12.02.2009 | 01:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Čelní traktorové nakladače

Žádný zemědělský podnik, ani ten nejmenší hospodář, se neobejde bez nakladače. Větší podnikatelé volí pro hlavní část manipulačních prací výkonné stroje v podobě manipulátorů či čelních kloubových nakladačů. Pro doplňkové práce a pro menší zemědělce jsou vhodné kombinace traktoru s čelním nakladačem. Při volbě tohoto přídavného zařízení je třeba vzít v úvahu řadu aspektů, které provoz traktoru s nakladačem ovlivňují a zároveň mnohdy také limitují.

Zemědělství je z velké části založeno na neustálém přesunu materiálu, některé zdroje uvádějí, že představuje až devadesát procent všech pracovních operací. Zjednodušeně řečeno – mezi polem a stájí je stále co přivážet nebo odvážet. Menší provozy zřejmě zvolí k manipulaci čelní traktorové nakladače. Přitom často řeší otázku, který z nich si vybrat. Vodítkem pro ně jsou také informace o jejich konstrukci či směrech ve vývoji.

Výhodným doplňkem traktoru je čelní nakladač. Traktor v této kombinaci nachází širší možnosti pro využití v zemědělství. Výběru nakladače je třeba ale věnovat pozornost.

Výložník, viditelná část

Výložník je svařenec ocelových profilů. Tvary profilů a různé konstrukční řešení, umístění svárů, řešení výztuh a uložení čepů otočných bodů určují rozdíly mezi jednotlivými značkami čelních traktorových nakladačů.
Výložník je ta nejviditelnější část čelního nakladače, při jeho výběru se většinou soustředíme na jeho vlastnosti. Velikostí a konstrukcí výložníku jsou dány rozdíly ve výškovém dosahu a nosnosti nakladačů.
Při vlastním výběru nakladače porovnáváme údaje od různých výrobců. Abychom provedli výběr správně, je třeba si uvědomit, co porovnáváme a srovnávat srovnatelné údaje. Proto postupně probereme výrobci udávané údaje a uvedeme, co značí a kde jsou jejich úskalí.
Zdvih v oku výložníku je hodnota udávající výšku zdvihu od podložky, na které stojí traktor po osu čepu výložníku. Tento údaj udávají všichni výrobci a proto je velice dobře porovnatelný. Nedostatkem tohoto údaje je skutečnost, že nic neříká o maximálním výškovém dosahu nakladače. Ten je ovlivněn konstrukcí a způsobem uchycení nosiče adapterů. Proto je při zjišťování zda nakladač dosáhne např. přes bočnice vleku lépe porovnávat údaj, který lze obecně nazvat maximální výška na spodní hraně nářadí (adapteru). Jen pozor na adapter, se kterým je tato výška udávána, jiný adaptér (kleště na balíky, vykusovač senáže) může mít jiný tvar a tím i jinou výšku spodní hrany nářadí. Poslední důležitý údaj týkající se výškových dosahů nakladačů se nazývá maximální výška při vyklopeném nářadí neboli výklopná výška. Je třeba si uvědomit, že přesáhne-li výška spodní hrany adapteru například krmný vůz, není vždy vyhráno. Nakládaný materiál je třeba ještě z adapteru vyklopit. Tomu může zabránit míchací šnek vozu, nebo jiná překážka, která neumožní dostatečné vyklopení adaptéru.
S vyklápěním materiálu z lopaty souvisí i další údaj, a to maximální výklopný úhel. Tento údaj se udává v maximální výšce výložníku a značí úhel, který svírá vyklopené nářadí s podložkou. Tak jako u předchozích hodnot, je třeba vnímat rozdílnost úhlů při použití různých nářadí. Například při práci s lopatou na obilí nebude velký výklopný úhel třeba, naopak při práci se zeminou je údaj velice důležitý. Obdobně je třeba chápat údaj nazvaný maximální záklopný úhel. Sleduje se úhel v dolní poloze nakladače.
Pokud budete uvažovat využít čelní traktorový nakladač i při zemních pracích, sledujte hloubkový dosah nakladače. Údaj vám řekne, jak hluboko dosáhne nakladač pod podložku, na které stojí traktor, opět zde záleží na adaptéru.
Po všech délkových údajích nakladačů se posuneme k údajům, které popisují nosnost čelního nakladače. Údaj nazvaný zvedací síla bývá popsán dvěma hodnotami. Zvedací silou dole a zvedací silou nahoře. Je logické, že zvedací síla je ovlivňována vzdáleností břemena od čepu zvedání. Protože tato vzdálenost je ve spodní poloze nakladače menší, je síla větší. Čím výše nakladač zvedá břemeno ze spodní polohy, tím se zvětšuje páka a klesá zvedací síla. Stejně jako u všeho je třeba dát pozor, kde je údaj udáván. Často bývá udáván na oku výložníku, což je údaj nic neříkající. Daleko lépe je porovnávat zvedací sílu v lopatě, nebo na paletizačních vidlích. I tady je však třeba sledovat kde na paletizačních vidlích a v jaké výšce je síla měřena.

Konzola, pevná součíst traktoru
Konzola je druhá část nakladače, jde o tu část, která se po namontování stane pevnou součástí traktoru a která na něm zůstává i pokud výložník odstavíte. Na každý model a mnohdy typ a někdy dokonce na výrobní číslo může být konzola odlišná.
Konzola se skládá z více částí – pravé a levé upínací konzole a různých propojení a výztuh, které se našroubují na nosné části traktoru. U konzol pro traktory bezrámové konstrukce je důležité, aby jejich součástí bylo propojení na zadní nápravu traktoru. Myslím, že je důležité se podívat i na velikost konzoly, že se vyplatí věnovat čas a zjistit zda konzola nepřekrývá některý prvek denní údržby. Bylo by špatné namontovat na traktor nakladač, který by omezil přístup k jednotlivým bodům denní údržby.
Spojení konzoly s výložníkem je také velice důležitým bodem při rozhodování o nákupu. Hned na počátku je třeba si uvědomit, kolik procent z celkového času práce traktoru bude zabírat činnost s nakladačem. Pokud té práce nebude tolik, je výhodné, aby šel výložník z traktoru jednoduše a hlavně rychle odpojit. Pro traktor je jistě lepší, pokud nakladač nevozí bez využití. Všechny firmy umí nabídnout zákazníkovi systémy rychloupínání, ale tady bych viděl rozdíly mezi jednotlivými nakladači. Pokud nepůjde nakladač odpojit lehce, rychle a bez problémů nebude nikdo nakladač odpojovat a traktor bude zbytečně zatěžován.

Funkce hydrauliky
I v části o hydraulice budeme pokračovat v duchu odpojování a připojování nakladače. Rychloupínání nakladače bývá doplněno rychlopropojením hadic hydrauliky ve formě sdružené rychlospojky, která sdružuje několik rychlospojek a elektrických zásuvek. Jedním pohybem lze propojit všechny potřebné okruhy hydrauliky a elektriky. Pokud uvažujete o častějším odpojováním připojováním nakladače, jistě se sdružená rychlospojka vyplatí, práce z hadicemi je pak jednodušší . Mnohem lépe se také udržuje čistota rychlospojek a tím i čistota hydraulického oleje.
Pracovní hydraulika nakladače bývá propojena s hydraulikou traktoru, tlakový olej tedy nakladači dodává hydraulické čerpadlo traktoru. Tlakový olej je odebírán z čerpadla a směřuje k rozvaděči nakladače, který olej rozvádí do potřebných pístů. Většinou bývá hlavní rozvaděč dvouokruhový, tzn., že ovládá zvedání či spouštění a zaklápění či vyklápění. Další funkce, jako například zavírání či otevírání kleští vidlí na hnůj, popřípadě čtvrté funkce jsou větveny pomocí dodatečného elektricky ovládaného rozvaděče až na výložníku.

Paralelogram – zařízení nakladače
Paralelogram je zařízení nakladače, které při zvedání udržuje nářadí (paletizační vidle, lopatu) neustále v rovnoběžné poloze s podložkou. Kdyby paralelogram nebyl a obsluha bezstarostně zvedala lopatu plnou obilí, začalo by obilí v průběhu zvedání přepadávat přes zadní hranu lopaty. Naopak pokud by obsluha téměř v maximálním dosahu nakladače nabrala paletu na paletizační vidle a začala ji bezstarostně spouštět dolů, paleta by z vidlí sjela. Proto je paraleogram neocenitelným pomocníkem. Samozřejmě že jsou i práce, při kterých by paraleogram šlo oželet, a to například při práci v lese s kládami, nebo při svozu balíků slámy.
Způsoby jak samočinně vyrovnávat nářadí během zvedací operace jsou dva. Nejčastěji je používána mechanická cesta, neboli mechanický paralelogram. Výhodou je jeho jednoduchost a nevýhodou poměrně velký počet čepů, které budou během používání dříve, či později vyžadovat výměnu.
Druhou variantou je paralelogram hydraulický, který k vyrovnávání adaptéru používá dodatečné kompenzační válce, které jsou propojeny s válci zaklápění/vyklápění adaptéru. Výhodou systému je skutečnost že břemeno, kterým je adaptér zatížen pomáhá nakladači se zvedáním sama sebe. Nevýhodou pak může být cena a také složitost systému.

Ovládání čelního nakladače
Ovládání čelního nakladače zdá se na první pohled jasné a jednoduché. V kabině traktoru je umístěn joystick, kterým obsluha, shodně jako u jiných nakladačů práci stroje ovládá. Zjednodušeně je tomu tak, avšak pro získání hlubšího přehledu můžeme způsoby ovládání rozdělit následovně:
 Ovládání pomocí křížové páky (joysticku) zabudované do kabiny výrobcem traktoru – tento způsob dosáhl rozmachu až v posledních letech. Zákazník, který uvažuje o využití traktoru s čelním nakladačem si objedná v rámci specifikace traktoru křížovou páku s potřebným počtem bloků rozvaděče. Většinou elektronický joystick je pak integrován do interiéru traktoru a bývá ergonomicky umístěn. Připojení vlastního nakladače je pak velice jednoduché, při montáži technici pouze připojí hadice k rozvaděči traktoru. Další výhodou může být nižší cena nakladače, protože už není třeba kupovat hydraulický rozvaděč.
 Ovládání pomocí mechanického joysticku – jedná se o nejběžněji využívaný způsob ovládání čelního nakladače na starších traktorech. Tato varianta se skládá z křížové páky, lanovou a rozvaděče. Při montáži připojí technici k rozvaděči přívod tlakového oleje, který je distribuován na základě pohybu joysticku přenášeného na rozvaděč lanovody. Třetí a všechny další funkce nakladače pak bývají větveny pomocí elektricky ovládaného doplňkového rozvaděče. To znamená, že pokud bude obsluha chtít například stisknout balík kleštěmi na balíky, stiskne na joysticku tlačítko a nakloní páku jako při zaklápění adapteru. Ovládací síla mechanického joysticku s lanovody se pohybuje v závislosti na jejich délce okolo 70 N. Výhodou této varianty je její cena, nevýhoda pak v nutnosti údržby lanovou a mnohdy necitlivého umístění křížové páky do kabiny traktoru.
 Ovládání hydraulické nízkotlaké – při této variantě je hlavní rozvaděč nakladače ovládán pomocí nízkotlakého rozvaděče umístěného přímo na křížové páce. Do kabiny traktoru pak vede svazek tenkých hydraulických hadic. I když výrobci mluví o vyšším komfortu ovládání nakladače, v naší republice příliš rozšířen není. Možná proto, že právě svazek i když tenkých hydraulických hadic je limitujícím prvkem pro umístění joysticku. Ovládací síla potřená pro ovládání hydraulického joysticku je do 10 N.
 Ovládání elektronické – jde vlastně o shodné ovládání jako pomocí křížové páky (joysticku) zabudované do kabiny výrobcem traktoru s tím rozdílem, že je elektronický joystick spolu s elektronickým rozvaděčem namontován do traktoru až dodatečně. Mezi joystickem a rozvaděčem pak vede pouze svazek drátů. O ergonomice umístění křížové páky rozhodují montážní technici a dá se říct, že i výrobci traktorů, pokud už při konstrukci mysleli na možný přídavný joystick a připravili pro něj vhodné místo k uchycení. Výhodou tohoto řešení je vysoký komfort ovládání (ovládací síla je minimální)spolu s možností mnoha nadstandardních funkcí, nevýhodou určitě cena.

Odpružení čelního nakladače
Každý nakladač lze dovybavit mnoha různými doplňkovými funkcemi, které zpříjemňují jejich užívání. Jednoznačně nejrozšířenější doplňkovou výbavou je odpružení čelního nakladače. Princip odpružení je jednoduchý do hydraulického okruhu hlavních zvedacích válců je vložen akumulátor, který absorbuje rázy vzniklé při pohybu traktoru. Odpružení lze samozřejmě vypnout, protože ne při všech pracích je výhodné. Jistě ho oceníte při přejezdech, při přesné práci s paletami je však lépe odpružení deaktivovat.

Hydraulické zajištění a odjištění nářadí
Při časté výměně nářadí každého napadne, že by bylo výhodné umožnit obsluze výměnu adapterů bez opuštění kabiny traktoru. Je to samozřejmě možné pomocí hydraulicky ovládaného mechanizmu zajišťování a odjišťování nářadí, ale rozšířenost tohoto systému není velká. Důvodem může být skutečnost, že málokdo mění mezi sebou adaptery bez třetí funkce a pokud je potřeba zapojit či odpojit hydraulické hadice, stejně ven z traktoru obsluha musí. Výrobci nakladačů jsou však připraveni nabídnout zákazníkovi i možnost automatického připojení a propojení nakladače s adaptérem včetně hydraulických a elektrických funkcí bez nutnosti opustit místo řidiče. Tento komfort si však dají náležitě zaplatit a tak je mezi uživateli čelních nakladačů více těch, kteří vystoupí z kabiny, připojí adaptér a ještě provedou vizuální kontrolu celého stroje.

Elektronická váha
V posledních letech se na trhu s čelními nakladači objevuje stále častěji požadavek na možnost vážení naloženého materiálu. Důvodem může být přehled o množství vyskladněného materiálu nebo přesnost při dávkování krmiv. Někteří výrobci na tyto požadavky již zareagovali a svým zákazníkům systém vážení mohou nabídnout.
Další funkce připravené usnadnit obsluze práci jsou umožněny díky nástupu elektronických řídících prvků do ovládání nakladačů. Elektronický modul v zásadě umožňuje naprogramovat neomezené množství možností. Pro představu popíšu dvě již používané přednastavené funkce.
První se jmenuje Automatický návrat do přednastavené polohy a zajistí automatické navrácení nářadí po jeho vyklopení do předem nastavené polohy. V praxi to může vypadat následovně, obsluha nastaví a do paměti uloží polohu lopaty při najíždějí do hromady nakládaného materiálu a po vyklopení materiálu pouze sníží nakladač k zemi a řídící jednotka zajistí opět správnou polohu lopaty vhodnou pro najíždění do hromady.
Druhá funkce se dá nazvat Automatické zavírání a otevírání přidržovacích vidlí a pracuje následovně, např. při nabírání slámy adapterem s přidržovačem systém automaticky zavře přidržovač, jakmile obsluha začne zaklápět adapter a naopak při vyklápění adaptéru přidržovač opět otevře. Obsluha se tak nemusí starat o třetí funkci a práce se zrychluje.

Závěr
Čelní traktorové nakladače jsou v zemědělství velkými pomocníky. Jejich nabídka je velice široká a není vůbec jednoduché se v ní zorientovat. Tento článek měl za úkol pomoci vám při získání základního přehledu o čelních traktorových nakladačích.

Miroslav Mikulič

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down