Se svými 28 122 kg působí menším tlakem na půdu než člověk svými chodidly. Je to skutečně tak, svými pásy vyvíjí na půdu měrný tlak 0,49 baru, bez volitelného zadního tříbodového závěsu a vývodového hřídele váží „jen“ 26 761 kg a měrný tlak je logicky ještě menší – 0,41 baru. U průměrného člověka se obvykle udává 0,5 baru.
Výhody pásových traktorů jsou nezpochybnitelné. V kategorii těch nejsilnějších s výkonem kolem 600 koní měl John Deere doposud jen jedno želízko v ohni, dvoupásový model 9570RT. Teď do něj přihodil druhé, novou řadu 9RX, která jej posouvá zase o kus výš. Už třeba jen kvůli zmíněnému měrnému tlaku má novinka o 24 % větší styčnou plochu než dvoupásové traktory, a proto i přes zhruba o 3,5 tuny vyšší hmotnost působí na půdu menším měrným tlakem.
Originální pásové jednotky
Pásový podvozek byl vyvíjen přímo pro nový 9RX. Jeho pásy jsou o 20 procent delší než u konkurenčního stroje, proto se méně zahřívají i opotřebovávají. Ze stejného důvodu má hnací kolo nahoře velký průměr i úhel opásání, takže svými žebry zabírá do osmi výstupků ve střední části pásu. V tomto počtu se hnací síla dobře rozloží, což mimo jiné opět souvisí s menším opotřebením pásů.
Uprostřed mezi vodicími kladkami má John Deere jenom dvě opěrné kladky, které jsou uchyceny na osmi šroubech. Jsou bezúdržbové, olej se v nich nemění, nýbrž pouze kontroluje, a to až po 1500 motohodinách. Někomu to může připadat jako maličkost, jenže když ji vynásobíte 16 (tolik opěrných kladek na traktoru je), už maličkostí být přestává.
Vedení pásu se seřizuje pomocí úhlu natočení přední vodicí kladky otáčením šestihranu jištěného jediným šroubem. Čtyři pásové jednotky – čtyři seřizovací šestihrany – jednodušeji už to asi ani udělat nejde.
Komfortní odpružení i řízení
Čtyřpásová koncepce předurčuje traktor k pohodlné jízdě s minimem rázů. Komfort na poli i při přepravě navíc vylepšuje odpružení kabiny na paralelogramovém zavěšení s příčnou panhardskou tyčí a čtyřmi vinutými pružinami s uvnitř vedenými tlumiči. Zdvih odpružení je 10 cm.
Bezpečné řízení
Volant má malý věnec a dobře se s ním řídí. Převod i odezva volantu jsou proměnlivé, John Deere toto řízení nazývá Active Command Steering a dodává jej na přání. Při otáčkách v pomalých rychlostech jde volant krásně lehoučce a traktor se dokáže otočit na poloměru 6,2 metru. Jakmile se rozjede rychleji, řízení krásně ztuhne a volant má větší odezvu. Díky tomu máte pocit bezpečí i při nejvyšší rychlosti lehce přes 40 km/h.
Vyspělá opěrka
Komín sání a výfuku jsou odsunuty mírně vpřed a ve výhledu vpřed schovány za předními sloupky. Kabina má šest sloupků a hlavně ty přední jsou poměrně úzké, aby neukrajovaly z úhlu výhledu. Osvětlení čítá 24 LED světlometů, ovládá se na displeji a po zapnutí osvítí veškerou plochu kolem traktoru.
Sedačka se dá natáčet doprava o 40 stupňů kvůli lepšímu výhledu dozadu. Sedí se v ní krásně a k pohodlí za volantem přispívá i jeho sklopný stavitelný sloupek. Po pravé straně je do sedadla vestavěna nová ovládací opěrka Command ARM, doplněná desetipalcovým dotykovým displejem. John Deere tímto ovládáním nyní vybavuje všechny své větší traktory, což usnadňuje přesednutí z jednoho do druhého. Přístup k funkcím a nastavením traktoru usnadňují tlačítka přímého přístupu umístěná pod displejem, po jejichž zmáčknutí hned vyvoláte menu, které potřebujete.
Úsporná jízda
Všechny čtyři modely mají osmnáctistupňovou automatickou převodovku e18 vybavenou řídicí jednotkou Efficiency Manager, která dohlíží na to, aby měl traktor vždy co nejnižší spotřebu paliva. Pokud například navolíte jízdu maximální rychlostí, postupně přeřazuje nahoru až k nejvyššímu stupni a přitom drží otáčky dole, kde běží motor úsporněji. S volbou stupňů si můžete pěkně vyhrát, na výběr je automatický režim, manuální, případně vlastní, lze nastavovat maximální rychlost pojezdu, úroveň otáček pro přeřazení a další věci. Změna stupňů je hebká, téměř neznatelná.
Vyspělé vymoženosti
Traktory nové řady 9RX jsou připraveny využívat všech vyspělých vymožeností značky John Deere, mezi které patří přenos provozních dat na dálku pomocí telematiky JD Link, automatické řízení AutoTrac či rozhraní ISOBUS pro ovládání připojených strojů.
Pavel Pánek
Foto:
Originální pásové jednotky s bezúdržbovými opěrnými kladkami a jednoduchým seřizováním jsou o 20 % delší
Dlouho očekávaná novinka 9 RX přináší integraci nejmodernějších technologií. To vše ve velmi komfortním a praktickém provedení
Nový John Deere 9620RX na čtyřech pásech působí i v plné výbavě na půdu menším měrným tlakem než člověk