Autonomní traktor na alternativní pohon. I takové stroje by mohly už v blízké budoucnosti jezdit na našich polích. Mnoho výrobců zemědělské techniky již představilo svůj autonomní traktor, který nepotřebuje řidiče. Hledají se i alternativní pohony, které by nahradily fosilní paliva. Již dnes jsou prototypy, které jezdí na biometan, elektřinu či vodík.
Autonomní traktor
Autonomní traktor jezdí po poli zcela sám, neboť je vybaven různými pokročilými systémy včetně radarů, laserů či videokamer, takže reaguje na okolní prostředí. Přitom samostatně optimalizuje provoz a ovládá nářadí. Lze mu zadávat pokyny a kontrolovat ho prostřednictvím stolního počítače, nebo tabletu, přitom operátor může ovládat několik strojů najednou. Autonomní stroj je určený především pro práce, kde se nevyžaduje složitý zásah obsluhy, což je setí, aplikace pesticidů a hnojiv či sklizeň pícnin
Autonomní traktor pracuje lépe a rychleji než s obsluhou, navíc nepotřebuje bezpečnostní přestávky, dovolenou ani mzdu. Předpokládá se, že nejdříve začnou tyto stroje pracovat ve vinicích a speciálních provozech s ohraničenými pozemky, kde se úkoly opakují. Plně autonomní systémy již vyvinuté jsou, v cestě jim zatím stojí i nedostatečná legislativa.
Od biometanu k vodíku
Navzdory tomu, že vznětové motory jsou velice účinné, hledají se s ohledem na škodlivé emise vznikající spalováním fosilních paliv či rostoucí cenu pohonných hmot i alternativní zdroje pohonu. Naftu už může v některých případech nahradit například biometan, který by si mohli zemědělci sami vyrábět. Pohon traktoru na bioplyn se technicky rovná pohonu na stlačený zemní plyn – metan. Spalování vlastního metanu je velice zajímavé, ať už s ohledem na jeho cenu či ochranu životního prostředí, nebo i vzhledem k tomu, že v řadě zemědělských podniků jsou bioplynové stanice a jejich produkt je po přečištění připraven jako palivo. Zajímavou alternativou je také vodík.
Elektromobilita proniká i do zemědělské techniky a nevyhýbá se ani traktorům. Současná konstrukce akumulátorů a hustota energie v nich obsažené však umožňují elektrický pohon zatím jen u strojů s nižším výkonem, a tedy i menší pohotovostní hmotností.
Celý článek naleznete v Tématu týdne v Zemědělci č. 23.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!