Aplikace tekutých statkových hnojiv je často diskutovaným tématem. Zejména v současné době, kdy se cena minerálních hnojiv podstatně zvýšila, je určitě vhodné se zamyslet nad tím, jak kapalná statková hnojiva využít efektivně a s malými ztrátami dusíku. Řešením je použití výkonných cisteren s aplikátory, zapravujícími kejdu či digestát nebo fugát do půdy.
Specialistou na výrobu samojízdných aplikátorů tekutých statkových hnojiv je nizozemská společnost Vredo, kterou na našem trhu zastupuje společnost P & L, spol. s r.o., a která pro sezónu 2023 zařadila do nabídky nový samojízdný model s označením VT 5536.
Čím se vyznačuje? Vším co musí takový stroj zvládnout, což je vysoká výkonnost, nízké utužení půdy a přiměřeně ekonomický provoz.
Dvaadvacet kubíků
Vysoká výkonnost je dána několika faktory. Především však použitím lehké polyesterové nádrže s objemem 22 m3 a výkonného čerpadla Vogelsang s rotačními písty (na vstupu s integrovaným systémem řezání větších příměsí). Čerpadlo zvládne průtok 12 000 l/min a je určeno jak pro sání tak výtlak kejdy do aplikátoru. Pro aplikaci je takovýto průtok dostatečný, avšak pro sání stačit nemusí. V takovém případě je možné využít odstředivého čerpadla umístěného přímo na sacím rameni s průměrem zvětšeným z osmi na deset placů. Pak se celkový sací průtok zvýší na 16 000 l/min a k naplnění nádrže postačí čas jedné a půl minuty.
Protože samojízdný aplikátor potřebuje velkou flexibilitu práce a plnění je čas, který lze označit jako ztrátový je díky otočnému rameni možné nasávání z levé i pravé strany stroje.
K modelu VT 5536 lze pomocí závěsu s nosností 8 tun agregovat různé druhy aplikátorů v radličkovém, botkovém či kotoučovém provedení, disponující záběry 7,5 až 12 m. Výbavou na přání je systém satelitní navigace Trimble, nebo John Deere, který může být doplněný měřením obsahu živin pomocí NIR analýzy. NIR analýza je možná i v kombinaci se satelitní navigací Trimble, pak pochází od firmy Zunhammer. V obou případech je možná variabilní aplikace s cílem udržení konstantní dávky určitého makroprvku, nebo i proměnlivá aplikace podle aplikačních map.
Čtyři flotační pneumatiky
Protože výkonnost stroje jde ruku v ruce s velkou nádrží a velká nádrž znamená vyšší hmotnost, je na to pamatováno při konstrukci podvozku. Je použita pro Vredo klasická čtyřkolová konstrukce s řízením obou náprav. Díky tomu se může aplikátor otáčet na malém poloměru a při aplikaci je možná i jízda v takzvaném psím chodu, kdy se každé z kol odvaluje ve vlastní stopě. Při vyšší pojezdové rychlosti jsou řízená jen kola přední nápravy.
A aby byl snížen tlak přenášený na půdu, jsou použity flotační pneumatiky. V základní výbavě je to Mitas 900/60 R42, na přání je možný rozměr 1000/65 R32 od stejného výrobce. Na přání je též možný systém centrální regulace tlaku vzduchu v pneumatikách, který dokáže utužení půdy dále omezit. S pneumatikami o šířce 900 mm se Vredo VT 5536 vejde do přepravní šířky 3 m.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 9/2022.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!