Sklízecí mlátičky řady CX8000 tvoří páteř sortimentu sklizňové techniky New Holland Agriculture. V současnosti se na trhu jedná o jediné, opravdu výkonné klasické sklízecí mlátičky, které si uchovaly tradiční systém výmlatu kombinující mláticí bubny a klávesová vytřásadla.
Značka New Holland klasický systém výmlatu dále úspěšně rozvíjí, a tak s příchodem emisní normy Tier4B na trh vstupuje nová modelová řada CX8. I ve sklizňové technice jsme měli možnost si vyzkoušet jeden z šesti předvýrobních kusů, konkrétně model CX8.85, který se na Svitavsku a Brněnsku proháněl po polích s lištou VariFeed o záběru 9,15 m.
Novinky na mlátičce
Co je tedy na mlátičce nového? Především motor, o kterém se zde nebudeme výrazně rozepisovat, protože s příchodem nové emisní normy se nic zásadního nemění. Naše koncernové motory zůstávají SCR only, udržují se všechny výhody, jako je živost, spolehlivost a úspornost, které zákazníci u motorů normy Tier 4A tak oceňovali.
Kromě motoru je nová také kabina, která vychází ze společné platformy pro všechny sklizňové stroje včetně mlátiček CR a řezaček FR. Na práci v noci budou svítit nové, opravdu výkonné LED světlomety, které najdete také pod bočními kryty. Se zvýšenou výkonností stroje jde ruku v ruce větší zásobník zrna a rychlejší vyprazdňování, které je převzaté z modelů CR, což platí také o možnosti osazení mlátičky odpruženým pásovým podvozkem.
Naše testovací mlátička navštívila celkem deset zákazníků a sklidila bezmála 400 ha obilovin. Pro srovnání jezdila společně s mlátičkou CR9.80, která byla vybavená lištou McDon o záběru 10,7 m a musíme říci, že statečně držela krok. Pojezdová rychlost při sklizni byla naprosto stejná a rozdíl ve výkonnosti tvořil pouze záběr lišty. Sklízecí mlátičky s klasickou technologií výmlatu dnes limituje především čištění a vytřásadla, takže v této oblasti je možné najít nejvíce zlepšení.
U mlátiček CX to jsou systémy OptiFan, které automaticky upravují otáčky ventilátoru při jízdě do kopce a z kopce tak, aby stroj neměl zbytečné ztráty nebo se hmota nedržela dlouho na sítech. Další ze systémů je OptiSpeed, který ze stejného důvodu také reaguje na podélný náklon mlátičky, ale zrychluje nebo zpomaluje chod vytřásadel. Značka New Holland za tyto systémy získala ocenění na výstavě Agritechnica před dvěma lety. Oba systémy se v praxi velmi osvědčily a právě proto konkurence stejné systémy začíná implementovat i do svých strojů.
Výsledky mlátičky CX8.85 v Ořechově
Podívejme se na konkrétní výsledky mlátičky CX8.85 ze dne 22. 7. 2015 v Ořechově.
Za den se celkem sklidilo 42,1 ha pšenice s výnosem 8,78 t/ha, a to při spotřebě 15,3 l/ha, respektive 1,75 l/t zrna. Sláma byla ukládána do řádku. Spotřeba na hektar je počítána včetně tří přejezdů.
Nezmínili jsme jednu drobnou úpravu – stavitelné čelo šikmého dopravníku, které jsme letos také u mlátičky využili. Při práci v polehlém obilí je možné lištu mechanicky lehce naklopit na kosu, takže obilí lépe vysekává. V pěkném porostu je možné lištu naklopit zpět více na patu.
Dva poznatky z provozu
Ze společného provozování dvou výkonných mlátiček na jednom poli máme dva důležité poznatky. Nové mlátičky CX8 se svými výkony dokážou v jistých podmínkách přibližovat výkonnosti strojů CR. Stroje s klasickým tangenciálním výmlatem mají výhodu ve složitějších sklizňových podmínkách, kde jsou univerzálnější v nastavení pro více plodin, což jsme letos ale nevyužili. Současně bezpečně víme, že pro tak výkonné stroje je čím dál složitější připravit podmínky, především logistické, aby svojí výkonnost mohli naplno předvést. To je také jeden z důvodů příchodu telematiky do oblasti zemědělské techniky, protože umožňuje sledovat on-line jednotlivé stroje a logistiku tak optimalizovat.
Ing. Aleš Petr
AGROTEC a. s.
Mlátička CX8.85 se po polích pohybovala společně s modelem CR, abychom oba stroje mohli porovnat
Sláma z devíti metrů záběru tvoří načechraný řádek nebo je rozhozena do celého záběru
Nejmodernější technologie čištění zajišťující efektivní práci ve svazích konkurence rychle kopíruje
Mlátička CX8.85 sklidila v Ořechově 369 tun zrna za den při spotřebě paliva 1,75 litru na tunu – gratulujeme Foto archiv firmy