Anglický výrobce JCB je mimo jiné známý tím, že se zabývá alternativními způsoby pohonu u svých samojízdných strojů. Tak se připravuje na budoucnost, v níž budou tyto pohony hrát významnou roli. JCB bude moci nabídnout své stroje v udržitelné podobě.
JCB mohl na stánku na veletrhu Agritechnica prezentovat výsledky svého projektu, spojeného s náklady ve výši 100 milionů liber, zaměřeného na vývoj a výrobu superefektivních spalovacích motorů na vodík. Tým 150 inženýrů JCB pracuje na přelomové iniciativě k vývoji těchto motorů. V britských motorárnách již bylo smontováno více než 75 prototypů takového motoru.
Prototypy již v praxi
Spalovací motor na vodík JCB jsou alternativou k naftovým spalovacím motorům, ovšem zcela bez emisí oxidu uhličitého. Návštěvníci veletrhu Agritechnica 2023 si takový motor mohli prohlédnout zblízka ze všech stran.
Prototypy tohoto motoru jsou již v praktickém nasazení na rypadlech a teleskopických manipulátorech JCB. Dalšího průlomu se výrobci JCB podařilo dosáhnout instalací nového motoru na vodík do nákladního vozidla Mercedes-Benz a užitkového vozidla Mercedes-Benz Sprinter.
Mobilní tankovací vozidlo
Aby bylo možné dopravovat vodík ke strojům s vodíkovými motory, vyvinuli konstruktéři JCB vlastní mobilní tankovací vozidlo. Nádrž vozidla pojme dostatek plynného vodíku, aby bylo možné dotankovat šestnáct rypadel. Tato nádrž se instaluje buď za kabinu traktoru JCB Fastrac anebo na ložnou plochu přívěsu.
K pohonu kompaktních strojů pak JCB vyvinul plně elektrické systémy. Elektricky poháněné stroje jsou kompaktní kolový nakladač 403E, teleskopický manipulátor 525-60E a minirypadlo 19C-1E – první elektricky poháněné minirypadlo světa.
Co se týká vývoje elektrického pohonu, společnost JCB prozatím dospěla k závěru, že palivové články jsou příliš drahé, příliš komplikované a nejsou dostatečně robustní pro stavební a zemědělské stroje. Když byl inženýrský tým JCB požádán, aby přemýšlel jinak a využíval dostupné technologie bezuhlíkovým způsobem, zrodil se vodíkový motor JCB.
Spolehlivá technologie
„Jedinečné spalovací vlastnosti vodíku umožňují vodíkovému motoru poskytovat stejný výkon, točivý moment a účinnost jako dnešní stroje JCB, ale bez oxidu uhličitého. Vodíkové spalovací motory nabízejí další významné výhody: použití technologie a komponentů vznětových motorů eliminuje potřebu vzácných zemin a technologie spalování se již osvědčila při použití ve stavebních a zemědělských strojích. Jedná se o nákladově efektivní, robustní a spolehlivou technologii, která je známá nejen ve stavebnictví a zemědělství, ale po celém světě," uzavírá Lord Anthony Bamford.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!