04.06.2024 | 07:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Budoucnost zná směr, cesty a cíl

Autonomní traktor na alternativní pohon. I takové stroje by mohly už v blízké budoucnosti jezdit na našich polích. Mnoho výrobců zemědělské techniky již představilo svůj autonomní traktor, který nepotřebuje řidiče. Hledají se i alternativní pohony, které by nahradily fosilní paliva. Již dnes jsou prototypy, které jezdí na biometan, elektřinu či vodík.

Autonomní traktor

Autonomní traktor jezdí po poli zcela sám, neboť je vybaven různými pokročilými systémy včetně radarů, laserů či videokamer, takže reaguje na okolní prostředí. Přitom samostatně optimalizuje provoz a ovládá nářadí. Lze mu zadávat pokyny a kontrolovat ho prostřednictvím stolního počítače, nebo tabletu, přitom operátor může ovládat několik strojů najednou. Autonomní stroj je určený především pro práce, kde se nevyžaduje složitý zásah obsluhy, což je setí, aplikace pesticidů a hnojiv či sklizeň pícnin

Autonomní traktor pracuje lépe a rychleji než s obsluhou, navíc nepotřebuje bezpečnostní přestávky, dovolenou ani mzdu. Předpokládá se, že nejdříve začnou tyto stroje pracovat ve vinicích a speciálních provozech s ohraničenými pozemky, kde se úkoly opakují. Plně autonomní systémy již vyvinuté jsou, v cestě jim zatím stojí i nedostatečná legislativa.

Od biometanu k vodíku

Navzdory tomu, že vznětové motory jsou velice účinné, hledají se s ohledem na škodlivé emise vznikající spalováním fosilních paliv či rostoucí cenu pohonných hmot i alternativní zdroje pohonu. Naftu už může v některých případech nahradit například biometan, který by si mohli zemědělci sami vyrábět. Pohon traktoru na bioplyn se technicky rovná pohonu na stlačený zemní plyn – metan. Spalování vlastního metanu je velice zajímavé, ať už s ohledem na jeho cenu či ochranu životního prostředí, nebo i vzhledem k tomu, že v řadě zemědělských podniků jsou bioplynové stanice a jejich produkt je po přečištění připraven jako palivo. Zajímavou alternativou je také vodík.

Elektromobilita proniká i do zemědělské techniky a nevyhýbá se ani traktorům. Současná konstrukce akumulátorů a hustota energie v nich obsažené však umožňují elektrický pohon zatím jen u strojů s nižším výkonem, a tedy i menší pohotovostní hmotností.

Celý článek naleznete v Tématu týdne v Zemědělci č. 23.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down