovládacích prvků, pohodlnou a bezpečnou sedačku až po hit předloňského roku odpruženou přední nápravu. Nic z toho nechybí ani u strojů Same. Přesto přišli na sklonku roku 2000 v Trevigliu s novinkou. Tak jako se vyrovnává čisticí ústrojí u sklízecích mlátiček, kvůli optimální poloze vymlácené hmoty, tak se nyní u traktoru vyrovnává celá kabina, tentokráte však hlavně kvůli pohodlí a zdraví řidiče.
Technologie v akci
Same Galileo Cab System – tak zní název hydraulického vyrovnávacího systému kabiny na traktorech řady Rubin 160, 180 a 200. První co na vás zapůsobí je změna tvaru traktoru. Z celkově propracovaného tvaru traktoru Rubin je na první pohled vidět nový volný prostor mezi kabinou a motorovou částí – kapotáží. Tento „nový“ prostor přidává traktoru na atraktivnosti.
V praxi to vypadá tak, že Galileo Cab Systém snímá naklánění traktoru v příčné i podélné rovině a eliminuje náklon kabiny. Maximální hodnoty náklonu – vyrovnání jsou v příčném směru 500 mm a v podélném směru 700 mm. Elektronické senzory snímají všechny změny polohy, které souvisí s nerovnostmi terénu, avšak vyrovnávání nereaguje na změny polohy vyvolané akcelerací stroje. Z technického hlediska je vyrovnávací systém kabiny traktoru tvořen čtyřmi dvojčinnými hydraulickými válci, které jsou vybaveny vnitřními polohovými senzory. Na každém rohu kabiny je zespodu umístěn jeden válec. Stupeň vysunutí válců je elektronicky ovládán přes nastavenou řídicí jednotku, která komunikuje s hlavní kontrolní počítačovou jednotkou. Tato komunikace probíhá přes systém CAN-BUS.
Maximální komfort pro řidiče
Možnost pracovat při stále horizontální pozici i ve svahovitém terénu nebo i při orbě v brázdě pochopitelně výrazně zvyšuje komfortní podmínky pro práci řidiče. Tato stálá a dá se říci i správná poloha eliminuje celou řadu nepříznivých vlivů spojených s prací obsluhy traktoru. Zejména snižuje riziko bolesti zad, snižuje chvění kabiny a zpětné nárazy při přejíždění větších překážek. Je důležité zmínit se také o zvýšené viditelnosti na nářadí i před traktor. V neposlední řadě má skutečnost, že kabina je „oddělena“ od motorového prostoru vliv na snížení hladiny hluku a částečně i na zlepšení čistoty vzduchu uvnitř kabiny. Tyto a mnohé další aspekty ve své podstatě přispívají ke zlepšení koncentrace řidiče. I údržba traktoru se stává příjemnější, neboť je možné v klidu stroje kabinu rychle a snadno vyzvednout do maximální možné polohy, čímž se zpřístupní prostor a zařízení umístěné pod ní.
Ovládání systému
Obsluha traktoru má při ovládání vyrovnávacího systému dvě možnosti. Zaprvé použít tlačítko ON/OFF (zapnout/vypnout), kterým se aktivuje nebo vypne automatické vyrovnávání kabiny. Jestliže není automatická kontrola zapnuta, kabina – hydraulické válce se vrací do základní polohy na minimální zdvih. Při aktivování systému vše funguje tak jak bylo popsáno výše. Překročí-li rychlost traktoru určitý stanovený limit, systém vyrovnávání se automaticky vypne a kabina se opět vrátí a do základní polohy. Dojde-li následně opět ke snížení rychlosti systém se sám znovu aktivuje.
Druhou možností jak ovládat naklánění kabiny je použití tlačítka UP/DOWN (nahoru/dolů). Tímto tlačítkem je možné manuálně ovládat zdvih kabiny, avšak pouze při klidu nebo při velmi malé rychlosti – 1 m.s-1 (3,6 km.h-1).
Dalším ochranným prvkem je zvuková signalizace momentu, kdy sklon překročí určitý úhel a systém se automaticky vypne.
Zlatá medaile
Koncern Same Deutz Fahr Group za své technické inovace v posledních měsících obdržel dvě ocenění. První bylo na výstavě EIMA 2000 v italské Bologni za systém odpružení přední nápravy. Druhé ocenění se týká Galileo Cab Systemu, kdy koncern za toto zařízení získal zlatou medaili na pařížské výstavě SIMA 2001, která proběhne v polovině února.