Společnosti PEKASS a. s. a LUKROM spol. s r. o. uspořádaly spolu se zástupci vedení JCB setkání s technikou JCB. Místem konání byl areál zemědělského podniku AGRO Jesenice a. s. Pozvaní hosté a novináři se seznámili s historií společnosti JCB, současným výrobním programem a zajímavými modely strojů určenými pro zemědělský sektor. Staticky vystavené zástupce jednotlivých kategorií manipulační techniky a traktorů doplnily předváděcí stroje – manipulátory a kloubové nakladače. Nejvíce očekávanou novinkou však byl nový Fastrac 4000.
Nejočekávanějším strojem v Jesenici byl rozhodně nový Fastrac 4000. Poté, co přítomné pořadatel seznámil s historií projektu Fastrac a technickými parametry nové řady 4000, se všichni přesunuli na přilehlý pozemek, kde na ně čekaly čtyři předváděcí stroje.
Zbavit se pověr
Z názvu vyplývající vlastnost traktoru, a to, že je rychlý, vyvolala v minulosti u mnoha zemědělců dojem, že je to stroj vhodný tak leda pro dopravu. Změnit vnímání nového stroje zemědělci tak bylo jedním z hlavních úkolů konstruktérů a všech, kteří se na vývoji podíleli.
A jaký je nový Fastrac?
Fastrac 4000 je zcela nový stroj zabalený do karosérie s novým designem. Nový Fastrac 4000 je opravdu nový. Není to modernizovaný předchozí model. Je to od základu nově postavený traktor, v němž je použito pouze 7 % dílů z předchozí řady 2000. Osvědčené komponenty samozřejmě zůstávají, například kotoučové brzdy vybavené systémem ABS, nezávisle zavěšené nápravy nebo rámová konstrukce stroje, kdy jsou jednotlivé komponenty (motor, spojka, převodovka) vmontovány do rámu, takže nepřenášejí žádné zatížení. Fastrac řady 4000 je vybaven motory SISU se systémem SCR, splňujícími emisní normu Tier 4 Final o jmenovitém výkonu 158; 189 a 218 k (modely 4160; 4190 a 4220) a maximálním výkonu 180; 210, resp. 240 koní. Nová prostorná kabina CommandPlus se nese v duchu pohodlí, komfortu pro posádku a minima ovládacích prvků, které umožňují veškerá možná nastavení, ale neděsí obsluhu svou složitostí – naopak, ovládání všech funkcí traktoru je velmi přehledné a hlavně jednoduché. Specifikem a předností traktorů Fastrac je řízení. To je hydrostatické, nápravy se natáčejí v několika módech:
• přední náprava o 40° a zadní o 20°,
• zatáčení v jedné stopě (přední i zadní náprava mají krok 1 : 1 až do 20 °),
• zamčená zadní náprava (zamyká se též automaticky při překročení rychlosti 25 km/h),
• krabí chod,
• zpoždění (obsluha si nastaví hodnotu natočení předních kol, po němž teprve začne zatáčet i zadní náprava) – vhodné třeba pro orbu.
Nový Fastrac 4000 nabízí pět různých míst k osazení nářadí. Jsou jimi tažné zařízení, zadní závěs, přední závěs, přední část podvozku a zadní plošina za kabinou s nosností 4 t. Nově nechybí ani příprava pro montáž čelních nakladačů Quicke nebo Stoll.
Praktické jízdy na poli
Zkušební jízda se zástupcem firmy PEKASS jen potvrdila to, co bylo dříve řečeno. Nový Fastrac je pohodlný, k obsluze vstřícný, s jednoduchým systémem ovládání. Jeho pohon a systém odpružení umožňují, pokud to agregované nářadí dovolí, pracovat při vyšších rychlostech, než je obvyklé.
Jiří Hruška