V sortimentu techniky nabízené firmou CRS Marketing jsou dvě firmy jejichž historie i současnost je podobná přestože vyrábějí odlišné stroje. Jednou z nich je u nás již dobře známý Annaburger, jedna z předních německých firem vyrábějících transportní techniku.
Koncem loňského roku se mohla zemědělská i odborná veřejnost s produkty firmy Annaburger blíže seznámit a to v novém prodejním a školicím středisku firmy v Čížkovicích u Lovosic. přičemž informace nám předával přímo konstruktér firmy Annaburger.
Firma Annaburger sídlí ve městě s podobným názvem, které se nachází v bývalém východním Německu a tak je nasnadě, že původně byla součástí velkého koncernu Fortschritt, přičemž se orientovala na výrobu přívěsných cisteren, které byly dodávány do celého tehdejšího RVHP a i u nás jich je ještě hodně v provozu. Současný záběr firmy je širší a mimo jednoúčelových cisteren a návěsů zahrnuje i výměnné nástavby, včetně těch určených pro rozmetání statkových hnojiv.
Moderní trendy
Konstrukce podvozků přitom respektuje požadavky současného trhu kdy jsou kladeny stále vyšší nároky na přepravní kapacitu (nosnost, ložný objem), která příznivě ovlivňuje ekonomiku provozu. Nicméně pozornost je věnována i hlediskům bezpečnostním (stabilita, odpružení, brzdy) a ekologickým (tlaky na půdu). Z těchto požadavků pak vycházejí současné trendy pro dopravní techniku mezi něž patří především používání širších pneumatik (dnes je běžná šířka 600 až 800 mm pro snížení měrných tlaků na půdu) a použité pneumatiky mají rovněž větší průměr (22.5 až 26.5 palců pro lepší jízdu v terénu a překonání drobných nerovností). Díky většímu objemu vzduchu je v pneumatikách udržován nižší tlak (150 až 250 kPa pro menší utužení půdy), přičemž je ideální když je možné tlak vzduchu za jízdy měnit (větší na silnici, menší na poli). Toto řešení ale díky vysoké ceně doposud takřka nikdo nepoužívá. Pneumatiky přitom musejí mít dlouhou životnost a svým nízkým valivým odporem musí zajistit i příznivou spotřebu paliva.
Jak je zvládnou konstruktéři
Použití takových to pneumatik je ale probléme pro konstruktéry podvozků, kteří jsou omezeni celkovou šířkou návěsu a rovněž tak větší průměry pneumatik posouvají nahoru těžiště a to je opět problém. Nicméně i to se dá zvládat a tak Annaburger nyní nabízí několik typů podvozků s tandemovou i tridemovou nápravou, které jsou širokoprofilovými pneumatikami vybaveny. U tandemových i tridemových náprav je navíc možné zvedat přední nápravu a to nejen s ohledem na jízdu s prázdným návěsem kdy se tak pneumatiky neopotřebovávají ale i pro změnu těžiště pokud je na podvozku montována rozmetací nástavba. Při konci rozmetání je všechen materiál vzadu a odlehčuje se závěs traktoru. Tandemové i tridemové nápravy mohou být vybaveny řízením u tandemů se většinou řídí náprava zadní, která je náběžná (plovoucí) u tridemů je často používáno nucené řízení (mechanické spojení s traktorem) a to přední i zadní nápravy.
Annaburger nabízí i široké možnosti konstrukce náprav, protože každé řešení má své výhody i nedostatky a podle převažujícího typu provozu (silnice , pole terén) je pak třeba zvolit vhodný systém. Nejjednodušším řešením jsou kloubové výkyvné nápravy, které mají výbornou stabilitu v terénu, odpruženy ale vůbec nejsou. Další možností jsou parabolické pružiny (listová pera) nebo tzv. Boogie náprava, která sice lépe pruží, ale má horší stabilitu. Pro převažující jízdu po silnici zejména při vyšších rychlostech je výborné vzduchové odpružení (listová pera plus vzduchové měchy) a patrně nejuniverzálnější je odpružení hydropneumatické.
Novinky na trhu
Ze všech výše uvedených poznatků vychází současný výměnný systém Multi Land Plus, který je dodávaný v roce 2005. Je vybaven širokými pneumatikami a koly s větším průměrem (proto bylo sníženo těžiště vozu) může mít hydropneumaticky odpružené nápravy, přední lze zvednout. Výměnná nástavba v podobě rozmetacího ústrojí doznala rovněž některých změn zejména co se týče pohonného ústrojí.
Mimo výměnného systému Multi Land Plus jsou v nabídce firmy Annaburger i další zajímavé návěsy jako například Shub Fix s výtlačným čelem, který najde uplatnění zejména tam kde je na labilním podkladu ohrožena stabilita vozu při sklápění (typicky třeba senážní jámy) nebo v krytých prostorách kde není možné návěs sklápět do dostatečné výšky.
A zajímavým strojem je i překládací vůz Annaburger z nové řady 16. Ten má ložný objem 28 m3 a podle údajů výrobce jej dokáže přeskladnit do dvou minut.
Luboš Stehno