Tvrdé severské podmínky a krajina s kamenitým povrchem a velice bohatým lesním porostem - kde jinde by se našlo lepší místo pro opravdovou zkoušku kvality a odolnosti techniky. A právě zde, 300 kilometrů jižně od polárního kruhu, kde v letních měsících slunce téměř nezapadá, má ve švédském městečku Brännland výrobní závod společnost Ålö, celosvětově známá produkcí čelních nakladačů Quicke.
První čelní nakladač se ve Švédsku objevil v roce 1947. O jeho koupi z USA měl pozdější zakladatel značky Quicke Karl Ragnar Åström zájem již o několik let dříve, ale díky válečné vřavě nebyl jeho dovoz možný. Americký výrobce však poskytl výkresy a švédský nakladač byl na světě, ovšem ještě ve verzi pevně spojené s traktorem. U okolních farmářů přesto vyvolal značný ohlas, a tak o dva roky později vznikla společnost AB Ålö Maskiner a výroba čelních nakladačů ve Švédsku mohla začít. Nakladače v té době zdaleka nekončily pouze v zemědělském provozu. Převážná většina se jich uplatnila při stavbě silnic či vodních elektráren. Ale v polovině padesátých let po nástupu speciálních strojů ustupoval význam na pevno na traktory montovaných nakladačů v průmyslu do pozadí. Bylo proto nutné hledat nová řešení a uplatnění.
Snadno a rychle od traktoru odpojitelný nakladač Quicke se poprvé prezentoval v roce 1958 na výstavě v Londýně a hned začal dělat čest svému jménu. Po londýnském úspěchu projevili o čelní nakladače Quicke zájem i zahraniční uživatelé a v roce 1959 tak mohly první produkty vyrazit do světa. Vedly si dobře, protože již v roce 1967 překročil vývoz tuzemský prodej nakladačů. Po dalších dvaceti letech začíná společnost zakládat vlastní zahraniční obchodní zastoupení a v roce 1988 kupuje značku KMW v Severní Americe. K té o jedenáct let později přibyly ještě francouzská Agroma a dánské Veto. Poslední nákup se uskutečnil v roce 2000, kdy společnost ovládla i domácího konkurenta, značku Trima. Po celou dobu své existence se společnost věnuje vývoji a výrobě pouze tří produktů, vyrábí montážní rámy, výložníky a pracovní nářadí čelních nakladačů.
Momentálně pro společnost Ålö zajišťuje výrobu pět továren ve třech zemích. Vedení závodu sídlí ve městě Umeå a kromě továrny v Brännlandu, který leží nedaleko hlavního sídla a jsou v něm od letošního dubna vyráběny všechny typy nakladačů, zajišťuje dodávku dílů (nosiče nářadí a kapsy) a nářadí (Flexigrip, Unigrip) bývalý závod značky Trima v Bergsjö, v dánském Skive se vyrábí některé z nářadí a rámy putují k montáži do Švédska z Francie. Malá výrobní linka na výrobu hydraulických válců pracuje přímo ve městě Umeå.
V loňském roce bylo vyrobeno téměř 26 000 kusů nakladačů, které byly exportovány do 23 zemí světa. K tomu je třeba přičíst ještě 35 000 kusů nářadí.
Nakladače uživatelé neznají pouze pod označením Quicke, ve skandinávských zemích a Německu je stále populární Trima, v Dánsku, ale i Itálii či na Novém Zélandu se těší oblibě nakladače Veto. Kromě toho vyrábí společnost Ålö čelní nakladače v barvách traktorů Massey Ferguson, Fendt, Challenger, Valtra i Kubota.
Největším odbytištěm zůstává Evropa, zvyšuje se prodej především menších čelních nakladačů v Severní Americe, nejmenší podíl na trhu mají produkty společnosti Ålö v Jižní Americe a Africe (pouze JAR).
Nikoli inovace, ale zbrusu nová koncepce
Společnost ve svých provozech zaměstnává 800 lidí a v loňském roce dosáhla 11% zisku ze svého obratu 1 207 000 000 švédských korun. I proto si mohla dovolit investovat do modernizace výroby 300 milionů švédských korun a pro rok 2005 oznámit nástup zbrusu nové generace nakladačů. Idea o konstrukci moderního typu čelního nakladače sahá do roku 2000, další roky byly věnovány vývoji a od roku 2003 probíhal zkušební provoz a testy vlastně v celosvětových podmínkách. Podle vyjádření konstruktérů nebyl žádný jiný produkt v minulosti tak prověřen, a proto jeho kvalitám věří více než kdy jindy. Je samozřejmé, že při konstrukci nových nakladačů firma spolupracuje, stejně jako v minulosti, s výrobci traktorů renomovaných značek, takže výsledný produkt je skutečně univerzální.
K ještě vyšší kvalitě vyráběných produktů přispěje určitě i nová montážní hala vybavená tou nejmodernější technologií včetně nové lakovny se systémem práškového lakování. Zde se budou nakladače vyrábět kompletně od letošního srpna a výrobní proces se nejen zkvalitní, ale také zrychlí. Ve dvousměnném provozu zde bude vyrobeno 33 000 čelních nakladačů za rok s menším počtem pracovníků. Linku by měl opouštět hotový nakladač každých pět minut a po upřesnění předběžné objednávky by měl být konkrétní kus podle specifikace zákazníka zhotoven do tří dnů.
Nová řada Quicke Dimension
Na nových nakladačích nenajdeme téměř žádný konstrukční prvek, který by se shodoval se starým typem. Co zaujme na první pohled, je moderní design stroje a zlepšení výhledu obsluhy. Ale nové jsou i další konstrukční prvky.
Systém upínání na montážní rámy Delta vyhovuje moderním traktorům všech typů, jejichž výkon i hmotnost a nosnost se oproti minulosti zvyšují. Také nakladače jsou mohutnější s větší stabilitou a jsou vyráběné z kvalitnější oceli. Všechny hadice a trubky jsou umístěny ve výložníku, a tak jsou lépe chráněny a navíc se zvětšuje prostor uvnitř výložníku. Zesíleny byly také galvanizované čepy s vnějším mazáním. Tlumení rázů je zajištěno systémem SoftDrive s jedním (u menších typů) nebo dvěma akumulátory. Patentem firmy Ålö je konstrukce kompaktního centrálního rozvaděče Q. Moderní řešení má i automatické upínání nářadí Q Lock, na které má obsluha velmi dobrý výhled i paralelogram Q Link.
Nová řada nakladačů Quicke se vyrábí s parelelogramem v šesti základních typech s označením Q35 až 85 s šířkou výložníků 900, 1040 a 1200 mm. Druhá řada nakladačů bez paralelogramu je s označením 20 až 60 vyráběna v pěti modelech.
Podrobnější popis nových technických prvků najdete na stránkách časopisu Mechanizace zemědělství č. 7.
Roman Paleček