Problematika správného dotížení traktoru, které snižuje prokluz pneumatik, je nesmírně košaté téma, o němž již vyšlo velké množství odborných příspěvků. Asi nikdo nepochybuje o tom, že na optimální trakci traktoru se vysokou měrou podílí i vhodné pneumatiky nahuštěné na správný tlak a také vhodné dotížení traktoru, které je možné provést různými způsoby.
Klasikou je použití čelního závaží a závaží v zadních kolech, méně častá jsou závaží v předních kolech nebo závaží umístěná na spodní části traktoru. A jednou z variant je i plnění pneumatik vodou. Nutno však poznamenat, že dnes jde spíše o historický způsob, jak zvýšit trakci, který byl poplatný své době a především skutečnosti, že dříve bylo u traktorů běžné použití diagonálních pneumatik.
Pro moderní radiální a zejména IF a VF pneumatiky je plnění vodou zcela nevhodné a může představovat i bezpečnostní riziko, a to při jízdě vyšší rychlostí. Pokud jsou pneumatiky zatíženy vodou (zejména u výkonných traktorů, jedoucích rychlostí i vyšší než 50 či 60 km/h) všechny bezpečnostní parametry týkající se jízdní dynamiky (jako je rychlá změna směru jízdy, nedotáčivé a přetáčivé zatáčky, vibrace atd.) jsou zcela potlačeny a to může způsobit vážné problémy. Tyto negativní účinky na jízdní dynamiku a vibrace mohou způsobit vážné problémy jak stroji, tak obsluze. Je to proto, že každý traktor je zkontrolován a schválen do provozu pouze se vzduchem nahuštěnými pneumatikami. Ty jsou základem výpočtů týkajících se setrvačných sil při jízdě a přenosu vibrací zejména na silnici.
Ale nejde jen o vysoké rychlosti. Při nižší rychlosti a práci na poli pak vodou naplněná pneumatika nemá své vlastnosti, nezvětšuje se kontaktní plocha, pneumatika je mnohem tužší a záběrové vlastnosti se tak zhoršují, zejména u pneumatik VF.
Z výše uvedených důvodů společnost BKT, světový lídr v sektoru Off Highway pneumatik, nedoporučuje plnění pneumatik vodou – nejen proto, že to ovlivňuje bezpečnost provozu, ale řečeno mnohem jednodušeji, není to už potřeba. Plnění pneumatik vodou patří minulosti, především proto, že do minulosti patří určité typy pneumatik, které byly nahrazeny sofistikovanými produkty s inovativní technologií a mnohem vyšší užitnou hodnotou.
Podle firmy BKT by pneumatiky s vodním balastem měly být zakázanou praxí. Zejména flotace, specifická vlastnost pneumatik IF a VF, není po naplnění vodou možná, a tak je ztracena hlavní výhoda používání těchto produktů.
Naštěstí plnění pneumatik vodou není běžnou praxí, neb to přináší komplikace spojené zejména s tím, když je třeba traktor odlehčit a je nutné dostat vodu ven přes malý otvor, který poskytuje ventilek, voda také nesmí v pneumatice zamrznout, může způsobit korozi disku atd. I díky těmto komplikacím se plnění pneumatik vodou nevyplatí.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!