Na pozemcích ZD Kalich v Kamenici nad Lipou se 9. června uskutečnil již tradiční Polní den jindřichohradecké společnosti Some. A bylo se nač dívat. V praktických ukázkách se představilo více než 30 souprav, jejichž předvedení bylo téměř kompletním průřezem nabízeného sortimentu zemědělské, ale i komunální techniky.
Na 700 návštěvníků mohlo sledovat práci strojů rozdělených do několika kategorií. Jako první se představila mechanizace vhodná pro údržbu a ochranu krajiny zastoupená značkami Green Shark, Canguro Peruzzo či stroji Orsi. Následovaly soupravy strojů pro zpracování půdy a setí a mezi těmi jednoznačně převažovaly zástupci rakouské značky Pöttinger stejně jako v případě následující skupiny strojů na sklizeň pícnin. To, že jako tažné prostředky byly využity traktory Same všech vyráběných výkonových kategorií, asi není ani třeba dodávat, protože ty ke společnosti Some již neodmyslitelně patří. Závěr pestré přehlídky byl okořeněn seskokem parašutistů na cíl a jako po celý den, mohli i v tomto případě přihlížející ocenit velice kvalitní výkony, které nepokazily ani silně větrné podmínky.
Novinka mezi manipulátory
Těžko lze dopodrobna popisovat veškerou techniku, která se v Kamenici představila. Uživatelům jsou traktory Same stejně jako například senážní samosběrací vozy Jumbo či další sklizňová technika dostatečně známé. Přesto několik exponátů na první pohled zaujalo.
Novinkou, která sice nedostala pro tentokrát příležitost předvést se v praxi, byl vystavený teleskopický manipulátor Terex Agrilift 730. Produkty italské značky Terex Corporation má společnost Some v nabídce od letošního jara a první zástupci již v České republice pracují. Pohonnou jednotkou manipulátoru Agrilift 730 je čtyřválcový turbodieslový motor s olejovým chlazením a přímým vstřikováním s výkonem 81,5 koní při 2500 n/min. Jde o spolehlivý motor s nízkou spotřebou paliva a velkým krouticím momentem při nízkých otáčkách. Účinné ovládání při práci i rychlou přepravu po komunikacích zajišťuje dvourychlostní mechanická hydrostatická převodovka. Přepravní rychlost dosahuje 36 km/h s tažnou silou 6500 kg. Při plném naložení je stoupavost stroje 80 %. Poháněna jsou všechna čtyři kola a řízení disponuje třemi ovládacími režimy T-Way systému (řízení jedné nebo obou náprav, krabí chod). Bezpečný provoz stroje zajišťují kotoučové brzdy v olejové lázni. K dobré životnosti stroje přispívá konstrukce podvozku z jednoho kusu plechu o tloušťce 25 mm. Vykládací pozice výložníku je níže než výhled obsluhy, čímž je zabezpečena velmi dobrá viditelnost. Pohodlí obsluhy zaručuje také konstrukce prosklené kabiny s minimalizací vibrací a hluku a odpruženým sedadlem.
Bezpečnost provozu manipulátoru je zajištěna automatickou kontrolou podélné stability stroje s barevnou vizuální i zvukovou signalizací. Při přetížení se výložník automaticky vypíná, automaticky je řešena i ochrana při nebezpečném manévrování. Vysokou manévrovatelnost umožňují rozměry stroje,m který je široký 2 m a jeho výška dosahuje 2,05 m.
Od pluhů po minimalizaci
Mezi představenými stroji na zpracování půdy nemohly chybět pluhy Pöttinger Servo ani rotační brány Lion či talířové podmítače Terradisc stejné značky. Mezi secími stroji dominoval letos závěsný secí stroj pro minimalizační technologie Terrasem 3000 T.
Pracovními orgány secího stroje Terrasem 4000T jsou dvě řady talířů o průměru 51 cm zaměnitelných například za odvalovací radličky. Za nimi následuje prutový zavlačovač a pneumatikový packer válec. Za výsevními botkami chráněnými proti vniknutí cizích předmětů pracuje utužovací válec a zavlačovače. Přítlak paralelogramově uchycených výsevních botek je nastavitelný v rozmezí od 40 do 80 kg. Kombinované výsevní botky jsou konstruovány pro pracovní rychlosti 8 až 15 km/h.
Výsevek se nastavuje podle otáček výsevního válečku. Po zvážení osiva a zadání údajů do počítače, je výsevek nastaven automaticky a obsluha může velikost výsevku procenticky upravovat.
Rozdělovací hlava s velkým průměrem je integrována v zásobníku s kapacitou 2400 litrů, ten se při setí plní z vaků pomocí manipulátoru. Po poli se stroj pohybuje po osmi pneumatikách, při přepravě jsou využity pouze čtyři vnější kola s dvouokruhovými vzduchovými brzdami. Kombinovaný podvozek stroje slouží nejen pro dopravu, ale i pro přípravu a utužení seťového lůžka. Stroj při otáčení úvratích přenáší hmotnost na všechna kola, proto je šetrný k půdě.
Maximální pohodlí obsluhy zajišťuje u varianty Profiline, která se již testuje, ovládání panelem Isocontrol doplněného joystickem. S jeho pomocí jsou ovládány všechny funkce stroje navíc s možností předvolby zvednutí a spuštění stroje i funkcí pro přestavení do pracovní či transportní polohy.
Vůz šitý na míru
V letošním roce si odbyl svoji premiéru také senážní samosběrací vůz Faro. Ten byl zkonstruován hlavně podle požadavků českých zemědělců a je vhodný pro sběr sena a slámy. Na český trh bude dodáván typ Faro 6300 s kapacitou 63 m3, ale uvažuje se i o vozu s vyšší kubaturou.
Stroj je vybaven novým typem vkládacího rotoru se sedmi řadami prstů, lehkým chodem a vysokým vkládacím výkonem vhodným pro traktory od 90 koní. V jedné řadě řezného mechanizmu pracuje 27 na dvou místech jištěných nožů (pro sklizeň suchého materiálu lze použít šest nožů). Na přání může být nosník nožů hydraulicky výkyvný. Sběrací mechanizmus má šířku 1,8 m. Pracuje s pěti řadami prstů s oporou uprostřed, na přání může být doplněn o tandemová kopírovací kola. Vůz je opatřen stabilním rámem a podvozkem o celkové hmotnosti 12 t.
Téměř tříhodinová praktická prezentace se vydařila, předvedené soupravy a jejich obsluhy se za své ukázky rozhodně nemusely rdít a návštěvníci mohli odjíždět spokojeni s přáním, aby se podobně úspěšná akce opakovala i za rok. Společně s filmovou klasikou tedy nezbývá než říci, zahraj to znovu, Some …
Roman Paleček