V průběhu loňského podzimu jsme měli možnost se seznámit s traktory Deutz-Fahr 5G. Stalo se tak v Itálii nedaleko Milána a praktické vyzkoušení bylo zaměřeno na agregaci s čelním nakladačem a zpracování půdy s aktivním nářadím.
Modelová řada traktorů Deutz-Fahr 5G je poměrně komplikovanou záležitostí. Tedy komplikovanou s ohledem na nabídku modelů. Dále se totiž dělí ještě na tři základní varianty nesoucí označení LD, MD a HD. Zatímco varianta LD využívá trojice provedení s tříválcovými motory 2,9 l s označením 80, 90 a 100 k a používá rozvor 2,3 m, varianta MD má v nabídce tříválce 90 a 100 a čtyřválce 3,8 l s označením 90.4, 105.4 a 115.4 a podle použitého motoru disponuje rozvorem 2,3 nebo 2,4 m. Varianta HD využívá jen čtyřválcové motory, označení modelů je 90.4, 105.4 a 115.4 a rozvor kol činí 2,4 m. Kromě různých motorů používají traktory 5G i různé varianty a různé typy převodového ústrojí, různě dimenzovanou hydrauliku, nápravy a liší se i provedením a výškovým umístěním kabiny.
My svoji pozornost zaměříme na nejvýkonnější Deutz-Fahr 5115.4G HD. Je vybaven čtyřválcovým motorem FARMotion se zdvihovým objemem 3,8 l a s využitím oxidačního katalyzátoru a recirkulace spalin plní emisní stupeň IIIB.
Nejvyšší výkon motoru dosahuje 109 k a mezi jeho zajímavosti lze počítat vysoký vstřikovací tlak trysek systému common rail (až 200 MPa) nebo samočinné hydraulické nastavování ventilové vůle.
Různé verze převodovky
Pětistupňová převodovka je doplněna dvěma až čtyřmi rychlostními rozsahy a dvou- nebo třístupňovým násobičem točivého momentu. V základní výbavě je suchá pojezdová spojka a mechanická reverzace s ovládáním umístěným pod volantem, mnohem lepším řešením je však reverzace při zatížení s možností nastavení citlivosti rozjezdu, které se provádí ovladačem na reverzační páce. Výrobce uvádí, že celkový počet variant převodového ústrojí, které si uživatel může zvolit, je 57, maximální počet převodových stupňů dosahuje 60/60.
Mezi netradiční prvky patří systém Stop & Go, hydraulická parkovací brzda nebo standardní systém brzdění kol obou náprav.
Pokud je převodové ústrojí vybaveno třístupňovým násobičem točivého momentu, pak má tento násobič možnost systému Speed Matching, který při přeřazení v hlavní převodovce automaticky najde odpovídající stupeň násobiče tak, aby zrychlování či zpomalování traktoru bylo pokud možno plynulé.
Užitečným doplňkem pro jízdu na poli nebo práci s čelním nakladačem je systém rychlého otáčení volantu SDD, který snižuje počet otáček volantu nutný k dosažení plného rejdu kol. Pomocí elektronicky ovládaného solenoidového ventilu se mění objem oleje putujícího do hydraulických válců řízení, a tím se mění i počet otáček volantu mezi maximálními rejdy kol ze 4,5 na 2,2.
Zadní vývodový hřídel může být dodán v několika variantách - od otáček 540 přes 540/540 až po maximum rozsahů v podobě 540, 540E, 1000a 1000E, možná je i pojezdová závislost. Užitečným doplňkem je možnost spínání jeho spojky podle polohy ramen zadního TBZ. Čelní PTO má otáčky pouze 1000 ot/min.
Eco hydraulika
Zajímavě je řešený hydraulický systém. Ten může být vybaven jedním zubovým hydrogenerátorem s průtokem 55 l/min, zajímavější je však varianta Eco se dvěma hydrogenerátory o celkovém průtoku 60 l/min dosaženém již při otáčkách motoru 1600 za minutu. Jeden hydrogenerátor je v činnosti stále a druhý je ovládán přes regulační ventil řízený proporcionálně spínaným solenoidovým ventilem. Maximální průtok oleje je tak dosažen nikoliv při jmenovitých otáčkách motoru, jak je obvyklé, ale již v otáčkách 1600 za minutu.
Standardem jsou tři mechanicky řízené okruhy hydrauliky plus jeden ovládaný elektronicky. Pro ovládání čelního nakladače může být přímo ve výrobě instalována samostatná páka, která je součástí bočního panelu ovladačů.
Zadní tříbodový závěs disponuje nosností 5,4 t a jeho ovládání může být mechanické nebo elektronické, pomocí panelu se známými ovladači EHR. Alternativní přední TBZ má nosnost 2,4 t.
Veselá kabina
Tak, jak je u traktorů Deutz-Fahr zvykem, jednotlivé ovladače v kabině jsou barevně rozlišeny podle logiky, která se již léta nemění. Na výběr je ze čtyř druhů sedaček řidiče, nechybí sedačka pro spolujezdce. Ve střeše kabiny může být montován průhled užitečný při agregaci s člením nakladačem, viditelnost v noci zajišťuje až šest pracovních světlometů, klimatizace umožňuje montáž uhlíkového filtru.*