Pole a na něm pracuje traktor bez řidiče. Někdo by řekl obraz budoucnosti, Kubota však říká obraz dnešních dnů. Alespoň v Japonsku. Tam totiž vláda posvětila používání autonomních traktorů, a tak již první vstupují do sériové výroby.
Ve skutečnosti ale obraz blízké budoucnosti v Japonsku a možná v trochu vzdálenější budoucnosti i u nás bude vypadat malinko jinak. Jde o to, že jeden řidič bude moct ovládat dva traktory najednou. Zatímco v jednom traktoru bude sedět a vykonávat práci, druhý bude pracovat autonomně a řidič ho bude moci ovládat přes terminál umístěný v traktoru s řidičem. Ze sortimentu Kuboty budou takto připraveny modely řady L7001 a M7001.
Letošní výstava Agritechnica bude svědkem představení nástupců řady M7001. Nové modely dostaly název M 7002 a jejich maximální výkon vyšplhá k hranici 170 koní. Hlavní novinkou je šestistupňová převodovka řazená pod zatížením, která efektivně spolupracuje s motorem a společně tak poskytují potřebný výkon a přitom šetří palivo. Nová převodovka celkem nabízí 30 stupňů vpřed a 15 vzad, a pokud jsou zařazeny i plazivé rychlosti, pak 54 stupňů vpřed a 27 vzad. Produktivitu traktoru zvyšuje také vyšší užitné zatížení.
V dnešní době se stává, že některé moderní nástroje dosahují svých limitů v přesnosti práce kvůli nedostatku elektrické energie. Mechanický pohon zadního vývodového hřídele a elektrická energie 12 V od traktoru jednoduše nestačí, a proto Kubota přichází s platformou e-Power, díky které má agregované nářadí k dispozici ještě další 10,5 kW. Zařízení navíc poskytuje tuto dodatečnou elektrickou energii bez toho, aby byl traktor nějak modifikovaný.*
Více v časopise Mechanizace zemědělství