Každý stroj má svůj limit životnosti. U traktorů bývá takovým mezníkem 10 000 Mh. Ale ne všechny traktory po tomto proběhu jdou do šrotu, nebo potřebují generální opravu. Ty dobře provedené a hlavně udržované, zvládnou dobře i 15 tisíc Mh, ale ty co vydrží ještě více už můžeme označit za rekordmany.
Jedním za takových rekordmanů je Claas Ares 566, který jezdí v zemědělském podniku Klas Nekoř a.s., jenž vzniknul z bývalého ZD Vítkovice Nekoř. Klas Nekoř se zabývá rostlinnou i živočišnou výrobou, kdy obhospodařuje 1500 ha zemědělské půdy z niž větší část je využita pro výrobu krmiv určených pro chov 600 krav a asi 650 kusů ostatních kategorií skotu. Mezi zajímavosti rostlinné výroby patří jistě pěstování trav na semeno a to na ploše 150 ha, ostatní plodiny jsou klasikou tedy řepka, mák a obilniny.
Klas Nekoř je též významným prodejcem techniky Claas, a to v 9 okresech východních Čech. Mimo techniky Claas (dosud prodali 200 sklízecích mlátiček, 90 řezaček a 40 traktorů) jsou též významným prodejcem techniky Vaderstad (přes 70 prodaných secích strojů a desítky strojů na zpracování půdy této značky) a dále mají v sortimentu techniku Kverneland, Annaburger či dojírny De Laval, oleje Shell a osiva Pioneer. Prodejem se zabývají čtyři prodejci a opravy a pravidelné prohlídky strojů má na starost devět servisních techniků.
Pionýr mezi traktory Claas
Claas Ares 566 je jedním z prvních traktorů, které byly na náš trh dodány a to v době kdy firma Claas převzala společnost Renault Agriculture. Tento traktor byl vystaven na Techagru 2004 a poté již putoval do zemědělského provozu Klasu Nekoř. A dostalo se mu řádného využití. První rok pracoval v rostlinné výrobě zejména s postřikovačem a dále též s lisem a žacím strojem. O rok později byl agregován s krmným vozem s nímž obsluhoval tři střediska a čtyři místa uskladnění krmiv. Díky tomu traktor najezdil až 80 km za den a byl v provozu 8 až 9 hodin denně. A toho pramení i onen proběh 17000 Mh což znamená takřka 3000 Mh natočených za rok.
V červnu tohoto roku byl již Ares z krmného vozu vyřazen, avšak nikoliv kvůli nespolehlivosti ale z preventivních důvodů, kdy přece jen u traktu s takovýmto proběhem je riziko závady vyšší a rychle měnit traktor agregovaný v krmném voze je problematické.
To však neznamená, že by byl Ares 566 na konci svého života. Byl přeřazen do rostlinné výroby a jezdí s desetikubíkovou cisternou při vyvážení kejdy, dále s osmitunovým návěsem Hawe a chystá se na něj i žací dvojkombinace se záběrem dvakrát tři metry. Traktor má totiž čelní tříbodový závěs a vývodový hřídel, který při letech strávených k s krmným vozem nepotřeboval a tak se pro něj našlo uplatnění až nyní.
Ares 566 je čistokrevným Renaultem, který byl vlastně jen přebarven na zeleno, protože v roce 2004 firma Claas teprve začínala s vlastním vývojem. Přesto se v provozu osvědčil a množství poruch bylo úměrné jeho zatížení. V průběhu šesti let tak byl vyměněn tlumič torzních kmitů mezi motorem a převodovkou, dále opotřebované vstřikovače a jednou též těsnění pod hlavou což byl pravděpodobně důsledek zanedbané údržby, kdy obsluha nevyčistila chladiče a motor se uvařil. Opraveno bylo též několik kabelů, které při provozu v agresivním prostředí trpěly. To je na 17000 Mh provozu slušná bilance.
Zcela bez závad bylo převodové ústrojí, které obsahuje reverzaci pod zatížením, čtyřstupňový násobič točivého momentu a mokou spojku vývodového hřídele která je opři agregaci krmným vozem hodně zatížena.
Ares je vybaven odpruženou kabinou (kombinace tlumičů a vinutých pružin), která je komfortní avšak zvedá celkovou výšku traktoru. S ohledem na průjezdnost ve stájích byl proto vybaven užšími pneumatikami s menším průměrem ráfku. Agregovaný krmný vůz byl jednošnekový Frasto s horizontálním mícháním a objemem korby 9 m3, která však byla prostřednictvím nástavků navýšena tak aby objem vystačil vždy pro určité kategorie skotu a délky krmných chodeb. Dnes již v podniku jezdí KMV nový, stejného provedení i značky avšak s ložným objemem 13 m3.
Nový nástupce
Díky přechodu Aresu 566 do rostlinné výroby bylo nutné doplnit traktor do krmného vozu. Byl zvolen model Arion 430 s maximálním výkonem 125 koní (Ares 566 měl 115 k). Model Arion je již z dílen firmy Claas, avšak koncepce je podobná. Používá motor DPS, avšak již se vstřikováním Common Rail, turbodmychadlo s regulací tlaku a systém recirkulace spalin. Také převodovka je obdobné koncepce tedy čtyřstupňová, se čtyřmi stupni řazenými pod zatížením avšak všechny převodové stupně se již řadí pomocí tlačítek. Vývodový hřídel má morou spojku a lze jej provozovat ve čtyřech režimech 540/540E/1000/1000E. Je zajímavé, že v praxi je využíván nejčastěji v režimu 540 E, kdy pro jmenovité otáčky vývodového hřídele stačí snížené otáčky motoru a přesto výkon motoru traktoru postačuje.
Nový traktor Arion 430 tedy disponuje vyšším výkonem motoru, trochu komfortnějším ovládáním, ale nemá odpruženou kabinu, to s ohledem na celkovou výšku. Podle jeho obsluhy, Tomáše Faltuse to však není takový problém a nový traktor se mu líbí více, zejména protože je motoricky živější, tišší a má v něm i lepší sedačku. Jízdní komfort by dále mělo zvýšit kulové spojení, které bude na traktor a KMV následně domontováno.
S Aresem 566 nyní jezdí další z Faltusů a to Pavel a i ten si jej přes jeho pokročilejší věk pochvaluje. Předtím totiž jezdil se Zetorem Crystal a Z 7245 tak přechod do nového byť ojetého traktoru, který má reverzaci pod zatížením, odpruženou kabinu a hlavně klimatizaci je pro něj příjemnou změnou.