Většina lidí má ráda cestování, ale většina také cestuje tradičním způsobem. A pak je tu menšina, která cestuje způsobem netradičním. Zástupcem té druhé skupiny je Fin Leo Terqujeff, který se rozhodl podniknout cestu z Itálie do Finska v teleskopickém manipulátoru.
Co jej k tomu vedlo? V podstatě náhoda. Leo, pyšnící se přezdívkou MerloManne, je velkým fanouškem manipulátorů Merlo a jeho koníček je pro něj i zaměstnáním, neboť pracuje jako technický manažer ve firmě Rotator, sídlící v části Helsinek s názvem Vantaa. Firma Rotator se zabývá prodejem a servisem stavební techniky, mezi níž nechybí značka Merlo.
Když byl Leo před několika lety na školení u výrobce, představoval se malý teleskopický manipulátor Merlo P 26.5. Hned se mu zalíbil a ptal se kolik by stál, že by si ho koupil domů. „Když s ním dojedeš až do Finska, budeš ho mít zadarmo,“ řekl mu tehdy obchodní manažer Davide Milano.
A MerloManne se toho chytil. V loňském roce začal připravovat plán cesty a v roce letošním ji uskutečnil. Vyjel z výrobního závodu a cestoval přes Itálii, Slovinsko, Maďarsko, Slovesko, ČR, Německo, Dánsko, Švédsko do Finska. My jsme ho zastihli 12. 5. v Praze a to zhruba na půli cesty měřící 4000 km.
Zatím v pohodě
Cesta do té doby probíhala dobře, a tak byl Leo usměvavý a s radostí odpovídal na otázky. Cestou z Itálie do Finska si totiž plnil svůj sen, a protože letos, ve svých třiašedesáti letech odchází do důchodu, bral to jako pěkné zakončení své profesní kariéry.
Plánování cesty zabralo několik měsíců a výhodou bylo, že získal podporu od výrobce, takže prodejní a servisní střediska ve všech zemích, jimiž projížděl, mu byla nápomocna a také řadu z nich navštívil. V rámci ČR proto nechyběla návštěva firmy Cime v Pelhřimově, kde proběhl i malý servis manipulátoru, spojený s výměnou oleje v koncových převodech. A protože s manipulátorem během prvních 1800 km, které znamenaly asi 71 hodin provozu, nebyly žádné problémy, byl to jediný zásah, který na něm bylo během cesty třeba vykonat.
Cestovní úpravy
Před zahájením cesty proběhlo na manipulátoru několik úprav. Jednak byl polepen logy od sponzorů, ale dále MerloManne řešil několik úprav, které s hladkým průběhem cesty souvisely. Protože v kabině manipulátoru je velmi málo místa pro případná zavazadla, upevnil si do ramene místo adaptéru hliníkovou bednu pro základní zavazadla a též kanystry s provozními kapalinami a několika náhradními díly. Aby se zlepšil komfort cesty, doplnil si teleskop odpružením, které u modelu 26.5 není běžné, a zvolil pneumatiky s industriálním vzorkem, jež byly napuštěny kapalinou umožňující jízdu i při menším průrazu. A protože orientace je důležitá, na navigačním vybavení nešetřil. Do kabiny umístil tablet, klasickou navigaci a vzal si i tištěné mapy, do nichž si zakreslil základní linii cesty.
Šťastně doma
Celou cestu si MerloManne naplánoval na 45 až 50 dní, ale díky dobrému cestovnímu průměru 25 km/h a s ohledem na to, že za den urazil okolo 150 km, trvala jeho cesta o něco kratší dobu. Dne 13. 5. opustil ČR a pokračoval přes Německo až na sever Dánska z Frederikshavnu se přeplavil do švédského Göteborgu a ze Stockholmu pak do finského Türku a odtud dojel 31. 5. 2014 do Helsinek. Do Guinessovy knihy rekordů tak přibyl nový zápis o nejdelší cestě absolvované teleskopickým manipulátorem.*