17.04.2025 | 03:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

A pak, že se elektrický pohon nehodí pro velké stroje

Na veletrhu Bauma nebyla nouze o zajímavé stroje. To, že bateriový provoz není vhodný pro velké stroje dokumentoval tento drobeček Liebherr T 264 Battery Electric, který umí převézt 240 tun nákladu. V základní verzi je poháněn spalovacím motorem o výkonu 2700 k, ovšem tato verze je poháněna energií z akumulátorů a navíc je upravena pro plně autonomní provoz.

T 264 Battery Electric vystavený na Baumě je poháněn elektrickou energií z akumulátorů což umožňuje tomuto obrovskému nákladnímu vozu jezdit bez spalování fosilních paliv. Baterie o výkonu 3,2 MW byla vyvinuta společností Fortescue Zero, která vyvíjí a dodává akumulátory a technologie jejich ultrarychlého nabíjení do závodních vozidel.

Elektrický nákladní vůz T 264 Battery Electric je vybaven řešením autonomní přepravy (AHS), které umožňuje provoz bez řidiče. Tuto technologii vyvíjejí společnosti Liebherr a Fortescue jako součást našeho partnerství pro rozvoj těžebního ekosystému s nulovými emisemi.

AHS je navrženo s ohledem na budoucnost, protože bude fungovat jak s akumulátorovými vozidly jako T 264 Battery Electric tak s vozidly se spalovacími motory. AHS bude také vybaveno systémem řízení spotřeby energie, který bude v reálném čase monitorovat energetickou hladinu vozového parku a koordinovat statické dobíjení nákladních vozidel. Systém AHS bude dokonce schopen optimalizovat trasy a rychlosti nákladních vozidel, aby se snížila spotřeba paliva a energie a zajistilo se, že nákladní vozidla fungují co nejefektivněji.

Ač se bateriový pohon zdá pro vozidla tohoto typu jako nesmysl, určitou logiku má. Jednak je u těchto strojů běžné, že mají dieselelektrický pohon, což následné plné elektrifikaci napomáhá. Tyto stroje jezdí v lomech pomalu a na krátkou vzdálenost, což umožňuje optimalizovat režim jízdy a časy nabíjení (nabíječka má výkon 6 MW!) a v neposlední řadě je plně elektrický pohon velmi vhodný pro autonomní provoz, který je v lomech (kam nemá veřejnost povolený přístup) smysluplným řešením.*

Elektrický nákladní vůz Liebherr T 264 Battery Electric a vedle stojící elektrický bagr 9400
Vedle stojící barg je rovněž na elektrický pohon, ovšem nikoliv bateriový, ale je napájen po kabelu

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.