13.09.2015 | 11:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Úspory a „úspory“ při údržbě strojů

Představte si pěstitele, který nakoupí špičkové osivo slibující velké výnosy, a vzešlý porost pak patřičně nepohnojí ani neošetří, protože chce ušetřit. Nebo chovatele, jenž si pořídí výjimečného závodního koně s dlouhým rodokmenem, a pak ho místo pořádného krmiva krmí slámou nebo zadinou.

Určitě byste takové hospodáře považovali za nerozumné nebo hloupé. Přesto se podobné věci dějí každý den, akorát v jiných kulisách. Vezměte si třeba oleje a filtry, které jsou krví, ledvinami a játry zemědělské techniky. Spousta majitelů traktorů či jiných strojů v ceně několika milionů korun uvažuje, zda při nákupu filtrů sáhnout po značkovém originálu nebo po o dvě tři stovky levnějším neznačkovém filtru.

To podstatné je uvnitř

 

Jasně, šetřit se musí, nízké náklady jsou jednou z cest k zisku. Jenže i u toho je zapotřebí se dobře vyznat a hlavně přemýšlet. Spousta prodejců vám dokáže bez uzardění tvrdit, že je jejich filtr stejný jako ten značkový a že pár set korun v cenovém rozdílu dělá jen jiná barva a chybějící logo na jeho plášti. Nemůžete se jim divit, protože v opotřebitelných dílech, které se pravidelně mění, se točí slušné peníze. Nicméně takoví prodejci nemusejí mít pravdu, a to ani v případě, že sedí velikost filtru, jeho těsnění či šroubení závitu. To podstatné je totiž skryto uvnitř.

Na první pohled

Stačí si filtr dobře prohlédnout a rozdíly jsou patrné hned. „Podívej se na tu hlavu, je odlitá a má dlouhý, frézovaný závit,“ ukazuje mi originální filtr Ing. František Vimr, vedoucí technický inspektor firmy STROM PRAHA a jeden z nejzkušenějších servisních techniků značky John Deere u nás. „Takový filtr neteče. Ne­originální filtry mívají hlavu lisovanou z plechu, a ta ani nemůže tak dobře těsnit, přes filtr pak uniká olej.“

Žebra a výztuhy

Na modelu filtru s průhledovým okénkem je dobře vidět na filtrovací lamely. „Neoriginální filtry často mívají méně žeber, a tudíž i menší filtrovací plochu. Logicky nepochytají tolik nečistot a dřív se ucpou. Důležité jsou také výztuhy mezi žebry, originál má třeba tři i víc, neznačkový filtr jednu nebo dvě. Bez potřebných výztuh se filtrovací žebra bortí, vzájemně dotýkají, a tím se opět zmenšuje filtrovací plocha. Uvědomme si, že třeba převodovka používá plnoprůtokovou filtraci a systémový tlak 20 barů. Ten už dokáže filtr s menším počtem výztuh i prorazit, třeba tenhle originál je stavěný na 65 barů,“ pokračuje František Vimr, „samozřejmě hodně záleží i na samotném materiálu, z něhož jsou žebra filtru vyrobena. Jiný materiál, než má originál, se může dřív ucpávat, ztrácet prostupnost i jímavost nečistot.“

„To zvenčí nikdo nepozná, ale takové filtry nedosahují požadované filtrovací účinnosti a nečistoty zůstávají v oleji,“ pokračuje František Vimr. „Třeba ozubeným kolům v převodovce to tolik nevadí, ale v hydraulice to odnášejí například proporcionální ventily a začnou zlobit. Vzhledem ke kvalitě používané nafty jsou na filtraci paliva také hodně citlivé moderní palivové soustavy, které pracují s velmi vysokým vstřikovacím tlakem a minimální tolerancí v komponentech.“

Parametry na plášti

„Kvalita filtru je dána jeho parametry, ty by měly být uvedeny na plášti filtru a garantovány. Na některých filtrech je vůbec nenajdete. Nejde mi o to tady teď vyhlašovat, že John Deere má nejlepší filtry. Sám si je nechává u renomovaných výrobců dělat na zakázku přesně podle svých požadavků. I neoriginální filtry mohou mít velmi dobrou kvalitu i parametry, ale pak budou těžko levnější,“ tvrdí František Vimr.

Laboratoř versus praxe

Avšak ani dobré parametry nemusejí stačit. „Z minulosti si pamatuji, že u starých řezaček poháněných Cumminsy několik motorů odešlo. Ojnice a písty vylítly ven, v jednom případě se olej dostal na baterku a řezačka vzplála. Zjistili jsme, že to bylo filtrem, stačilo pár vteřin bez mazání a motor se rozletěl. Filtry měly přitom stejné nebo lepší deklarované parametry než náš originál. Ovšem jenom podle laboratorních testů, provozní podmínky jsou hodně rozdílné a v nich neobstály. Naše filtry jsou prověřené v praxi,“ ujišťuje František Vimr. „Kvalita filtru se nejlépe ukáže na rozboru vzorku oleje.“

Jenom do konce záruky?

 

Podle zkušeností Ing. Jana Kubíčka, vedoucího úseku servisu a náhradních dílů firmy STROM PRAHA, většina majitelů techniky John Deere používá originální oleje a filtry John Deere alespoň po dobu čtyřleté garantované záruky: „Pak někteří začnou používat neoriginální, aby ´ušetřili´. Jenže tyto stroje slouží v podniku ještě třeba dalších pět, šest i více let.“

„Při použití neoriginálu jednou, dvakrát se většinou nic neděje,“ upřesňuje František Vimr, „ale pokud se na ně najede napořád, životnost stroje se rychle krátí. Nechápu to, nový stroj stojí miliony korun, za rok spotřebuje nafty za statisíce a majitel při výměně filtru za neoriginál ušetří dvě stovky. Maximálně tedy pár tisíc korun ročně. To nejsou úspory na dobrém místě, mnohem více se dá ušetřit třeba při správném nahuštění pneumatik a dotížení traktoru.“

Na stroje John Deere můžeme pohlížet jako na jeleny v mechanickém provedení. Jako takoví potřebují pravidelné transfuze oleje a transplantace filtrů. A aby jelen zůstal jelenem, nemůžete mu pumpovat krev a transplantovat orgány z prasete.

Pavel Pánek

Slaný

Foto:

Použití originálních olejů, filtrů i ostatních náhradních dílů zaručí, že si stroj uchová svoji výkonnost, spolehlivost i dlouhou životnost

Sada originálních filtrů John Deere

Filtr hydraulického oleje má odlitou hlavici s vyfrézovaným dlouhým závitem

Nejen u filtru motorového oleje na snímku záleží na tom, kolik má lamel a z jakého materiálu jsou vyrobeny

Tento filtr má tři výztuhy, aby se při vysokém provozním tlaku hydraulického oleje žebra nekroutila, nebortila ani nedotýkala

Na pláštích jsou uvedeny parametry filtrů, které výrobce garantuje rozdíly jsou nejlépe vidět na filtrech po výměně. Žebra originálního filtru John Deere (vpravo) jsou rovná, nepokroucená, na rozdíl od neoriginálů (uprostřed a vlevo). Za povšimnutí stojí také rovnoměrné rozložení usazenin (originál vpravo) dokazující, že filtroval účinně celou svojí plochou. U filtru vlevo se toto říci nedá, zanesená je jen jeho spodní část. Jde o filtry po výměně v servisním středisku Lnáře

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down